Pump eller innefilter till bottencirkulation för malar samt ev rening??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    Pump eller innefilter till bottencirkulation för malar samt ev rening??

    Jag har ett 120 liters akvarium jag funderar på att sänka ned en pump eller innefilter till botten för att få bottencirkulation för malar och växter. Delvis ska det vara för att malar gillar cirkulation men även för att blåsa bort matrester och avföring från malar då dessa har en liten tendens att skräpa ned vid matning.

    Oftast tar en manuell sug bort rester från botten men mycket hamnar i grottor och under rötter. Vore skönt om det kunde blåsas bort och renas bort i innefiltret. Eller lägga sig på ett ställe där det är lättare att suga upp det utan att flytta inredningen.

    Någon som har förslag eller idéer, lösning??
    +

    Eller kan det räcka att öka cirkulationen till 1000-2000 l\h i ett innefilter som sitter vid ytan för att få skräpet att åka upp??
    Senast redigerad av henrikl; 24 June 2013, 14:46. Anledning: ändring rubrik
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • åheim
    • April 2006
    • 13137

    #2
    Du får bättre bottencirkulation om du har pumpen vid ytan istället för långt ner. Har du pumpen långt ner så går vattnet utefter glaset uppåt och har du den vid ytan så går vattnet neråt...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      ok, kanske är bättre och utöka till två innerfilter för att få bra snurr på vattnet och bra rening. Kan inte ha så högt utsug för jag tänkte att det skulle flytta in nån apostogramma i akvariumet.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      Arbetssätt...