Ingen cirkulation??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anelvik
    • May 2013
    • 26

    Ingen cirkulation??

    Hej!

    Jag har en begagnad Fluval 304 som följde med akvariet(340l).Allt är kopplat o uppsatt som det ska men jag får ingen cirkulation.Den ska vara lite använd enligt förra ägaren.

    När jag startar den så är det bra drag på utblåset men efter ca 4 min droppar det bara.
    Har makaroner och vadd i den.Kan det vara impellerna som behöver bytas???
    Jag har plockat isär den och allt ser bra ut,inget stopp i slangarna heller.

    Var tvungen att sätta en nylonstrumpa vid insuget pga yngel men den var lika seg innan jag gjorde det.

    Någon som vet vad jag ska göra????

    Mvh Anelvik
    Senast redigerad av anelvik; 09 May 2013, 11:18.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Testa åtminstone med att plocka bort vadden eftersom det är ett dåligt filtermaterial som snabbt täpper till de flesta filter.

    Dock om det går så fort så är det nog inte det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • anelvik
      • May 2013
      • 26

      #3
      Den var likadan innan jag testade vadd.Hade kolpåsar i då.

      Kommentar

      • anelvik
        • May 2013
        • 26

        #4
        Kan man köra bara makaroner i den?

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #5
          Är det bara cirkulationen man är ute efter, så kan man köra utan något i filterbehållaren alls... men det blir på bekostnad av reningen förstås.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13138

            #6
            Ursprungligen postat av anelvik
            Kan man köra bara makaroner i den?
            Om du har nån bra zoobutik i närheten så brukar de kunna sälja den grova (ppi 10) blå filtermattan, finns annars på nätet. Den kan du skära till eller skära små kuber och fylla filtret med. Otroligt bra filtermaterial!

            Problemen du har med filtret borde vara att den antingen drar väldigt mycket tjuvluft eller att du inte fått igång hävereffekten och det finns en stor luftficka inuti filtret.
            Senast redigerad av åheim; 09 May 2013, 13:01.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av anelvik
              Den var likadan innan jag testade vadd.Hade kolpåsar i då.
              Fast även kolpåsar tätar rätt mycket. Testa med att köra helt utan filtermaterial så får du se hur det går då och om felet kan sökas i filtermaterialet eller något annat.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • anelvik
                • May 2013
                • 26

                #8
                Då ska jag genast gå ner och testa den med enbart makaronerna...återkommer och tack för alla svar

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av anelvik
                  Då ska jag genast gå ner och testa den med enbart makaronerna...återkommer och tack för alla svar
                  Nåväl nu skrev jag UTAN filtermaterial, men du kan visst testa med makaronerna också
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • anelvik
                    • May 2013
                    • 26

                    #10
                    Har bara filtermattorna i och makaronerna i "lådorna" och hoppla det funkar Tack för svar o råd

                    Kommentar

                    • anelvik
                      • May 2013
                      • 26

                      #11
                      Hmm..trodde jag ja....nu droppar den igen...har plockat ut allt filter material o jag antar att jag måste kolla slangarna igen eller om det är luft i systemet....suck....

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13138

                        #12
                        Ursprungligen postat av anelvik
                        Hmm..trodde jag ja....nu droppar den igen...har plockat ut allt filter material o jag antar att jag måste kolla slangarna igen eller om det är luft i systemet....suck....
                        När det blir så där hörs det då nåt skrammel från impellern? Möjligheter till problem kan vara tex att du inte satt fast impellerlocket ordentligt, lossnar det så tappar impellerhuset trycket och impellern står bara och hackar fram och tillbaks. En ann möjlighet är att motorn börjar ge upp och elektromagneterna ger inte impuls som de ska.

                        Om du har luft i filtret så brötar det ordentligt och är det inget vatten alls vid impellern så hörs det på ljudet från den.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • anelvik
                          • May 2013
                          • 26

                          #13
                          Den låter inget alls mer än lite brummande så jag tycker den låter frisk..inget missljud alls. Impellerlocket är stängt...det klickar som det ska...börjar kännas som jag blev blåst av tjejen som sålde det.Men nu tog det rätt lång tid att fylla den.....misstänker att det är nåt i slangen...fast då borde den ju inte starta bra.....suck den tar ju så jäkla mycket vatten vid fyllning...börjar lessna lite nu...Fast fiskarna e ju pigga o glada
                          Senast redigerad av anelvik; 09 May 2013, 18:07.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13138

                            #14
                            Då återstår att koppla loss slangarna och spola rent dem och du kan daska till dem rejält i badkaret så släpper mycket skit, kolla inlopp och utlopp i filtret.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • anelvik
                              • May 2013
                              • 26

                              #15
                              Tack åheim...ska testa det nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...