Skapa ett självgående Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lycka500
    • July 2009
    • 30

    Skapa ett självgående Akvarium?

    Hej Zoopets!

    Jag själv har varit borta från akvariet ett bra tag nu, men är nu sugen på testa att göra ett akvarium som är självgående, ett som man varken behöver städa eller mata, tyst som en sten på marken ska akvariet stå i mitt rum är det tänkt(alltså inte leva om).

    Vad har ni för ideer kring en idee som denna?
    När jag själv spekulerar på ideen så börjar jag tänka på en slags mossa/växt i akvariet som täcker botten med syre stenar. Uppåt i akvariet växter som kan delvis användas som mat för fiskarna.
    Nu tänker ni säkert, vad för fisk hade han tänkt sig? Jag hade tänkt mig typiska guppisar men vad jag än är osäker på är om dom kan äta alger eller växter då.
    Vattnet ska ju helst vara i rörelse och man måste väl ha någon slags renare som en pump? Eller finns det andra förslag?

    Iaf det man behöver i akvariet är?
    Syre.
    Mat.
    Värme.
    Belysning.
    Någon slags maskin som sätter vattnet i rörelse?

    Nu kanske detta blev rörigt men vad jag söker är erfarenhet av liknande projekt eller ideer!
    Mvh /Jerry.S
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Det första är väl storleken. Kräver ett skitstort kar med lite fisk. Och algätande fiskar som vill ha stilla vatten.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Lycka500
      • July 2009
      • 30

      #3
      Ursprungligen postat av HWH
      Det första är väl storleken. Kräver ett skitstort kar med lite fisk. Och algätande fiskar som vill ha stilla vatten.
      Ah då kan det bli lite knivigt, sitter kvar på ett 75liters akvarium. Kanske fungerar ändå fast i en mindre skala allt ihop.
      Vet någon hur det fungerar med guppys och stilla vatten?
      Algätande fiskar som vill ha stilla vatten, vad kan det vara förena?

      Mvh/Jerry.s

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Guppy vet jag inte hur funkar med stillastående vatten men istället för algätande fisk så kan du ha amanoräkor. Jag hade letat fakta på nätet samtidigt som du väntar svar här . Jag hade nog haft någon form av cirkulation som kanske en liten pumpskalle skalle som bara rör om vattnet.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Ursprungligen postat av Lycka500
          Algätande fiskar som vill ha stilla vatten, vad kan det vara förena?

          Mvh/Jerry.s
          Sniglar

          Ja, eller räkor. Men de kan ju vara rätt kinkiga vad gäller vattenkvalitet
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • AnnikaW
            • August 2003
            • 343

            #6
            Jag har något liknande som pågår. Helt utan städning och vattenbyte är det ju inte, men väldigt låg skötselfrekvens.
            110 liters akvarium men tätslutade svart plastlock. Ett innerfilter med rätt stor filtervolym men ganska lågt flöde.
            Mossor, sötvattenstång och "guppygräs" som växter.
            I akvariet bor räkor (fler och fler) snäckor, plus diverse smådjur som flyttat in själv.
            Ingen värme tillförs utöver rumstemperaturen.
            Syre kommer till vattnet via ytan.
            Senast redigerad av AnnikaW; 08 September 2013, 13:04.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Att bli helt utan vattenbyten är nog knepigt. Men två hinkar vatten i veckan så går det ju enkelt. Jag har ett 40 liters med räkor på jobbet och jag byter 10 liter varje måndag medan dator startar, typ. Har man bara böjt till en slang som stoppar efter hur många lite hinken är så är det ju snabbt gjort.

              Sedan skulle jag nog bara ha räkor - jag lägger mat varannan dag... Funkar fint och många räkyngel.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Någon tålig fisk hade med kunnat funka, kan inte komma på någon nu men återkommer .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Lycka500
                  • July 2009
                  • 30

                  #9
                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  Guppy vet jag inte hur funkar med stillastående vatten men istället för algätande fisk så kan du ha amanoräkor. Jag hade letat fakta på nätet samtidigt som du väntar svar här . Jag hade nog haft någon form av cirkulation som kanske en liten pumpskalle skalle som bara rör om vattnet.
                  Nu dessa dagar, går det att hitta något 100% tystlåtet som kan somsagt sätta lite rörelse på vattnet?
                  Guppy gräs ska jag kolla mer om!

                  Vad jag glömde nämna var att jag vill kunna täcka botten med något slags gräs för att slippa dendär stunden då man måste städa gruset pga att det bara ligger massa skit på det(bajs). Reaktioner och tankar över det?
                  Skriver från mpobil så det kanske blev lite felstavningar!
                  Mvh/Jerry.s

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Om jag kommer ihåg rätt från en artikel i TFH sent 70-tal - tidigt 80-tal så var långsamväxande växter att föredra. Väl täckt akvarium (minskad avdunstning), belysning javisst, riktiga guppy (dvs vildformen) o snäckor. Filtrering kommer jag inte ihåg - men den borde väl i så fall ligga på utsidan. Låt guppyn äta grönsakerna. Nu var det ju evigheter sedan jag läste artikeln.
                    Det säljs/såldes ju ekosfärer med slutna kretslopp med en räka i som skulle klara tre år. Men det är ju saltvattensystem:
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...