termometer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    termometer

    Finns det någon som har tips på en termometer, som inte tar in vatten så den slutar att fungera, som inte har sugproppar som måste bytas stup i kvart, eller som släpper från rutan och hamnar på botten...också stup i kvart? Dom som sitter fast, är remsorna - men litar inte riktigt på dom.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag sånna här.


    fast jag använder inte sugproppen. låter den flyta i nått hörn så kollar jag kanske nån gång i månaden. har sånna i alla mina kar.

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      Jag stal gubbens ir-termometer. Älskar den för den mäter snabbt. Kollar även tempen i kranen med den vid vattenbyten.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        jag sånna här.


        fast jag använder inte sugproppen. låter den flyta i nått hörn så kollar jag kanske nån gång i månaden. har sånna i alla mina kar.
        Sån där har jag med men min sätter jag bara i när jag tror att jag kankse behöver mäta tempen...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13142

          #5
          Mitt pekfinger har utvecklats till en mycket, mycket tillförlitlig termometer Jag har dock nån liten vanlig glastermometer ligger och flyter i hörnet men jag känner direkt med fingret om tempen ligger fel och då kollar jag termometern...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av dvärghamstern
            Skulle rekomendera ICAs termometrar för utomhus mättning, funkar exakt fint, men du måste tyvärr lägga 350 kr på en.
            Det priset lägger jag inte ner på en termometer, men tack ändå.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Inger H
              Det priset lägger jag inte ner på en termometer, men tack ändå.

              //Inger
              H*n spammade just forumet med ett gäng mindre seriösa inlägg, så skulle ta även det inlägget med en stor nypa salt, hehe...

              I mina kar kör jag med flytande glastermometrar (Marina tror jag de heter) som jag köpt i zoobutiker. Visst, sugpropparna släpper från glaset titt som tätt, men då låter jag dem bara flyta omkring Har för mig att de brukar gå på 25:- eller så.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                H*n spammade just forumet med ett gäng mindre seriösa inlägg, så skulle ta även det inlägget med en stor nypa salt, hehe...

                I mina kar kör jag med flytande glastermometrar (Marina tror jag de heter) som jag köpt i zoobutiker. Visst, sugpropparna släpper från glaset titt som tätt, men då låter jag dem bara flyta omkring Har för mig att de brukar gå på 25:- eller så.
                Bra, med varningen där...
                Mina termometrar, som släpper från glaset flyter icke omkring - dom sticker iväg mot botten, som en sten.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Jag satsar nog på en sån där flytande. Tack för svaren.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Flytande är ju perfekta. Man behöver ju inte kolla hela tiden. Och så får man ju en känsla som åheim säger. Precis som man får med sina barn och feber. Jag kan lätt känna skillnad på dotterns 37,5/38/38,5 har aldrig haft fel vid kontrollmätning.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      ...men här blir det helt fel med "doppfingrar". Sen vissa fiskar bör man ha lite extra koll på.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        #12
                        Kolla flera termometrar när du köper. Ta en av dem som visar samma temperatur. Det brukar vara stor spridning på billiga akvarietemometrar.
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Japp, jag brukar kolla när jag köper.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2894

                            #14
                            Jag använder en sådan här: http://www.aquascaping-shop.de/epage...8/Products/834
                            Första vettiga termometer jag haft, lätt avläsbar och sitter eller snarare "hänger där den hänger". Funkar dock endast för helglaskar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...