Tillräckligt bra filtrering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Herr W
    • May 2012
    • 10

    Tillräckligt bra filtrering?

    Inleder med mina förutsättningar;

    Akvarium: Juwel Rio 180L
    Filtrering: Tillhörande innerfilter från Juwel, 600 L/h filtervolym (enligt Juwel) 3 L, samt Eheim Ecco pro 300 (ytterfilter), 750L/h, filtervolym 2,8L plus förfilter 0,3 L.

    Fisk: för närvarande 23 st. svarta fantomtetror och 4 st. ancistrus. Tag dock i beaktande att jag beräknar utöka, först och främst med 6 st bolivianska fjärilsciklider, och gärna också med nyckelhålsciklider.



    1. Jag blev rekommenderad att köpa just 6 st bolivianska fjärilsciklider. Aktat detta, är det lämpligt att lägga till nyckelhålsciklider, och i så fall i vilket antal?

    2. Bägge filterna tillsammans snurrar vattnet 7,5 ggr/timma (om jag inte tänkt fel nu), MEN, filtervolymen känns väldigt ynklig. Behöver jag köpa ett nytt ytterfilter för att komma upp i tillfredsställande filtervolym?

    Ett litet tillägg är att jag gärna inte vill ta ut det tillhörande innerfiltret. Planerar att köpa ett större kar innan jul och är rädd att sänka andrahandsvärdet på det kar jag har om jag plockar ut filtret.
    Senast redigerad av Herr W; 16 June 2013, 15:43.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    ...menar du kanske bolivianska fjärilsciklider?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Herr W
      • May 2012
      • 10

      #3
      Naturligtvis menar jag det! Tack för att du uppmärksammade mig på detta

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Herr W
        Naturligtvis menar jag det! Tack för att du uppmärksammade mig på detta
        Tänkte kanske, att någon ny variant hade dykt upp. Jag har nycklar tillsammans med bolivaner, för mig funkar det utan några som helst problem. Jag skulle föreslå, att du skaffar kanske sex lite mindre nyckelhål.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        Arbetssätt...