Natt belysning till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Natt belysning till akvarium

    Hej. jag har hört att det är populärt med natt belysning i sina kar, tänkte att jag ska skaffa det till mina 2 kar jag har.
    Dock så har jag några frågor.

    Var hittar man bra belysnings för månsken (lite åt det blåa hållet)

    Jag skulle behöva något som klarar av fukt samt värme då jag har ett Fluval venezia 180 liters där det inte är några täckglass som i alla möbel kar. sen har jag då ett 100 liters alukar med täckglass men det blir väldigt varmt i ljusrampen. (skulle vilja ha månljuset i ljusrampen för att gömma det lite)

    Jag har tittat lite på LED lister samt slingor men vet inte om dom klarar förhållandena jag har.
    Någon som har erfarenhet av dessa?
    Om man köper LED list/slinga komplar man in dom till ström som med vanlig ljusramp? förstår inte ett skvatt av el snack.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Det finns ledlister som klarar av fuktiga miljöer så det skall inte vara nåt problem(brukar stå i beskrivningen).
    Elen kommer från en transformator, likt en sån man har till mobil-laddare så inget konstigt där.

    Dom flesta lister har en dubbelhäftande tejp på baksidan, den kan fungera men dom brukar inte gilla värme/fukt.
    Mitt tipps är därför att du stärker upp med nåt lämpligt lim, vanligt snabblim brukar funka rätt bra.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Nailroth
      • July 2012
      • 108

      #3
      Kommer den där transformatorn med eller måste man köpa den till?
      Är den transformator en helt vanlig dosa som ska in i vägguttaget?
      Funkar akvarie silikon? köpte en hel tub för att ha till ett liggunderlag men sket i det

      Kommentar

      • Maligne

        • September 2012
        • 188

        #4
        När jag köpte ledlist på Clas Ohlsson fick jag köpa transformator bredvid. Jag silikonade fast min list.
        Dock köpte jag en sort som inte tålde fukten så bra, så jag fick ta bort den senare. Men det finns säkert bättre lister för detta ändamål än just den.

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Transformatorn kan följa med men det är inte alltid garanterat att det gör det....
          Ett bra ställe att leta sånahär prylar är nog ebay, där brukar det specas om prylen är vattentålig och vad som följer med.
          Som alternativ så brukar vissa webbutiker med akvarieprylar ha blåa lister osv...


          Ett säkrare alternativ om du är lite osäker.

          //NiXoN

          Kommentar

          • Nailroth
            • July 2012
            • 108

            #6
            Tror jag köper den från pwss då den kostar ungefär lika mycket som dom jag har sett på claesohloson och är akvarium säkra.
            Dock så har jag en fråga om det finns billigare alternativ till mitt 100 liters? dom behöver inte vara vatten säkra då jag har täckglass till det, det perfekta skulle vara om dom var runt 25-35 cm men 40 funkar men det är nog max då akvariet bara är 75 långt.

            Kommentar

            Arbetssätt...