Hjälp, behöver tyst innerfilter, blir galen av ljudet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Hjälp, behöver tyst innerfilter, blir galen av ljudet

    Hej

    Vi har ett hörnakvarium på 65 liter i köket. Har ett JBL 900 ytterfilter i ett annat akvarium och det är helt knäpptyst så satsade på ett JBL innerfilter. När vi fick hem det lät det värre än diskmaskinen så vi gick tillbaka med det till affären. Hon där hade ett själv och var förvånad för hennes var helt tyst. Men de beställde ett nytt som vi fick i måndags. Nu låter det lika jävligt som det första. Sannolikheten för 2 måndagsexemplar är väl inte så stort.

    Dessutom har jag ett Am-top 600 som är tyst bara det sitter fast bra och ett Elite Jet-Flo 50 som också är tyst. Bägge dessa är för små för 65 litersakvariet.

    Nu är jag bara less på ljudet. Ytterfilter går inte eftersom det står på köksbänken och den vill vi inte borra i.

    Så vad tror ni? Är det för att filtret är större som det låter mer? Vad köper jag istället? Kan jag få mindre resonans i karet på något sätt? JBL sitter ju med magneter istället för sugproppar. Men vi har provat att köra det i en hink också och det låter där också. Hänger det helt fritt är det skapligt tyst, men det vibrerar så man blir galen när det hamnar mot en yta.

    Pengar är inget problem. Men jag vill helst inte behöva köpa 10 olika för varje tar ju över en månad att köra in.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Jag är generallet mycket nöjd med mina Fluvalfilter och tycker att de är tysta.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Jag tycker du ska köra på ett aquael unifilter 500. Från 500 modellen och uppåt så har de en keramisk axel och är väldigt tysta. Mycket bra och lättplacerat filter och justerbart flöde! http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • fragster
        • January 2013
        • 50

        #4
        Köpte en aquaball 130 från eheim härommånaden. Knäpptyst. Till mitt 54L då. 23 euro typ.

        Kommentar

        Arbetssätt...