Skötsel av Fluval 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Skötsel av Fluval 4

    Idag tappade jag tålamodet på den dåliga cirkulationen och rengjorde hela filtret IGEN, det var bara en månad sedan förra gången!
    Jag börjar fundera på om detta filter verkligen räcker till mitt tvåhundraliters, men å andra sidan står det ju att den pumpar 1000L/h och på höjden får den knappt plats i karet, fick dra ner flödet till lägsta inställningen för det blev ju rätt så strömt!
    Akvariet slutade genast att se "stökigt" ut för rödmunnarna drog ihop sig till ett kompakt stim och habrosusarna var inte sena att följa exemplet! Dock är jag lite orolig för vad bolivianerna tycker om det här...
    Därför lurar jag lite på att i fortsättningen istället bara dra ut "röret" i mitten på filterpatronen och rengöra de två små filterkuddarna som sitter i var sin ände av det, då borde man väl inte paja så mycket av bakteriefloran i filtret??
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Varför inte ett litet Fluval 306 ytterfilter i stället - funkar kanonens i mina 220/240-liters.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13137

      #3
      Ursprungligen postat av Mr Woods
      lurar jag lite på att i fortsättningen istället bara dra ut "röret" i mitten på filterpatronen och rengöra de två små filterkuddarna som sitter i var sin ände av det, då borde man väl inte paja så mycket av bakteriefloran i filtret??
      Vad snackar vi om för filter egentligen, jag fattar nada av din beskrivning Gamla fluval 4 har 1 filterpatron med 1 filterrör inuti, dock inga små kuddar i ändarna. Nyare 4+ har en behållare med 2 filterplattor.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Vad snackar vi om för filter egentligen, jag fattar nada av din beskrivning Gamla fluval 4 har 1 filterpatron med 1 filterrör inuti, dock inga små kuddar i ändarna. Nyare 4+ har en behållare med 2 filterplattor.
        Jo det är ju den gamla hederliga modellen med ett perforerat rör som är uppbyggt av sektioner som går att ta isär, och i den nedersta och översta sitter en cylinder av samma filtermaterial som patronen är gjord av. Misstänker att det är dessa som sätter igen och stoppar flödet, ska jag köra utan dem istället kanske?

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Varför inte ett litet Fluval 306 ytterfilter i stället - funkar kanonens i mina 220/240-liters.

          //Inger
          Det är möjligt att det blir till exempel ett sådant när denna pumpen lägger av, men detta var vad jag rotade fram ur gömmorna när jag skulle starta upp karet och jag tycker nästan det borde räcka med 1000L/h...

          Sedan är det ju det att jag lider lite av en fobi för ytterfilter p.g.a. risken för läckage, plus att jag är rädd att det kommer kyla karet för mycket på vintern när jag inte är hemma och eldar. Har köpt en ganska så överdimensionerad doppvärmare på grund av den katastrofalt dåliga isoleringen i den gamla sommarstugan jag bor i!
          Senast redigerad av Mr Woods; 24 July 2013, 21:08.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13137

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Jo det är ju den gamla hederliga modellen med ett perforerat rör som är uppbyggt av sektioner som går att ta isär, och i den nedersta och översta sitter en cylinder av samma filtermaterial som patronen är gjord av. Misstänker att det är dessa som sätter igen och stoppar flödet, ska jag köra utan dem istället kanske?
            Abslout ta bort skiten, i röret får det ju inte sitta nåt för då kan inte pumpen orka! I fortsättningen kommer du nog inte uppleva nåt mer problem
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Vad bra! Då prövar jag att ta bort åtminstone den övre när jag byter isflaskor imorrn för jag kan ändå tänka mig att den nedre fyller en viss funktion genom att hindra vattenflöde runt filtret istället för genom det? Så fick väl förre ägaren med en i reserv och visste väl inte vad han skulle göra med den och så satte han den på ett ställe där den gjorde mer skada än nytta...

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13137

                #8
                Du har inte funderat på att strunta i den inre behållaren och helt enkelt trycka i en hel filtermatta ppi 10 i den yttre behållaren? Den gamla fluvalen är ju fin på det sättet att insuget sitter i botten och därför perfekt att modda själv. Tex går det att lägga halva med filtermatta och sen porösa biomakaroner... Det jag kan gilla med biomakaronerna är att de aldrig sätter igen och fungerar därför biologisk väldigt bra. Jag kör själv ett aquael fan 3 (efter ett ytterfilterhaveri), men där funkar det inte att göra som på ditt fluval, så jag kör ett aquaclear hangonfilter fylld med biomakaroner för att säkerställa en biologisk rening och det funkar mycket bra
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...