vad är detta för slags pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gnuttas
    • August 2013
    • 2

    vad är detta för slags pump?

    Hej
    Jag är ny i akvariehobbyn. I mitt jobb får vi ibland ta hand om efterlämnade saker som folk lämnar efter sig när de flyttar.
    Härom veckan städade vi ur ett förråd och hittade ett akvarium på ca 250 liter skulle jag tro. Plus lite tillbehör, bland annat en gammal pump (tror jag i alla fall att det är) Det är en eheim "made in west germany" så den har ju några år på nacken. Jag undrar nu:
    Först och främst: Det är väl en pump?
    För det andra: Skall den sitta utanpå akvariet? Den ser inte ut att vara gjord för nedsänkning, men vad vet jag?
    För det tredje: Någon som kan ge en liten beskrivning hur den funkar? Det är ju två slangfästen (antar jag) och den ena måste väl gå ner i vattnet. Går den andra till något filter eller hur funkar det?
    Så här ser pumpen ut i alla fall: http://www.pictures.se/bilder/1wSJ8.jpg

    Mycket tacksam för lite hjälp
    /david
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Ett gammalt pumphuvud. Jag skulle personligen itne använda den till annat än att pumpa vatten ur akvariet tex vid vattenbyte.
    Du ska nog inte ha den i akvariet :P

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Det där är en pump, den gör inget annat än att flytta vatten, in i en slang vid ena röret och ut i det andra. Kan användas till cirkulation eller till att driva nån typ av filter mm. Sannolikt är den inte gjord för att vara i vatten, prova hur som helst inte utan att kolla upp det.

      Det där ser ut att vara från tiden när EHEIM gjorde pryttlar med riktigt bra kvalitet som med lite omsorg är så gott som outslitliga. Har du ingen användning för den så sälj den eller ge bort den till nån som har nytta av den.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • gnuttas
        • August 2013
        • 2

        #4
        tackar för svar

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Är det springor på andra sidan ska den sitta på en filterbehållare utanför akvariet. Haft ett par såna gamla som gick och gick om man inte glömde att smörja lagren då och då och absolut om man stoppade pumpen bara en liten stund av någon anledning.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Hade en sådan, eller i alla fall en liknande, när jag jobbade i en djuraffär som vi använde vid vattenbyten. Stod på golvet bara, med en slang som stacks ned i akvarierna, och en som gick till diskhon. Brötig liten sak, men var nog första ägaren som installerat den så användes i minst 20 år, antagligen det dubbla Tror inte heller den tål att stoppas i vatten.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            Arbetssätt...