Bästa sätt att rengöra diffusor.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

Eftersom jag inte har hittat den metod som är mest optimal för mig att fördela CO2 i mitt 180 så har jag hängt kvar med en CO2-slösande diffusor i karet. Nu börjar ytan täckas så smått av alger. Vad finns det för bra metoder att göra rent den, helst giftfritt om det går?
    Tacksam för tips.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

Klorin. Men man får se till att den är ren från Klorin innan man lägger tillbaka den såklart

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Finns inget annat giftfritt alternativ? Men om det inte gör det, hur länge ska det ligga i den där lösningen som luktar apa, enlig min alldeles egen näsa i varje fall.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• johnsson_82
        • March 2012
        • 289

Ursprungligen postat av Bluewing
        Finns inget annat giftfritt alternativ? Men om det inte gör det, hur länge ska det ligga i den där lösningen som luktar apa, enlig min alldeles egen näsa i varje fall.
        Över natten ska räcka, ibland går det ännu fortare. Låt den ligga i rent vatten sedan så du får bort klorinen.

Kommentar

• Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

Klorin är ofta vår bästa vän
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• hannesc
            • December 2009
            • 13085

ett tips är att koppla den till en luftpump så får den stå o bubbla i rent vatten efter klorinbadet. man kan ju byta vattnet lite då o då. så rensar man ut menbranet

Kommentar

• Bluewing
              • August 2012
              • 10522

Tack för tips. Det får bli Klorin över natten och noggrann sköljning efteråt.
              Juwel Lido 120

Kommentar

• cl7
                • October 2007
                • 32

Hej!

Läser med stort intresse allt som har med CO2 att göra. Ska införskaffa ett sådant system till mitt 240l. Har hittat en diffusor som heter "Bubbel Cascad". Den ska vara mycket lätt att rengöra. Fördelen är också att den är böjbar och finns i olika längder. Någon som testat denna? Jag vill veta om bubblorna är tillräckligt fina :-)

Kommentar

• Bluewing
                  • August 2012
                  • 10522

Många av diffusorerna är egentligen lite stora i bubblorna. Den du tittat på är ju gjord för vanlig luft vilket vanligtvis är för stora bubblor för Co2. De som har extremt små bubblor, lite typ en atomizer har ju extremt små bubblor. Men de kräver ibland lite högre tryck i slangen för att fungera korrekt.
                  Juwel Lido 120

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Lägg den i lite vinäger och vatten! Så gör man ju med saltprylar och det funkar super!
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

Ursprungligen postat av åheim
                      Lägg den i lite vinäger och vatten! Så gör man ju med saltprylar och det funkar super!
                      Klorin är mycket bättre, förmodligen bäst. Det är vinnande för mig i alla fall

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Klorin är mycket bättre, förmodligen bäst. Det är vinnande för mig i alla fall
                        Mina algbeklädda grejer blir 100% rena iallafall och inget kan väl bli mer än 100 Och ingen miljöbelastning heller, sug på den
                        Senast redigerad av åheim; 05 November 2013, 23:02.
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

Ursprungligen postat av åheim
                          Mina algbeklädda grejer blir 100% rena iallafall och inget kan väl bli mer än 100 Och ingen miljöbelastning heller, sug på den
                          Då kan du suga på att miljöbelastningen är en överdrift i rent episka proportioner..

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Ja jo det man trodde förr om klorin visade sig ju vara fel men det är fortfarande en belastning att använda det och inte ett dugg miljävänligt, som te.x vinäger.
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Bluewing
                              • August 2012
                              • 10522

Nu kan jag säga så här i efterhand i denna Klorin-debatt att jag använde inte Klorin för att göra rent diffusorn utan en borste avsedd att göra rent brygghuvudet i espresso-maskiner. En liten rejält styv rund borste och mjukt skrubbade rent den keramiska ytan. Diffusorn blev som ny.
                              Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...