Juwel 1000l/h

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    Juwel 1000l/h

    Idag fyllde jag mitt Juwel rio 400 och drog igång pumpen/filtret.
    Men hur vet man att allt sitter som det ska och hur fungerar det?

    Är ju en stor svart "låda". I den sitter två grova svampar och två fina (Varannan). Sen är det ju en cirkulationspump som det står 1000l/h på sen går det ett rör ut ut lådan. Räcker det? Hur kommer skiten ner till svamparna och hur ofta ska jag tvätta dem? Pumpen brummar lite dovt (inget som stör direkt) men läste att de ska vara tysta? Köpte akvariet begagnat kan det vara så att pumpen är slitet?

    //Sanna
  • åheim
    • April 2006
    • 13138

    #2
    filtret funkar som så att vatten sugs in i gallren som sitter på lådan och vattnet går sen uppefrån och ner genom filterkuddarna och från botten sugs vattnet upp genom röret som pumpen sitter på och ut i karet. En del upplever filtret som tyst och en del har stora problem med resonansljud. Jag tycker det är låg kvalité på pumparna och de borde förbättra dem och använda keramiska rörliga delar och starkare motor.
    Det är alltid problem med resonansljud när man stoppar en vibrerande pump i ett trångt utrymme men du får göra vad du kan för att justera den så gott det går.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • SannaHahne
      • August 2013
      • 68

      #3
      Tack för svaret! Ljudet kan jag nog leva med!

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Det blir ibland vibrationer från locket som sitter ovanpå filterlådan samt från röret där vattnet pumpas ut ifrån. Finns en tätningsring mellan röret och själva lådan som lossnar och åker ut lite, då uppstår vibrationsljud.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        Arbetssätt...