Renovering av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dcube
    • July 2013
    • 4

    Renovering av akvarium

    Tjenare!
    Håller på och ska täta om akvariumet, men råkade skära lite i silikonet som är mellan glasen och undrar om jag måste ta isär akvariumet och silikona om det från scratch?
    Men om jag gör så har jag en fundering, som man ser på en av bilderna så är gavlarna utanför "golvet" vilket jag tycker är märkligt för annars brukar dom ju stå på och vara emellan fram och bakruta.
    Men jag antar att det är därför det är stabiliserat vid varje gavel upptill.
    Undrar om jag kan göra akvariumet likadant eller ska jag försöka stabilisera vid gavlarna fast i nederkant också? får att få stabiliteten.
    http://fuskbugg.se/dl/vCE42g/WP_20130717_003.jpg

  • åheim
    • April 2006
    • 13138

    #2
    På professinellt limmade akvarier så placeras alltid glasen runt om bottenglaset, aldrig på!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      nej du behöver inte ta isär hela karet.

      däremot måste du ta bort all silikonrester. så som karet ser ut nu kan du inte lägga en nya fog. glaset måste vara helt rent från silikon.

      håller med åhem. man limmar rutorna runt bottenglaset. både skitfult o inte lika stabilt att ställa rutorna på bottenglaset.
      här är en video jag gjorde på hur man lägger en fog.

      1. rengör med aceton ( utan olja) eller t-röd2. tejpa upp så bred fog du vill ha3. lägg en riklig sträng silikon. var inte blyg4. ta diskmedel på fingret o d...

      Kommentar

      • dcube
        • July 2013
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        nej du behöver inte ta isär hela karet.

        däremot måste du ta bort all silikonrester. så som karet ser ut nu kan du inte lägga en nya fog. glaset måste vara helt rent från silikon.

        håller med åhem. man limmar rutorna runt bottenglaset. både skitfult o inte lika stabilt att ställa rutorna på bottenglaset.
        här är en video jag gjorde på hur man lägger en fog.

        http://www.youtube.com/watch?v=8KtB6j_TvDY
        Bra video! Såg den förr, så du har min view
        Alltså så jag behöver inte bry mig om silikon som är mellan glasen? Bara o tvätta o gnugga bort all silikon som är kvar o silikona på?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          japp

          Kommentar

          • dcube
            • July 2013
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            japp
            Du då tvättar jag på och gischar!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              använd rakblad o "gnugga" bort alla rester

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                När jag tittar på ditt foto så ser det ut som om bakrutan inte står på underlaget/frigoliten utan hänger fritt. OM det är på detta viset så är det inte helt lyckat.
                Annars som flera har sagt så är det rätt vanligt att sidorutorna inte står på bottenglaset. På stora akvarier är det alltid så eftersom de väger så mycket att de inte får placeras på bottenglaset (hög risk för sprickor)
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...