Hur länge utan pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • montmorency
    • February 2013
    • 12

    Hur länge utan pump?

    Hallå där!
    Jag kom just hem från en veckas semester och upptäckte att pumpen gått sönder medan jag var borta. Jag har haft någon här för att titta till akvariet och mata några gånger medan jag varit iväg, och hon sade att allt såg bra ut senast hon var här, i söndags. Tyvärr hade en av fiskarna dött också. Jag har ingen aning om hur då jag inte såg något fysiskt fel på henne och alla vattenvärden var bra. Hursomhelst:
    Jag vet inte riktigt när jag kan ta mig iväg för att köpa ny pump, så jag undrar om någon vet ungefär hur länge fiskarna klarar sig? Jag vet ju inte riktigt när pumpen har gått sönder direkt.
    Detta är mitt första akvarium så jag har inte stenkoll på allt än. Kan fisken ha dött pga pumpen?

    Akvariet är på 56 liter, jag håller en temp. på 24 grader, och har två kuliålar, två snäckor, en molly (hade två men den ena dog ju), en kampfisk och tre mollyyngel.
    Just nu verkar samtliga krya men det kan ju förändras relativt snabbt.

    Sedan har jag två andra snabbfrågor också:
    1. Mina snäckor lyckas inte hålla riktigt rent på botten, tips på bra bottenstädande fisk som går ihop med akvariet?
    2. Jag har stora problem med mina växter. Samtliga är otroligt hängiga, en dog helt häromveckan och de andra ser ut att vara på väg åt det hållet också. Kan detta bero på att botten är för smutsig? De har samtliga haft den typen av växtnäring man lägger nere vid rötterna i bottengruset.
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Jag skulle inte köra en timme äns utan pump. masa dig ner till affären och köp en :P

    Va har du för lysrör? tänkte på varför växterna inte växer :P

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Nivåerna av otrevliga ämnen byggs ju upp successivt nu när du inte har ett filter/pump igång, kanske är okej just nu men det är en tidsfråga innan fiskarna börjar ta rejäl skada av det. En hade ju redan dött så nivån kan redan vara farlig. Du bör fixa en ny så snabbt som möjligt. :-)
      350L Diskus

      Kommentar

      • montmorency
        • February 2013
        • 12

        #4
        Jag kommer inte kunna ta mig till en affär förrän imorgon tidigast, hoppas verkligen att de klarar sig så länge.

        Lysröret är inbyggt i locket, 1x14W/10 000 °Kelvin (lågenergi) är det jag hittar om det.

        Kommentar

        • montmorency
          • February 2013
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Einarsson
          Nivåerna av otrevliga ämnen byggs ju upp successivt nu när du inte har ett filter/pump igång, kanske är okej just nu men det är en tidsfråga innan fiskarna börjar ta rejäl skada av det. En hade ju redan dött så nivån kan redan vara farlig. Du bör fixa en ny så snabbt som möjligt. :-)
          Ja, jag är riktigt nervös, skulle vara en mardröm om jag vaknar imorgon och fler har dött. Jag hoppas verkligen att dom klarar sig till imorgon. Får väl köpa två då så jag har en backup också.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2894

            #6
            Menar du luftpump, cirkulationspump eller möjligen filter? Ingen av dessa borde vara speciellt akut att ersätta om det inte är ett överlasta (för mycket fisk) akvarium. Viktigare med delvattenbyte.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av montmorency
              Ja, jag är riktigt nervös, skulle vara en mardröm om jag vaknar imorgon och fler har dött. Jag hoppas verkligen att dom klarar sig till imorgon. Får väl köpa två då så jag har en backup också.
              Som skrivits, delvattenbyte är inte dumt.

              Men ta tex ett litermått, fyll med vatten och höj upp 30-40cm i luften och häll tillbaka i akvariet. Upprepa kanske 30 gånger och sedan gör du 10 gånger i timmen. Du får rörelse på vattnet etc

              Kommentar

              • montmorency
                • February 2013
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av simpson
                Som skrivits, delvattenbyte är inte dumt.

                Men ta tex ett litermått, fyll med vatten och höj upp 30-40cm i luften och häll tillbaka i akvariet. Upprepa kanske 30 gånger och sedan gör du 10 gånger i timmen. Du får rörelse på vattnet etc
                Jag ska testa det, tack!

