Hur min nya co2 anl fungerar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    Hur min nya co2 anl fungerar

    Kände att d var läge att ge en lång och utförlig förklaring ang detta co2 system, frågorna känns som d blir fler och fler, och mina korta svar verkar bara förvirra

    Så hur fungerar systemet?

    Det är endast CO2 kontrollen som styr magnetventilen, inget annat.
    Magnetventilen har bara två lägen på eller av, det finns inget mittimellan.
    Om ventilen är dålig eller inte fungerar tillräckligt kommer den aldrig att öppna.

    Magnetventilens öppningstid kan sättas från 1 till 7 sekunder som max.
    Hur ofta och hur länge magnetventilen öppnar bestäms helt av elektroniken.
    Dock kan magnetventilen inte öppna längre än max satt tid, enligt ovan.

    Hur ofta öppnar ventilen då?

    Varje sekund mäter CO2 kontrollen pH värden och tar olika beslut.
    Kortaste tiden mellan två öppnings tider är ca 92 sekund och längsta tiden är oändlig (Behövs det inte någon CO2 gas så öppnar heller inte ventilen).

    Med denna typ av reglering så finns det INGET hysteres och reglersystemet blir mycket noggrant.
    (Det finns inget över eller undre värde.)

    I testet nedan ser man att efter 23 timmar är pH värdet stabilt och rör sig ca 1-2 hundradelar från önskat värde.

    När väl pH har nått 6.5 (önskat pH) så är förändringen max 0.01 enheter.

    Ju kortare tid man tillåter magnetventilen vara öppen, desto noggrannare blir regleringen.
    I och med att tiden är kort kommer magnetventilen jobba oftare, självklart.

    Man kan jämföra det med att blanda koncentrerad saft i en tillbringare med vatten.
    Använder man ett ml mått kommer man få ta många gånger, men det kommer bli hög noggranhet på blandningen.
    Om man i stället använder ett decilitermått kommer man bara behöva ta ett fåtal gånger och troligen kommer man att överdosera med koncentrat.

    Att låta magnetventilen jobba gör inget, den är byggd för det och i praktiken i ett stabilt akvarium handlar det om att ventilen jobbar kanske var 3:e till 10:e minut.

    En fördel med att ha en max tid för magnetventilen är att det INTE utvecklas någon värme i ventilen.
    Du kan med säkerehet kapsla in din ventil i ljuddämpande material och aldrig bli störd.

    Traditionella CO2 kontroller med okontrollerad tid för magnetventil medför KRAFTIG värmeutveckling i magnetventilen som leder till uppvärming av CO2 gasen, snabbare åldrande av ventilen, och lukt...samt säkerhetsaspekter.

    Diffusorn är absolut inget problem, det kommer mer än tillräckligt med bubblor ur dem för att karbonisera vattnet.
    Det är då mer viktigt att diskutera flödet av CO2 genom diffusorn.
    Flödet ställer man med tryckregulatorn och vi som har system vet att det inte behövs mycket flöde för att få bubblor och god karbonisering.


    Sammanfattningsvis:
    CO2 kontrollern styr magnetventilen.
    Hur ofta och hur mycket gas som tillförs till vattnet sköter elektroniken helt automatiskt.
    Systemet jobbar kontinuerligt och på så vis får man inget hysteres utan en mycket noggrann reglering.

    Hoppas min förklaring ger klarhet i funktionen
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ska bli jäkligt kul att testa denna controller, att den bara öppnade så få sekunder var en nyhet för mig!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Hur min nya co2 anl fungerar

      Precis och mina prylar kommer i veckan. Dessutom är det premiär med CO2 för mig.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Kör du med en nålventil också? Eller behöver man ingen sådan?

        Kommentar

        • Peter79
          • April 2012
          • 311

          #5
          Hur min nya co2 anl fungerar

          Förutom d som ingår i kittet så behövs en regulator, jag kör med denna från Jula, en flaska co2 och slang

          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1369591044.010919.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,4 KB
ID: 2147851

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Jag skulle bli galen om jag hade en ventil som stog och tickade konstant, visst det går ju att få väldigt fin reglering när man pulsar ut gasen men i mina ögon känns det inte värt de om man blir störd av det. (funkar ju säkert kanon om man har ett akvarierum eller liknande där ljudmiljön inte är av någon större vikt.)
            Min Sera regulator klickar max någon gång i timmen, kunde ha varit mer sällan om jag hade tightat till nålventilen lite men jag vill ju att controllern ska bli dominerande och inte nålventilen.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Hur min nya co2 anl fungerar

              Vad jag förstått så hörs det inte ens ur skåpet. För att bli galen behöver du med andra ord ha huvudet i skåpet. Och det förstår jag att ha huvudet i ett skåp en längre stund med ett tickande samtidigt. Det skulle göra mig lite halvgalen också
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Jag har hittills aldrig sett en helt tyst magnetventil, men det vore ju kanon om det funkade.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Peter79
                    • April 2012
                    • 311

                    #10
                    Hur min nya co2 anl fungerar

                    Helt tyst är d såklart inte, men nu är vi väll inne på saker som kan skilja från person till person. Jag kan höra klicket från soffan 3 m bort, men d är inget som stör mig, inte heller någon i familjen har uppmärksammat ljudet.
                    Sen går d att modifiera magnetventilen så den blir i stort sett knäpptyst, har dock ingen egen erfarenhet av d, bara i teorin

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ursprungligen postat av Peter79
                      Helt tyst är d såklart inte, men nu är vi väll inne på saker som kan skilja från person till person. Jag kan höra klicket från soffan 3 m bort, men d är inget som stör mig, inte heller någon i familjen har uppmärksammat ljudet.
                      Sen går d att modifiera magnetventilen så den blir i stort sett knäpptyst, har dock ingen egen erfarenhet av d, bara i teorin
                      Den magnetventil jag köpt är moddad för extra tyst klick Bara så att ni vet. Det är utfört så här. Men iofs min fru kan höra något som låter konstigt tre kvarter bort. Så jag återkommer med rapport efter att den utsatts för SPHT (Skoningslöst Partner Hörsel Test).
                      Senast redigerad av Bluewing; 27 May 2013, 18:10.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Peter79
                        • April 2012
                        • 311

                        #12
                        Hur min nya co2 anl fungerar

                        Hörde detta precis, kul, Johnny, vi får jämföra sen då
                        Jag får snart mitt sett till jobb karet också, så bra gillar jag detta!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...