Remake från sällskap- till malawi. Tips och tricks?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Remake från sällskap- till malawi. Tips och tricks?

    Jag är på väg att göra om mitt Juwel 180l sällskapsakvarium till ett malawikar istället. Nu funderar jag på hur jag skall göra för att få det så smidigt gjort som möjligt. Först får jag ju naturligtvis börja med att ta ur fisken som simmar där idag, så långt råder det inga som helst tveksamheter i alla fall Sedan behöver jag tömma karet helt på både vatten och inredning då jag idag inte har någon frigolit under sanden, utan måste komplettera med det. För att inte behöva börja om helt från början med att köra in karet på nytt efter frigolit, sand och sten kommit i, skall jag spara på en del vatten, sand eller så? Filtermaterialet som sitter i pumpen tänkte jag ju inte göra något åt, utan låta det sitta kvar, men hur länge överlever de braiga bakterierna när inte pumpen är igång? Från det att jag tömt akvariet så vet jag ju inte hur lång tid det tar inann jag fått inrett det på nytt och satt igång det. Eller räcker det att jag tar ur filterkassetterna och lägger de i en hink med vatten? Hur lång tid funkar det i så fall? Måste det vara någon cirkulation på vattnet i så fall? Angående spara vatten, vinner jag så mycket på det? Har ju inga bra behållare för en massa vatten och att köpa stora dunkar bara för att användas en gång skulle jag gärna slippa.

    Tanken jag har just nu är att tömma akvariet helt, spara filtret på något sätt så att bakterierna överlever, lägga i frigoliten, tillbaka med den gamla sanden, i med sten mm, ev endast nytt vatten (om jag inte hittar något bra att spara så mycket vatten som möjligt från tömningen), i med filterkassetterna i pumpen igen, tillbaka med en del gammal fisk ifall karet behöver köras in igen. Låter detta som en bra idé, eller något som jag missat/bör ändra på? Funkar sällskapsfisk i ett malawi-inrett kar tills det är inkört igen, om det nu behöver köras in?

    Eller är bästa sättet att börja om helt från början?
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    #2
    Bumpar mitt inlägg med en liten fråga till. Filtret mår ju inte så bra av att vara avstängt för länge, men hur länge är för länge? Vad är det som gör att bakterierna dör om man inte har cirkulation i materialet? Jag som trodde att det räckte med att de hade vatten så att de kan dricka om de blir törstiga Jag får väl försöka lära mig lite mer om vattenkemin om man skall ha akvaristik som hobby...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Remake från sällskap- till malawi. Tips och tricks?

      Bakterierna överlever några timmar. Men ställ filterpatronerna i en hink och släpp ned din powerhead så att vattnet får cirkulera. Du kan ju krama ur dem lite så att skiten rör sig i vattnet. Det kanske kan funka?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        Det där borde väl fungera tycker jag. Så jädrans långsam kan jag väl ändå inte vara så att det skall ta flera timmar att lägga i lite frigolit

        Men om nu filtret skulle stå så länge så att bakterierna dör, blir de på något sätt dåliga för vattnet så att man måste vara noga att skölja ur patronerna ordentligt innan man åter sätter de i karet, eller skulle man kunna köra på med en gång? Tänkte på samma sak med sanden, där finns det väl en och annan bakterie också, om man måste vara noga med att rengöra den om den stått länge i en spann vid sidan om?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Remake från sällskap- till malawi. Tips och tricks?

          Tror faktiskt det kan stå över natten i hinken. Botten klarar lätt de timmar det tar att lägga i frigolit
          Skulle inte gjort rent gruset om det inte nått sitt skitmax
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Tömmer du hela akvariet är det lätt att lägga frigolit. Frigolit har en ganska stark dragningskraft mot ytan så lägg inte på för lite tyngd.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • JiBe
              • November 2012
              • 135

              #7
              Remake från sällskap- till malawi. Tips och tricks?

              Har fått tag på ett 54 liters kar som jag tänkte köra igång med lite fisk från 180 karet. Om jag tar ut filterpatronerna från 180 karet och lägger de i 54:an, skulle de då kunna ligga där ett tag och bakterierna överleva, eller måste det vara cirkulation genom filtren för att de skall må bra? Tänkte att i så fall behöver jag ju inte ha jättejättebrått att få klart det stora, utan då skulle jag kunna torrinreda det och känna mig för lite utan att stressa igenom något...
              Senast redigerad av JiBe; 25 August 2013, 08:55.

              Kommentar

              • JiBe
                • November 2012
                • 135

                #8
                Remake från sällskap- till malawi. Tips och tricks?

                Sket i att fixa och dona med 54 liters karet så jag tömde det stora på allt och startar på ruta ett med det istället. Så mitt förra inlägg är inte aktuellt att få svar på längre

                Kommentar

                Arbetssätt...