                Kommentar

                • montmorency
                  • February 2013
                  • 12

                  #9
                  Det är en av dessa som pallat ihop: http://www.zoomarknad.se/product-vie...Fcatid%3D16331

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    14w på 56 liter innebär 0.25w per liter, det är lite lite. Vad har du för typ av växter?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2894

                      #11
                      Ursprungligen postat av montmorency
                      Jag ska testa det, tack!
                      Jobbigt att stå där på natten och ösa, tio ggr/tim :-). Tror inte detta behövs iofs.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Gör flera små vattenbyten, sänk temperaturen en-två grader, låt bli att mata.
                        Håller inte dina snäckor rent på botten så tycker jag det låter som övermatning.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • montmorency
                          • February 2013
                          • 12

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ryskbompa
                          14w på 56 liter innebär 0.25w per liter, det är lite lite. Vad har du för typ av växter?
                          Någon typ av Alternanthera, en Limnophila Heterophylla, en anubias och någon typ av echinodorus.

                          Kommentar

                          • mikoto
                            • July 2011
                            • 215

                            #14
                            Är det ett lysrör(rakt) eller ett kompaktrör av något slag?

                            Är det ett lysrör så kan det nog bli bra med ljus om du fäster på en reflektor. Det var ju standard förut med 15W lysrör på 54 liters akvarier man köpte. Har ett sådant och det fungerar bra med en reflektor över. En fördel är att rören ligger mycket nära vattnet och akvariet är väldigt djupt. Det gör att ljuset blir starkare än vad det normalt blir med en armatur som hänger eller ligger ovanpå akvariet. Ingen fördubbling på något vis men en ökning.

                            Men är det ett kompaktrör så gör deras form att ganska lite ljus som den producerar faktiskt åker ner i akvariet. Troligtvis är det ett kompaktrör för jag har nog aldrig sett ett akvarium i Sverige som använder 14W rör från fabrik.

                            Jag skulle rekommendera en ny pump och en titt på ljuset för växternas skull. Det är aldrig fel att ha lite fart på vattnet så det hade jag satt som första prioritet. Växterna bryr sig nog mycket föga om att det är smutsig i botten. Jag tömde nyss ett akvarium som gått i flera år med en tjock botten av väldigt grovt grus. Det var så smutsigt i den att jag fick kväljningar bitvis(lukta kraftig sump om den när man rörde upp den) men växterna växte i en rasande takt där i. Men vi hade ganska kraftigt ljus på med, mer ljus är aldrig fel. Men har du en plasthuv ovanpå akvariet kan det vara svårt att uppgradera ljuset på ett enkelt sätt.

                            Men om man kan köpa reflektor till ljuset gör det väldigt mycket.

                            Kommentar

                            • montmorency
                              • February 2013
                              • 12

                              #15
                              Ursprungligen postat av mikoto
                              Är det ett lysrör(rakt) eller ett kompaktrör av något slag?

                              Är det ett lysrör så kan det nog bli bra med ljus om du fäster på en reflektor. Det var ju standard förut med 15W lysrör på 54 liters akvarier man köpte. Har ett sådant och det fungerar bra med en reflektor över. En fördel är att rören ligger mycket nära vattnet och akvariet är väldigt djupt. Det gör att ljuset blir starkare än vad det normalt blir med en armatur som hänger eller ligger ovanpå akvariet. Ingen fördubbling på något vis men en ökning.

                              Men är det ett kompaktrör så gör deras form att ganska lite ljus som den producerar faktiskt åker ner i akvariet. Troligtvis är det ett kompaktrör för jag har nog aldrig sett ett akvarium i Sverige som använder 14W rör från fabrik.

                              Jag skulle rekommendera en ny pump och en titt på ljuset för växternas skull. Det är aldrig fel att ha lite fart på vattnet så det hade jag satt som första prioritet. Växterna bryr sig nog mycket föga om att det är smutsig i botten. Jag tömde nyss ett akvarium som gått i flera år med en tjock botten av väldigt grovt grus. Det var så smutsigt i den att jag fick kväljningar bitvis(lukta kraftig sump om den när man rörde upp den) men växterna växte i en rasande takt där i. Men vi hade ganska kraftigt ljus på med, mer ljus är aldrig fel. Men har du en plasthuv ovanpå akvariet kan det vara svårt att uppgradera ljuset på ett enkelt sätt.

                              Men om man kan köpa reflektor till ljuset gör det väldigt mycket.
                              Det ser väldigt mycket ut som ett kompaktrör. Tack så jättemycket för tipsen, jag ska åka till akvarielagret idag för ny pump, och se om de har några tips om ljuset också. Det kanske finns växter som klarar sig med mindre ljus också?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...