Fluval fx6 ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crille24
    • June 2012
    • 98

    Fluval fx6 ?

    tjena
    någon som har en fluval fx6 som kan berätta vad de tycker om filtret jämfört med fluval fx5 eller jämfört med eheim 2075 ?
  • C.Tjärnberg
    • August 2013
    • 8

    #2
    Jag har både fx5 och fx6 och tycker totalt sett att det är ett bra filter, hade lite problem med ett exemplar av fx5 där det läkte lite och drog luft nere vid pumpen men det ordnade sig med en ny packning. Jag upplever fx6 som något tystare och möjligtvis att det är lite mer blås i det , men det är lite svårt att jämföra mellan karen då jag har fx6an i mitt största akvarium. En förbättring som jag gillade var dock bytet av skruvarna på locket den nya upplever jag som smidigare.

    Jag kan dock inte jämföra med eheim då jag inte använt något, 3st fx5/fx6 säger väl i och för sig att jag är nöjd med filtret.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Jag har haft Fluval FX5. Jag fick förmodligen ett måndagsexemplar - som "slängdes" ut efter ett år, eftersom det lät som ett större tröskverk. Jag bytte till ett Eheim 2075, vilket jag inte hör det minsta ljud ifrån.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • crille24
        • June 2012
        • 98

        #4
        Okej
        ja det är många som skriver att eheim är det bästa filtret så därför köpte jag ett eheim 2075 men nu i efterhand så tycker jag att det är dåligt utblås på det och akvarit blir väldigt skitigt ska inte filtret suga upp det bättre ?
        jaja som det är nu så tyckte jag att ja va tvungen att sätta in ett innefilter i akvarit också.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Fluval fx6 ?

          Ursprungligen postat av crille24
          Okej
          ja det är många som skriver att eheim är det bästa filtret så därför köpte jag ett eheim 2075 men nu i efterhand så tycker jag att det är dåligt utblås på det och akvarit blir väldigt skitigt ska inte filtret suga upp det bättre ?
          jaja som det är nu så tyckte jag att ja va tvungen att sätta in ett innefilter i akvarit också.
          Har du satt i den vita vadden i ditt 2075?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • crille24
            • June 2012
            • 98

            #6
            ja menar du det som ligger i den första korgen med filtermedia så har jag gjort det.
            Det blir väldigt skittigt i akvariet.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Fluval fx6 ?

              Den vadden beckar igen på nolltid. Jag fick flera Cryptocoryne som smälte ner och den vadden blir det helt stopp i. Du kan välja att ta bort vadden och fylla korgen med likadana "ärtor" som ligger i den för bättre flöde.
              Har du satt reglaget vid slanginfästningen på max?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • crille24
                • June 2012
                • 98

                #8
                okej kanske ska ta bort den då.
                just nu har jag "ärtor" under vadden och den ligger på dom.
                och ja jag har satt reglaget på max.
                Ska man ha stort avstånd mellan insuget och utblåset gör det någon skillnad ?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Fluval fx6 ?

                  I mitt kar är ut och inflöde på samma sida. Har du filtret stående direkt under karet?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13142

                    #10
                    Jag gillar inte riktigt eheims filtersetup - för lite material som kan fångar fasta föroreningar som i sin tur drar ner effekten på biomediet! I bottenkorgen och nästa skulle jag föredra att ha en helt grov filtermatta och resterande korgar fyllda med substrat pro. Då kan du köra länge utan minskat flöde och upprätthålla en effektiv rening!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Fluval fx6 ?

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jag gillar inte riktigt eheims filtersetup - för lite material som kan fångar fasta föroreningar som i sin tur drar ner effekten på biomediet! I bottenkorgen och nästa skulle jag föredra att ha en helt grov filtermatta och resterande korgar fyllda med substrat pro. Då kan du köra länge utan minskat flöde och upprätthålla en effektiv rening!
                      Håller med om att de har krånglat till det i överkant, men för mig var vadden huvudproblemet ganska fort.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13142

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Håller med om att de har krånglat till det i överkant, men för mig var vadden huvudproblemet ganska fort.
                        Ja den där vadden är ett satyg
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ingen vadd, har mest grov filtermatta i mitt + nåt lager med substrat pro.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • crille24
                            • June 2012
                            • 98

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            I mitt kar är ut och inflöde på samma sida. Har du filtret stående direkt under karet?
                            okej det har jag också så då är inte det problemet.
                            jag tycker att den suger dåligt får massa skit på gruset i akvariet.
                            ja jag har filtret direkt under akvariet.

                            Kommentar

                            • crille24
                              • June 2012
                              • 98

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Ingen vadd, har mest grov filtermatta i mitt + nåt lager med substrat pro.

                              //Inger
                              jag har grov filtermatta överst sen vadden över den första korgen med media.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...