720 Liter. Eheim 2026 Professional 2 (x2) Eller Dammfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klosar227
    • March 2013
    • 29

    720 Liter. Eheim 2026 Professional 2 (x2) Eller Dammfilter?

    Hejsna har lite funderingar på att köpa nytt filter system till mitt akvarium. 720 liter.


    Sitter just nu med 2 stycken Eheim 2028 Professional 2
    Och ett aquael uni filter uv-c 1000
    Allt befinner sig bakom ligger bakom en BTN Bakgrund.


    Kommer det göra någon skillnad om jag byter upp mig till ett dammfilter?


    Detta är dem 2 stycken som jag har kikat på. Viket är bäst om nu det är värt att byta?


    Denna http://www.cyberzoo.se/tradgardsdamm...gardsdamm.html
    = 4 495Kr


    Eller



    +
    Tillbehör till fontäner & dammar hos vidaXL.se ► Fri frakt ► Stort sortiment ► Beställ idag

    = 3178 kr


    Eran input behövs då jag ej har någon erfarenhet av dammfilter. Finns det något bättre alternativ?
    Jag vet att detta är overkill just nu men ska byta upp mig till 3000+ liter senare. Är skönt att ha allt klart tills dess.
    Senast redigerad av Klosar227; 05 August 2013, 23:42.
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    Om du ska köra dem där filtren så lär du väl borra karet för avrinning ner till dem. Då kan du väl lika bra köpa ett gammalt akvarium och göra sump av, det lär ju bli billigare och lika bra.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Klosar227
      • March 2013
      • 29

      #3
      Avrinning? Det är väll inbyggd pump i dem?
      som sagt är inte så bra på sånt här.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        Nä det där är bara en glasfiberlåda med lock och är tänkt att stå högre än dammen. Dammpump pumpar upp vatten till filtret och sen självrinner det ner i dammen. Det finns ju täta dammfilter också och jag sett nån här på zoopet som körde med det. Själv är jag tveksam till deras läckagesäkerhet - menar de är ju gjorda för utomhusbruk och då kanske inte tillverkaren lägger så mycket tanke på vattenskador
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Klosar227
          • March 2013
          • 29

          #5
          Okeej då förstår jag. Men du tänker att boxen skulle läcka ut vatten på golvet?
          om han har den står i en stor plastlåda, kan det funka då?

          Finns det andra alternativ typ som större och värre än eheim och fluvals ytterfiltet?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13142

            #6
            Boxen du länkade till kan bara fungera om du har ytvattenavrinning ner till den. Annars flödar den ju över pga häverteffekten. Men du kanske hade tänkt ha den ovanför akvariet?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Vad försöker du åstadkomma min gode man?

              Vad ska du ha i karet som gör att du behöver gå på dammgrejer? Jag vet ett fåtal som kör dammfilter men det är på betydligt större kar (inte för att det skulle vara litet).. om du kan tänka dig att ha ett filter som står ovanför karet (som de där skulle behöva göra) har ikea förvaringsboxar på upp till 132L som du kan driva med ett störrepowerhead.. så har jag och en del andra gjort..

              Annars finns det fluid bead-filter för dammar men då pratar vi andra pengar..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Klosar227
                • March 2013
                • 29

                #8
                @ettfettbranamn Jag är ägare till 2 vuxna oscars 2 Peacu 25 cm 1 st xxxl pleco och en 20 cm RTC men som jag skrev så ska jga byta upp mig till 3000+ kar och vill ha OVERKILL flöde/filtrering så det är därför jag har snöat in mig på dammfilter.

                Kan beskrva lite mer med det där powerhead och ikea lådan? Skicka kanske en länk till en video eller lägga upp bilder på ditt eget då jag inte får någon bild i huvudet hur det ska funka? ^^

                Kanske du kan skicka en länk till lite mer exakt vilket fluid bed-filer du menar?

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Jag har för mig att det finns en klosar på rovfisk.se, är det du? Isf finns det bilder i min bildtråd under cpt migrains blötdjur.. men det är en pump i karet som skickar upp vatten i en ikea-låda fylld med filtermaterial.. lådan är borrad med genomföringar och slangar som leder tillbaka ner i karet.. lådan är också borrad i överkant för att släppa in mer syre..

                  Vad är det för kar/damm? Hemmabygge eller något du köper? Jag har byggt ett 1600 med sump i plyfa förut och kan skicka dig länkar ppå fungerande stora byggen om det är så..

                  Det du söker med den typen av besättning är helt klart en sump alternativt ett sjukt droppfilter.. både rtc och pacu blir ju 10kg+

                  Om du säger vad du har för budget finns det säkert folk som kan hjälpa dig..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Klosar227
                    • March 2013
                    • 29

                    #10
                    Den på rovfisk är jag också va lite dåligt med svar där och folk också för den delen.
                    Budget på filter ca15000 kr
                    Är intresserad av ditt bygge ja och allt detta. Skicka gärna länk.
                    Har ej bestämt mig för vad jag ska köpa för sorts kar sen men det ska ju vara ett inomhus kar och då behöver jag bra filtrering.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Jadu.. med den budgeten skulle jag fundera närmare på hur ditt slutgiltiga kar ska se ut och försöka bygga ett filter som du kan använda även till det karet.. dvs en stor sump.. borra ditt 720 och sätta dit en överdimensionerad överrinning så att du kan använda pumparna som du vil använda även till ditt stora kar (dubbla aquaclear 110 och ett par aquaclear 70 i sumpen som du fyller med K1) är ju ett jävligt stabilt alternativ..

                      Jag har kort om batterier, både på mobilen och i huvudet just nu men pm'a mig på rovfisk med en länk till tråden det var dåligt drag i så ska vi nog klura ut något imorgon.. finns många med coola filterlösningar och både dina framtidsplaner och budget ställer frågan i ett hwlt annat ljus.. ofta orkar man inte svara på frågor där google är ett snabbare alternativ.. dock lockar tråden "filterlösning till 3000L 15 000kr, ska först appliceras på 720L" betydligt fler hjärnor och mer kreativitet än "filter till 720".. skrämmande ofta saknar folk både pengar och viljan att lära sig när de skaffar 2 pacus och en rtc.. om du är en av dem återstår ju att se
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Klosar227
                        • March 2013
                        • 29

                        #12

                        Länken. Kan ej ändra Rubrik nu tyvärr i rovfisk forumet. :/
                        Senast redigerad av Klosar227; 05 August 2013, 23:42.

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Ordnat!
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...