"Extratäta" begangat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikenik
    • August 2013
    • 12

    "Extratäta" begangat akvarium?

    Min förra post kanske vart lite för många saker på en gång. Tänkte vi tar en sak åt gången istället...

    Jag har fått ett begagnat 375liters akvarium. Killen jag fick det av sa att det varit vatten i det fram tills för två veckor sedan men rekommenderade mig att sätta en silikonsträng på baksidan då fukt visst trängde igenom överst längs stålramen på baksidan.

    Jag har köpt en tub med glassilikon för att täta med.

    Jag undrar om jag kanske borde lägga på ett lager silikon över de gamla tätningarna också när jag ändå är igång?
    Det kan väl inte skada... Bryr mig inte så mycket om hur det ser ut, bara det håller tätt fram över...

    Och hur länge ska jag låta det härda innan jag fyller det med vatten?
    Senast redigerad av Nikenik; 31 August 2013, 19:23.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Det behöver du inte göra. Att ett kar stort tomt i två veckor är inga som helst problem. Har haft kar som är 30 år gammalt. Det stod tomt i föräldrarnas garage i 10 år. Höll hur tätt som helst. Så ne du behöver inte lägga på mer silikon. Onödigt jobb

    Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

    Kommentar

    • Nikenik
      • August 2013
      • 12

      #3
      Tack, hannesc!

      Sparade jag ju både tid och arbete där. =)

      Kommentar

      • olof b
        • March 2005
        • 262

        #4
        Det finns en gammal myt att akvarium börjar läcka om de står tomma. Det kommer från att de gamla kittade akvarierna hade denna egenhet. Silikon påverkas inte av vatten eller torka. Killen du fått akvariet av verkar ju ärlig som sa att det kryper ut fukt på baksidan och detta är ju bra att täta. För säkerhets skull rekomenderar jag också att du provtrycker tanken innan du börjar inreda. Läg tunt med tidningspapper mellan stativet och karet och fyll upp med vatten. Vänta något dygn och se om tidningspappret blir fuktigt någonstans (tänk på att det kan bli kondens på utsidan av akvariet också om det är fuktigt inne och du fyller med iskallt vatten.)

        mvh

        Olof
        Malmö Lund Cycle Chic:
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Fast akvariet verkar ju läcka och det blir ju inte tätt för att det stätt tomt en tid. Om det läcker så askär bort all silikon och limma om
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Nikenik
            • August 2013
            • 12

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Fast akvariet verkar ju läcka och det blir ju inte tätt för att det stätt tomt en tid. Om det läcker så askär bort all silikon och limma om
            Tack olof b. Känns lite tryggare nu när du tagit död på den myten.

            Kjell, enligt killen jag fick det av läcker inte akvariet utan det kommer fukt på baksidan från ovansidan på baksidan av ramen. Tänker inte skrapa bort allt och täta igen om det inte är nödvändigt. Ska dra en sträng där han sa det behövdes och fylla med vatten för att testa, med tidningspapper under. Om det läcker får jag väl skrapa och täta hela, men gör det ju inte i onödan.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Om det läcker i ramen så kan läckaget vara var som helst - mycket väl på ett ställe långt ifrån där vattnet sipprar ut.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Sv: "Extratäta" begangat akvarium?

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Om det läcker i ramen så kan läckaget vara var som helst - mycket väl på ett ställe långt ifrån där vattnet sipprar ut.

                Jag håller med, Det är extremt svårt att hitta en läcka.

                Då hade jag skrapat bort allt och lagt ny silicon. Istället för att gå omkring och undra om det är tätt eller ej.

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nikenik
                  Tack olof b. Känns lite tryggare nu när du tagit död på den myten.

                  Kjell, enligt killen jag fick det av läcker inte akvariet utan det kommer fukt på baksidan från ovansidan på baksidan av ramen. Tänker inte skrapa bort allt och täta igen om det inte är nödvändigt. Ska dra en sträng där han sa det behövdes och fylla med vatten för att testa, med tidningspapper under. Om det läcker får jag väl skrapa och täta hela, men gör det ju inte i onödan.

                  Lyfta ut all inredning från rummet, ha hantverkare som byter golv i några veckor etc, köpa nya möbler då de gamla blev dåliga av för mycket vatten kanske är sämre än att täta akvariet ordentligt från början...

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Provfyller man innan i nått dygn o det håller tätt kan man vara lugn. Om karet läcker längst upp så lär det ju inte bli nån vattenskada precis. O om det är en läcka längre ner i karet lär inte vattnet söka sig upp till toppen för att visa sig. Jag är inte orolig

                    Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      Provfyller man innan i nått dygn o det håller tätt kan man vara lugn. Om karet läcker längst upp så lär det ju inte bli nån vattenskada precis. O om det är en läcka längre ner i karet lär inte vattnet söka sig upp till toppen för att visa sig. Jag är inte orolig

                      Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
                      Är det en läcka någonstans är det ju ett tecken på att limningen av någon anledning håller på och släpper, eventuellt bara på en liten del men med de följder som blir av ett större läckage tycker jag det är helt idiotiskt att chansa med lite läckage om det ens bara är uppe. Klockan kan redan vara slagen..

                      Hittar man ett direkt fel ska man åtgärda felet innan det blir mer trasigt eller förstört.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ja men TS ska ju lägga nytt silikon där uppe vilket jag Tror räcker alldeles utmärkt. Harregud man har ju haft kar i bra mycket sämre skick som man lappat ihop o det har funkat utmärkt i åratal.

                        Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Den där fukten somnar talat om kan lika väl vara kondens.

                          Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            har precis samma "problem" med ett kar här hemma. ett gammalt juwel. det rinner lite ibland uppifrån karet. men det är kondens som hamnar i locket. o sen rinner ner längs ramen o ut på utsidan av glaset. karet i sig är toktätt.

                            Kommentar

                            • Nikenik
                              • August 2013
                              • 12

                              #15
                              Hannesc: Precis! Karet är tätt, men blir kondens som rinner ner på baksidan. Har aldrig sagt ordet "läckage". Om det hade läckt hade jag ju självklart skrapat bort all silikon och gjort om, men så är ju inte fallet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...