Nytt lysrör till 63liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Nytt lysrör till 63liters

    Hej!

    Jag behöver skaffa ett nytt lysrör till mitt 63liters eftersom det inte är bytt på typ 4 år... Det som sitter i nu följde med när jag köpte karet och heter Narva Daylight 15 W.

    Jag försöker lista ut skillnaden på t8 och t5 men lyckas inte riktigt. Såg nånting om att t8 är 1 tum i diameter och t5 0.5 tum. Stämmer detta?

    Har också försökt hitta nånting om vilken effekt man egentligen borde ha på ett lysrör i ett 63liters. Räcker 15 W eller borde jag skaffa ett annat? Jag har inga direkt superkrävande växter, men jag vill ju att de ska kunna växa ordentligt. jag vill dock försöka undvika en algexplosion när jag byter röret.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja T5 är smalare. men mer kräm i. det går inte sätta i et T5 rör i en T8 hållare o vice verca.

    effekten på röret bestäms av längden så du kan inte välja så mycket. är det ett 15W rör där nu så blir det ett 15W rör igen.

    sylvania aquastar eller power-glo är nog de bästa rören på marknaden just nu.

    en reflektor på röret är bra. då riktar man ner ALLT ljus ner i karet. har man ingen reflektor försvinner ju en del av ljuset upp i rampen.

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      ja T5 är smalare. men mer kräm i. det går inte sätta i et T5 rör i en T8 hållare o vice verca.

      effekten på röret bestäms av längden så du kan inte välja så mycket. är det ett 15W rör där nu så blir det ett 15W rör igen.

      sylvania aquastar eller power-glo är nog de bästa rören på marknaden just nu.

      en reflektor på röret är bra. då riktar man ner ALLT ljus ner i karet. har man ingen reflektor försvinner ju en del av ljuset upp i rampen.
      Ahaaa, då förstår jag. Det gör ju hela saken ganska mycket enklare. Bara att leta upp ett nytt 15 W och se till att det är rätt tjocklek på röret. Om de måtten jag hittade stämmer så är nog mitt ett t8. Är det svårt att få tag i? Tycker att allting heter t5 när man ser akvariebelysning. Men jag har väl inte kollat jättemycket eftersom jag inte vetat vad jag egentligen ska leta efter :P

      Ska se om jag hittar de du nämner och kolla på dem!

      Är det svårt att sätta i en reflektor? Och var kan man köpa en sådan? Röret är ju inbyggt i själva locket till akvariet liksom. Tänker att en reflektor tar en del plats som kan bli svår att få till. Eller det kanske finns olika former/storlekar på det...

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        effekten på t5 o t8 är olika. ett 15W är ett T8. det minsta T5 röret är på 24W har jag för mig.

        nej inte svårt att få tag. anledningen till att du ser så mycket om t5 är för att de är nyare o sitter i alla nyare ramper o kar. t8 är äldre.

        reflektorn är mer eller minder bara en böjd plastbit som är spegel"färgad" på insidan. ligger mer eller mindre direkt på röret.

        här har du

        (pwss hade visst inne philips aquarelle. det absolut bästa röret på marknaden. men de har slutat tillverkats så de som finns kvar är bara de som affärerna har på hyllan. tycker verkligen du ska skaffa detta)


        reflektor

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #5
          Tack så mycket för hjälpen Hannes Detta gör helt klart allting mycket enklare.

          Tyvärr har jag inte råd att köpa nåt nytt rör exakt nu utan måste vänta på nästa CSN, men om Philips Aquarelle finns kvar då så kanske det blir ett sånt!

          Kommentar

          Arbetssätt...