Roterande filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Roterande filter?

    Hej!

    Jag halkade in någonstans där det nämndes roterande akvariefilter.
    Är det bra eller är det bara något hittepå för att sälja mer?
    Finns det någon länk så jag kan få se vad det handlar om?

    Urban
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är det inte sådana filter där pumputblåset rör sig - dvs så att det bli olika strömmar i akvariet. Sådana filter används mycket till saltvatten.

    Annars vet jag inte riktigt vad som menas med ett roterande filter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13138

      #3
      Det finns ju sk. "bio wheels" alltså ett skumfiltermaterial i form av ett räfflat hjul. De typer jag sett kan bara användas till hangon filter och hjulet rullar i utflödet från filtret. Dem brukar inte fungera så bra i längden då dem ofta slutar snurra så snart de är nersmutsade.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Det finns ju sk. "bio wheels" alltså ett skumfiltermaterial i form av ett räfflat hjul. De typer jag sett kan bara användas till hangon filter och hjulet rullar i utflödet från filtret. Dem brukar inte fungera så bra i längden då dem ofta slutar snurra så snart de är nersmutsade.
        Menar du ryggsäcksfilter?
        De har ju också ett rullande hjul fast de brukar fungera bra, men är ju av plast och inte av skumfilter.

        Nåja - urbanandersson du får nog precisera dig lite noggrannare vad du avser för att vi skall kunna svara
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!
          Jag blev lite nyfiken när jag halkade in på denna tråden men sen visar det sig att det är i stort sätt omöjligt att hitta någon info eller tillverkare?

          Här kommer en länk och sen ett urklipp från den:


          Bild 16, roterande filter, kopplat på en Fluval 4.

          Fördelarna med ett roterande filter är många, framför allt för hemmaakvaristen. En del av filtret är alltid ovanför vattenytan, vilket ger bakterierna bra med syre, som i sin tur garanterar bra nitrifiering. Det samlar nästan ingen skit, eftersom det är frikopplat från all mekanisk filtrering – man behöver därmed nästan aldrig rengöra det. Det behöver ingen ytterligare kraft än den som levereras genom den befintliga filterlösningen (går att koppla på både innerfilter och utblåset till ytterfilter). En eventuell nackdel är att det är svårt att dölja, men med lite trixande bör det gå att ordna bakom t ex en BTN-bakgrund.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Bild 16 - jag ser texten men inga foton/bilder
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Bild 16 - jag ser texten men inga foton/bilder
              Jag hittade bilden en bit ner i den här texten. http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
              Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


              Jag läser också ett påstående under den bilden som bla a säger så här:
              "Jag har tidigare benämnt en del filter som i princip underhållsfria. Det är de också, i och med att man inte behöver rengöra dem alls, eller att det kan gå mycket långa intervaller mellan rengöringen. Vad dessa filter gör är att de snabbt bryter ned synlig skit till osynlig skit, samt omvandlar osynlig skadlig skit till osynlig mindre skadlig skit. Skiten är likväl kvar i akvariet, och därmed krävs det regelbundna vattenbyten/slamsugning för att avlägsna den."

              Det stämmer med den undran jag snabbt fick om detta. Vart tar skiten vägen om inte filtret samlar upp det?




              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #8
                Hej!
                Det fanns inga bilder på den sidan, men här är länkadressen till originalsidan med bilder och allt.
                Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.

                Men eftersom ingen har hört talas om det så är det kanske mer säljargument än till nytta?
                (vi män tycker mycket om tekniskt meck, och köper allt som är avancerat, om det har några enkla argument som säger att det är nog bra?!)
                Jag gillar det omvända droppfiltret bättre, om det nu hjälper att ha syresten under blå filtermatta?

                Urban

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  "Det stämmer med den undran jag snabbt fick om detta. Vart tar skiten vägen om inte filtret samlar upp det?"

                  Allt du häller i karet (foder tex) stannar kvar i någon form utom rent vatten som avdunstar.
                  om du inte har växter som du klipper och slänger blir allt du stoppar i, sump och nitrat och fosfat och kanske nåt annat.
                  Man måste ta bort något också, skörda växter eller fiska ut fiskarna, men det lättaste och lämpligaste i akvarier är att rensa filtren från sump och byt vatten för att få bort nitrat och andra osynliga föroreningar.

                  Urban

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av MonkanS
                    Jag hittade bilden en bit ner i den här texten. http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
                    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


                    Jag läser också ett påstående under den bilden som bla a säger så här:
                    "Jag har tidigare benämnt en del filter som i princip underhållsfria. Det är de också, i och med att man inte behöver rengöra dem alls, eller att det kan gå mycket långa intervaller mellan rengöringen. Vad dessa filter gör är att de snabbt bryter ned synlig skit till osynlig skit, samt omvandlar osynlig skadlig skit till osynlig mindre skadlig skit. Skiten är likväl kvar i akvariet, och därmed krävs det regelbundna vattenbyten/slamsugning för att avlägsna den."

                    Det stämmer med den undran jag snabbt fick om detta. Vart tar skiten vägen om inte filtret samlar upp det?
                    Ok - jag såg fotot nu - har faktkskt inte sett det innan. Verkar väl vettigt om man kan få det att funka men inge mirkalemetod direkt så det räcker knappast som enda filter.

                    Skiten bryts ner (av nyttobakterier som finns i filtermaterialet) - det är det som kallas för ett biologiskt filter. MIna filter brukar gå ett par åt mellan rengöringarna. Ett annat mycket bra biologiskt filter är ju växter som ju tar upp skiten och använder som näring
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      Sv: Roterande filter?

                      Vet att jag har ett roterande hjul med filtermatta i på mitt 30l moby Dick akvarium hemma. Ska vara nån sån rening där också. Den har ju filtret uppe i ljusrampen så hjulet hänger fritt i luften och så rinner vattnet på hjulet

                      Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      Arbetssätt...