Hjälp med val av filtermaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Hjälp med val av filtermaterial

    Jag har köpt ett ytterfilter Eheim 2226 som ska komplettera filterkammaren i 540 karet.
    Nu behöver jag filtermaterial, men vad?
    Korgen med de vita plastbitarna är bara fylld till hälften

    Behöver man ha den vita filtervadden?
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,4 KB
ID: 2184185

    Har ca 2 liter av detta hemma
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,1 KB
ID: 2184186
    samt massor med blå grov filtermatta
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    #2
    jag köpte precis dessahttp://www.ebay.com/itm/500g-BIOHOME...item4ac824a594

    ska pröva sätta en det i ena korgen

    här kan du kolla mer http://www.youtube.com/watch?v=JFXJaRDfR1w

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      De längst ner till höger ser ju lite ut som det jag har. Funderar på att ha det i ena korgen och fylla den som bara är halv med plastbitar med filtermatta. Vet inte hur jag ska göra med filtervadden dock. Tycker den brukar strypa flödet rätt fort.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Kort och enkelt - det finns inget filtermaterial som är bättre i ett ytterfilter än "vanlig" blå grov filtermatta.
        Jag har själv bytt ut alla olika keramikringar, filterbollar, vadd, o annat bös som de levereras med.

        Ett filters funktion är att se till så att vattenkvalitén är god, och det görs genom två processer. Dels den mekaniska, där material helt enkelt stoppas fysiskt, och dels den biologiska, där bakteriekulturen i filtermassan bryter ner ämnen i vattnet och på så sätt renar.

        De två huvudsakliga faktorerna för bra filtrering är cirkulation och levande bakterievolym/yta. Här är den vanliga blå filtermassan oslagbar i båda fallen, och därför blir det ingen förbättring (möjligen försämring) att ha andra material i ett ytterfilter.

        Handlar det om att ta död på microorganismer så är UV-belysning bästa medicinen.

        Du kan dessutom plocka ur korgarna och öka filtervolymen när du använder filtermassa, eftersom genomströmmningen i den är så bra att du inte behöver dem.

        Filtervadd är helt förkastligt och hämmar bara genomströmmningen/syresättningen genom att klägga igen inom ett par veckor.
        Senast redigerad av perfetto; 15 August 2013, 09:10.

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #5
          Då får man väl sätta en slangbit från locket till filtret ner på botten av behållaren för att få maximal användning av filtermattan.
          Och filtermattan klipper jag då i kuber?
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av HelenLind
            Då får man väl sätta en slangbit från locket till filtret ner på botten av behållaren för att få maximal användning av filtermattan.
            Och filtermattan klipper jag då i kuber?
            - Ja en slangbit fungerar bra, men jag tror vattnet kommer cirkulera runt tillräckligt ändå i en sluten behållare med den kraften i insug/utblås.
            Alternativt lämnar du korgarna med den inbyggda vattenledaren i dem.
            Filtermattan skulle jag klippa i småbitar ja, för bästa cirkulation.

            Tittar man på innerfilter idag, så är visserligen ett rör nedstucket genom filtret, men det är perforerat. Det innebär att vattnet kan ta vilken väg det vill genom filtervolymen, och inte nödvändigtvis längst nedifrån.

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #7
              Jag provar att lägga filtermatta i korgarna så får vi se hur det blir. Tack
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Vassego : )

                Kommentar

                Arbetssätt...