Fråga om ljusramp (hagen glo)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    Fråga om ljusramp (hagen glo)

    Funkar denna lysrörsarmatur http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ee5127d4d4413d till ett akvarium som är 150 cm långt? Och funkar den med täckglas?
    Senast redigerad av FeliciaC; 22 September 2013, 20:50.
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    Asså fästet går ju en bit ner på insidan av akvariekanten och det blir typ 1cm glipa mellan akvariet och täckglaset. Du kan alltså inte ha täckglasen ända ut i kanterna. I mitt fall har jag lagt täckglasen lite omlott. Det är en tillförlitlig ramp men den sprider ganska mycket irriternade ljus åt sidorna så jag har tejpat dit en "gardin" på varje sida för att slippa bländas. Och Ja den du länkar till funkar till 150cm lång kar!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • FeliciaC
      • March 2013
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Asså fästet går ju en bit ner på insidan av akvariekanten och det blir typ 1cm glipa mellan akvariet och täckglaset. Du kan alltså inte ha täckglasen ända ut i kanterna. I mitt fall har jag lagt täckglasen lite omlott. Det är en tillförlitlig ramp men den sprider ganska mycket irriternade ljus åt sidorna så jag har tejpat dit en "gardin" på varje sida för att slippa bländas.
      Okej, men du har lyckats få dit täckglaset i alla fall alltså? Jag har ett täckglas som består av 4 st mindre så det kanske går att lägga på något bra sätt. Men det fungerar alltså med mitt 150-centimeters kar trots att rampen är 120 lång?
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        Ursprungligen postat av FeliciaC
        Okej, men du har lyckats få dit täckglaset i alla fall alltså? Jag har ett täckglas som består av 4 st mindre så det kanske går att lägga på något bra sätt. Men det fungerar alltså med mitt 150-centimeters kar trots att rampen är 120 lång?
        Ja rampen har utdragbara fästen så den funkar på kar mellan 118,5 - 162,5cm! Jag har 2 täckglas och jag har fått lägga dem lite omlott eftersom jag inte kan lägga dem ända ut i kanten på karet. Om du har 4 så kanske det kan bli bra att köra med 3, gör ju inget om det är öppet en bit på karet, fisk brukar hoppa ur mest vid kanterna tycker jag.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Ja rampen har utdragbara fästen så den funkar på kar mellan 118,5 - 162,5cm! Jag har 2 täckglas och jag har fått lägga dem lite omlott eftersom jag inte kan lägga dem ända ut i kanten på karet. Om du har 4 så kanske det kan bli bra att köra med 3, gör ju inget om det är öppet en bit på karet, fisk brukar hoppa ur mest vid kanterna tycker jag.
          Modd-vänligt också

          Sorry skiten på bilden, får städa ram imorgon
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • FeliciaC
            • March 2013
            • 71

            #6
            Tack för svaren, köpte rampen och vände upp och ner på själva fästena för att kunna sätta fast den utan att påverka täckglaset. Har också två små svartmålade frigolitbitar som extra stöd. Det blev bra faktiskt
            54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
            375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av FeliciaC
              Tack för svaren, köpte rampen och vände upp och ner på själva fästena för att kunna sätta fast den utan att påverka täckglaset. Har också två små svartmålade frigolitbitar som extra stöd. Det blev bra faktiskt
              Eller så gör man som jag, fixar täckglas med utskärningar för fästena Väldigt smidigt att kunna föra rampen fram och tillbaka, och att den kommer upp en bit. Risken att tappa ner rampen i akvariet är numera nästan obefintlig.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...