Där har du alla möjliga modeller från enklaste till riktigt bra prylar.
Termometer att lita på?
Kollaps
X
-
Där har du alla möjliga modeller från enklaste till riktigt bra prylar. -
Kommentar
-
Jag har testat den tillsammans med två likadana + tre akvarietermometrar - det diffar på några tiondelar mellan dom. Har även en flyttermometer, som "reserv" i karet. Att jag använder den här nu, beror på att jag ledsnat på alla sugproppar, som lossnar till slut.
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
Kommentar
-
Temperaturmätning är ett bök. De vanliga termometrarna som är rimligt prissatta ligger vanligen på en onogrannhet på +- 1 grad, dvs visar terometern 22 grader så kan man anta någorlunda troligt att termometerns verkliga temperatur är nånstans mellan 21 - 23 grader. Det gäller alltså vanliga digitala eller vätsketermometrar. IR-termometrar är ännu lurigare, problemet är att de ofta ger ett så bra värde så man blir invaggad i säkerhet. Men när man kommer utanför vad de passar för, då kan det gå galet så helt bort i skogsbrynet, felvisningar på trettio grader är fullt möjligt. Det handlar dels om man mäter på material som ligger utanför inställningen (och billiga IR går inte ens att justera), dels om att man får in nån störning, t ex om man står framför glas och mäter så kan man få in reflekterad strålning från sig själv och mäta sin egen temperatur.
Nå, en vettig termometer mäter alltså med +- 1 grad, det finns exaktare men ju bättre man vill ha, ju djupare får man gräva i plånboken. Men det är en sak till, notera vad det står ovan att vad termometern visar är termometerns temperatur. Där finns ytterligare felkällor som kan ställa till det ordentligt. När det gäller just akvarium så är det inte så illa, att mäta i vatten är någorlunda säkert även om det går att ställa till det med sånt också. En felkälla är ju om man använder en sån där termometerremsa att sätta på utsidan, dels är de måttligt exakta, dels kan avkylningen från luften påverka.
Mäter man rumstemperatur däremot eller i all synnerhet om man mäter i ett terrarium så är det inga problem alls att komma flera grader från verkligt värde och det har alltså inget med kvalitén på termometern att göra, det är rent fysikaliska problem med strålning som gör att termomterns temperatur och den verkliga temperaturen kan skilja sig åt rejält.
Temperaturmätning är svårt. Temperaturmätning med precision är dessutom dyrt. Det innebär inte att man skall strunta i det men att man skall vara medveten om att det alltid finns en osäkerhet. På ett vis var det bättre med de gamla glastermometrarna, man läste mot en skala och såg att det inte blev helt exakt. Nu kan man ha en digital och läsa av 22.3 grader och så tror man att det betyder att det verkligen är 22.3 grader. Tyvärr men så enkelt är det alltså rakt inte.Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
-
Tack för den redogörelsen
Jag få försöka "kalibrera" termometrar jag har och plocka den som visar mest riktigt och sedan märka upp hur fel de andra visar. Vet någon var man kan få en termometer "kontrollerad"?
Anledningen att jag vill veta mer exakt vad tempen ligger på är att jag håller diskus och dessa bör gå i relativt varmt vatten under uppväxt, ibland kan man även behöva köra en värmekur (35-36grader) mot flagelater och då kan 2-3 grader för mycket vara förödande.
MVH
PopperKommentar
Kommentar