Bästa filtermediat - motivera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Bästa filtermediat - motivera

    Ett filtermedias främsta syfte är att filtrera/rena vatten från sådant man inte vill ha ut i akvariet till fiskarna/växterna (?) däri.
    Den kemiska reningen sker genom att partiklar fysiskt fastnar i filtret, och den biologiska genom att bakteriekulturen i filtermassan bryter ner ämnen och på så vis neutraliserar och renar vattnet från oönskade produkter.

    Finns det då något filtermedia som bättre renar vattnet än "vanlig" grovporig (större bakterieyta, bättre syresättning) filtermassa?
    Nu räknar jag inte in UV-belysning, eftersom det inte innebär någon fysisk rening av partiklar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker att det bästa är grovporig filtermatta - dvs det som du nämner. Ett sådant går i ett normalakvarium i flera år utan att det behöver rengöras
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ove.P
      • March 2007
      • 168

      #3
      Håller med Kjell, grovporig filtermatta i filterfack plus powerhead, är det bästa och enklaste. Stor yta för nitrifikationsbakterier att växa på.

      Men det finns filtermaterial som har större yta än filtermatta. Sintrat glas är mycket poröst och ger effektiv rening till liten volym.
      I ett ytterfilter skulle jag säga att sintrat glas är det bästa filtermaterialet. Kan dock rekommendera att ha ett förfilter som rensar bort partiklar som annars kan sätta igen porerna på det sintrade glaset och minska effektiviteten.

      Sintrat glas är filtermaterial av typen Ehfisubstrat
      www.ciklid.org

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Sällar mig till hyllningskören för grovporig blå filtermatta. Den har fördelen att den är gjord av fet och glatt plast, så bakteriefilmen lossnar istället för att bli så tjock att effektiviteten sjunker.

        Sintrat glas och liknande produkter har jättestor yta - men bara ett kort tag. Även med förfilter så växer bakterierna till så att de blockerar mycket finporigt material som sintrat glas, och det är dessutom svårt att regenerera sintrat glas (klorin eller bränning kan fungera).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          K1.. Moving bed..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            K1.. Moving bed..
            Det har jag en hel icakasse full. Jag körde det i FX5 förut men jag bytte ut det mot blå matta.

            Då vet jag att jag har bra skit liggandes i alla fall. Jag fick det från en snubbe som jobbar på reningsverket här i byn.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Grejen är att du ska få rejäl fart på det.. det fina med det är att det byter ut bakteriekulturen automatiskt eftersom nya starkare bakterier hela tiden slår ut gamla som inte orkar hålla sig kvar.. ingen rengöring och man optimerar användandet av ytan man har.. det fungerar ju bäst i en sump eller ett anpassat K1-filter.. riktigt bra skit faktiskt..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Jag har i mitt SunSun ytterfilter fyra fack med olika filtermedia - biobollar, keramikringar, kol, och någon vaddliknande substans.
                Ska vid nästa större byte behålla facken för cirkulationens skull, men byta ut allt mot den blå 10 PPI-mattan och se om/hur något förändras i vattenkvalitén. Kommer förstås behålla UV-filtret som bidragit enormt genom att göra vattnet glasklart.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Mm.. uvc är ju oslagbart..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Mm.. uvc är ju oslagbart..
                    - Ja, vad gäller vattnets klarhet så är det vad som gjort absolut störst skillnad sedan jag skaffade det.
                    Dessutom har jag knappt någon algpåväxt längre sedan dess, så den lille lamprackarn gör nog mer nytta än jag trodde.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13138

                      #11
                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      K1.. Moving bed..
                      Jag vill påstå att de filter som det ex. som jag länkar till är en bluff och den har spridit sig som pesten på youtube! Jag har funderat på metoden och även gjort praktiska experiment och filtret funkar INTE, om du inte sätter ett stigarrör på toppen. Om du bara skjuter ut luft i botten på en flaska så stiger luften upp och ut genom hålen i toppen och rör givetvis om mediat men drar inte med sig nåt vatten ut ur flaskan/behållaren och därmed verkningslöst. För att luft ska kunna dra med sig vatten så krävs det att det trycks genom ett smalt rör (stigarrör) så att luften kan pressa vattnet framför sig och då skapa ett baksug och därmed cirkulation genom tex. ett moving bed filter!
                      http://www.kijiji.ca/v-pet-accessories/london/k1-kaldnes-and-moving-bed-aquarium-filter/559622935Fry grow out tanks for peacocks and haps. Kaldnes Moving Bed...


                      Grov filtermatta är otroligt flexibelt material som funkar i de allra flesta filterlösningar och fungerar både mekaniskt och biologiskt och det enda som egentligen behövs.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Jojje_
                        • January 2013
                        • 335

                        #12
                        Ursprungligen postat av perfetto
                        - Ja, vad gäller vattnets klarhet så är det vad som gjort absolut störst skillnad sedan jag skaffade det.
                        Dessutom har jag knappt någon algpåväxt längre sedan dess, så den lille lamprackarn gör nog mer nytta än jag trodde.
                        Förklara lite nämare tack? =)
                        UV filter?
                        Fluval Edge 46L
                        Projekt - Ciklidhörna

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jojje_
                          Förklara lite nämare tack? =)
                          UV filter?
                          - UV-lampa är vad jag menar. Lätt disträ idag, tror jag minsann. Har inte fått mitt kaffe än.
                          *viftar frenetiskt åt sekreteraren...som inte finns*

                          Det är den inbyggda UV-lampan i ytterfiltret som på sådär en kvart gjorde mitt vatten glasklart.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av perfetto
                            - UV-lampa är vad jag menar. Lätt disträ idag, tror jag minsann. Har inte fått mitt kaffe än.
                            *viftar frenetiskt åt sekreteraren...som inte finns*

                            Det är den inbyggda UV-lampan i ytterfiltret som på sådär en kvart gjorde mitt vatten glasklart.

                            Du, det går allt att sköta akvarier tillräckligt bra så att sådant där inte behövs. Kom på kaffe så ska du få se på lite roliga grejer
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Du, det går allt att sköta akvarier tillräckligt bra så att sådant där inte behövs. Kom på kaffe så ska du få se på lite roliga grejer
                              - Tack för erbjudandet, men jag tror dig : )
                              Sen att en UV-lampa gör jobbet utan någon handpåläggning alls är ju inte fy skäms heller.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...