Nya lysrör till Juwel 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Nya lysrör till Juwel 240

    Det är dags att byta lysrör i mitt 240liters juwel. Jag har t5 nature och daylight som satt i när jag köpte paketet.
    Vilka lysrör är bäst att byta till när jag har växter och sydamerikanska fiskar i karet? Vilken kombo etc?
    Tänkte köpa rören på pwss.
    Tack på förhand!
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    #2
    Ursprungligen postat av Falconer
    Det är dags att byta lysrör i mitt 240liters juwel. Jag har t5 nature och daylight som satt i när jag köpte paketet.
    Vilka lysrör är bäst att byta till när jag har växter och sydamerikanska fiskar i karet? Vilken kombo etc?
    Tänkte köpa rören på pwss.
    Tack på förhand!
    Jag har ett juwel lido kar. När jag skulle byta köpte jag ett daylight och ett colour (juwels egna). Jag gillade dock inte ljuset på colour så jag bytte det till ytterligare ett daylight. Både fiskar och växter verkar gilla det. Nature ska inte vara något vidare har jag hört.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Sylvania aquastar..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        ...instämmer.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          och dom passar in iaf? Ska man ha bara den eller kombinera med nåt annat? Är den blå eller rödfärgad?

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Det finns i rätt längd!

            Kombinera med det blåa Juwel-röret som finns, då blir det smutt. Så har jag gjort med mitt. Är du hemma igen?
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Ok vad bra. Hmm det blåa juwel...är det "daylight"? Vill ju att växterna ska må bra och det får ju inte bli för "kallt" och blått ljus heller. I vilket akvarium har du den kombon?

              Jepp är hemma nu. Men ska iväg och jobba hela juli och augusti igen. :/ Men nu ha jag tid för lite akvariepyssel ett tag.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av Falconer
                Ok vad bra. Hmm det blåa juwel...är det "daylight"? Vill ju att växterna ska må bra och det får ju inte bli för "kallt" och blått ljus heller. I vilket akvarium har du den kombon?

                Jepp är hemma nu. Men ska iväg och jobba hela juli och augusti igen. :/ Men nu ha jag tid för lite akvariepyssel ett tag.
                Det blir en rätt bra balans. Sylvania aquastar är i mina ögon ett av de bättre rören, både ur mitt ögas perspektiv och växternas. Byt bara det ena den här månaden, det är mer skonsamt för hela systemet.

                Ett av mina rör ligger på Pets, ta det så får de ta hem ett nytt till mig!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  [QUOTE=Mathias Nilsson;1648377]Det blir en rätt bra balans. Sylvania aquastar är i mina ögon ett av de bättre rören, både ur mitt ögas perspektiv och växternas. Byt bara det ena den här månaden, det är mer skonsamt för hela systemet.

                  Ett av mina rör ligger på Pets, ta det så får de ta hem ett nytt till mig![/QUOT

                  Vi ska ganska snart åka förbi pwss så jag tänkte "storhandla" där annars. Så jag kan nog köpa båda rören där men bara byta ett så länge ändå.
                  Men med det blå juwelröret, menade du det som är mest blått i ljusspektrat eller vad man ska säga? Såg ut som att det skulle vara "day" i så fall då det var mest blått och rött 9000k.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Åka förbi PWSS är roligt. Fast jag har svårt att tro att man just bara åker förbi. Det ligger ju lite avsides så att säga

                    Handla där, det är ett företag som är mån om sina kunder. De har hjälpt mig massor!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    Arbetssätt...