Silikona om ramakvarium? Ja en tråd till om detta :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    • September 2012
    • 83

    Silikona om ramakvarium? Ja en tråd till om detta :)

    Hej


    Vi "fyndade" ett 540L i veckan men efteråt att det är luft under silikonen så jag vågar inte vattenfylla det faktiskt. Alla fogarna är inte dåliga utan bara dem nertill/längsgående. Framförallt dem 2 långa.
    Förra ägaren tömde akvariet när vi kom så han kan inte vetat om det samt haft tur?

    Går det att silikona om bara dem långa fogarna eller måste man ta allt på samma gång? Silikonet är förövrigt väldigt mjukt å fräsht.

    Om man inte måste göra om allt och det nya silikonet fäster det på gamla, är det "bara" att ta bort så mycket som möjligt med rakblad och sedan göra ny fog?
    Finns det några bra smidiga verktyg för att jämna ut fogen så den blir lite bredare och ev. trycker ut luft?
    Är det större skillnad på glassilikon och glassilikon?


    Tacksam för svar.


    Edit:

    I väntan på svar så övar jag lite på ett gammalt 110L ramakvarium som vi haft ett tag. Pappa hade det när jag var liten så fogarna är lätt 20år gamla. Är ändå snart dags för dem att bytas ut då det saknas flagor på vissa ställen osv... Träning ger färdighet hoppas jag!

    Det är en hel del slit även på ett 110L känner jag... Tror jag lyckades komma igenom fogen som håller ihop glasen på ett ställe, inte stort men några millimeter, så det gör att jag har två frågor angående detta.

    1. Blir akvariets styrka försämrat nu även efter jag silikonat om? Kan ju inte få in silikon på rätt sätt i den fogen jag penetrerade...
    2. Måste man få bort exakt hela fogen? Kan man lämna typ 2-3mm kvar av fogen? Isåfall duger ju verktyget som man skrapar bort fogar med.

    Edit igen:

    Nu är det silikonat å klart. Gick åt en hel tub 300ml, trodde jag faktiskt inte... Maskerade något för breda fogar vilket gjorde det något jobbigare faktiskt men nästa gång får det räcka med max 8-10mm. Blev lite lite mycket silikon på en del ställen men det är ju bara estetiskt så det är lungt
    Skall bli kul att få prova karet om några dagar.

    Duger Casco till ett 540L eller skall man satsa på något annat?
    Senast redigerad av timebandit; 25 August 2013, 18:44.
Arbetssätt...