Drabbad av storleksstress?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #16
    Skulle gärna ha ett kar på 2000 l men det är inte för att jag älskar stora kar utan mer för att det finns en en del roliga fiskar man kan ha i. Och visst det skulle bli ganska pampigt med.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Förlåt min okunskap och ot.. pratar vi om spindlar som i 8 ben, lever i vatten och spinner en bubbla? Isf.. fångar man dem själv? Vad matar man med? Skulle de funka i 20L terrarium (vattennivå 8cmish).. någon får gärna pm'a mig.. jag har nämligen 2 småburkar över sedan mina bönsyrsor dessvärre levt ut sina alldeles för korta liv.. ett konstigt husdjur jag verkligen rekommenderar konstigt nog.. jag har aldrig varit med om en insekt som verkligen tittar en i ögonen.. flummig känsla.. man fattar vilka som hade bestämt om bara syrenivåerna varit högre på den här planeten..
      Jodå, det handlar om en äkta spindel som spinner nät och använder som dykarklocka. Det är ju något man får skaffa själv, håv i diken och små dammar, det är väl ofta inte så gott om dem men med lite ihärdighet så är det inga problem att få tag på.

      Det de behöver är ju ett akvarium eller nåt ditåt, behöver inte vara stort, men 8cm vattendjup känns som lite snålt. Det går nog men det dubbla vore bättre. De behöver nåt att fästa upp nätet på, växter eller i all enkelhet bara några vasstrån. Favoritföda är vattengråsugga som man kan hitta på samma ställen som spindlarna men i brist på det går det med diverse mindre levande foder.

      Är man intresserad av den här typen av djur så rekommenderas definitiv boken sötvattensakvariet av Jörgen Eggers som handlar just om hur man håller såna här inhemska smådjur. Boken är gammal men det är vad som finns, man får leta på bibliotek eller antikvariat, även typ tradera kan ge napp.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #18
        Ok, tackar.. med tanke på terrariernas utformning och problem att få tag i vettig mat får jag nog stå över men ska ha det i åtanke någon gång.. kommer ihåg när jag och polaren fångade salamandrar (säkert 15-18 år sedan och vi släppte tillbaka dem) och ibland fick man se de där enorma dykarspindlarna.. riktigt coola.. tack för info..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #19
          Hur kan en intressant diskussion om storleken på akvarium leda till en konstig diskussion om någon konstig spindel? =)

          Skämt åsido.
          Jag personligen går inte på storlek före tanke.
          Jag väljer först ett ställe där jag vill ha ett akvarium, sedan ser jag till att storleken är perfekt för just det stället.
          Och då gör det mig inget om det blir ett 60L eller annat något i den stilen.
          Hellre ett kar som är perfekt gentemot sin omgivning och sin placering, än ett gigantiskt akvarium som enbart ser ut att ta upp massa plats.
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #20
            En intressant diskussion leder till nåt ännu intressantare...

            Fast jo, spindeln är ett stickspår, det medges.

            Fundera över vad man har plats för när det gäller akvarium? Udda idéer, man börjar med att se vad man behöver och har råd med, sen ser man på vad man måste kasta ut för att få in det.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #21
              Ursprungligen postat av Jojje_
              Hur kan en intressant diskussion om storleken på akvarium leda till en konstig diskussion om någon konstig spindel? =)

              Skämt åsido.
              Jag personligen går inte på storlek före tanke.
              Jag väljer först ett ställe där jag vill ha ett akvarium, sedan ser jag till att storleken är perfekt för just det stället.
              Och då gör det mig inget om det blir ett 60L eller annat något i den stilen.
              Hellre ett kar som är perfekt gentemot sin omgivning och sin placering, än ett gigantiskt akvarium som enbart ser ut att ta upp massa plats.
              Då är det ju en levande tavla.. många med stora burkar har det för att det är en speciell (typ av) fisk man vill ha.. husdjur kontra konst..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              Arbetssätt...