Strömavbrott, hur länge innan det börjar bli problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Strömavbrott, hur länge innan det börjar bli problem?

    Hade strömavbrott idag i 4 timmar och kom då på att jag inte visste om det var ett problem eller inte för fiskarna.
    Hur tänker ni? När börjar det bli problem med det? Vad gör man då? Ni som kanske har väldigt dyra fiskar, har ni krisberedskap? Typ handpump.


    Ber om ursäkt om jag placerat tråden fel, men det handlar ju indirekt om pumpar och elektronik så jag valde denna kategorin.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det finns andra som kan detta bättre. Men har av ren senilitet (kanske fel ord eftersom jag är född glömsk) glömt slå på pumpen en 3-4 timmar efter en matning eller så. Märker ingen effekt alls på vatten eller fiskar. Tror inte du behöver oroa dig.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • mikoto
      • July 2011
      • 215

      #3
      Under vanliga sammanhang så klarar nog de flesta akvarier sig ganska länge även om strömmen är avbruten, de flesta normala filter tål nog också några timmar och kanske upp till en dag utan besvär.

      Det är mer om man har extremt överbefolkade kar eller avancerade filterlösningar(tex med anaeroba bakterier) som strömavbrott blir kritiska.

      Det finns annars lösningar med till exempel 12V pumpar där man kan koppla in ett batteri som pumpen slår över till automatiskt när strömmen bryts så att pumpen är igång även under avbrottet. Tunze vet jag har en sådan lösning bland annat. Men de brukar inte vara billiga...

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Nu är det ju inte så ofta det händer tack och lov. Och jag är inte orolig just för mig och mina fiskar idag. Det mer satte igång en tankepreocess om en kunskapslucka.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • elajsa
          • July 2012
          • 160

          #5
          Tanken slog mig när jag läste detta.. hur länge kan det ta innan syret tog slut? För rörelse på vattenytan syresätter ju vattnet..
          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

          Kommentar

          • mikoto
            • July 2011
            • 215

            #6
            Det kommer ner syre i vattnet oavsett om ytan rör sig eller inte. Det är bara det att syreupptagningen ökar dramatiskt om man rör ytan. Men det blir inte syrebrist i vattnet för att ytan står still :-) Har man en stor kar med mycket liten ytan(högt kubaktigt kar tex) så kan det vara mycket besvärande om man har syrekrävande fiskar och pumparna stannar. Men har man ett kar med stor yta och små fiskar behöver de inte lida alls av att ytan slutar röra på sig.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av mikoto
              Det kommer ner syre i vattnet oavsett om ytan rör sig eller inte. Det är bara det att syreupptagningen ökar dramatiskt om man rör ytan. Men det blir inte syrebrist i vattnet för att ytan står still :-) Har man en stor kar med mycket liten ytan(högt kubaktigt kar tex) så kan det vara mycket besvärande om man har syrekrävande fiskar och pumparna stannar. Men har man ett kar med stor yta och små fiskar behöver de inte lida alls av att ytan slutar röra på sig.
              Även med välbefolkat kar går det ju att lösa på ett betydligt enklare sätt OM man nu råkar vara hemma.

              Ta tex en burk eller litermått, fyll med vatten i akvariet och lyft upp 30-40cm och häll ut ner i akvariet.

              voila så har du en primitiv men ändå fungerande cirkulation på vattnet. Gör så 5-10 gånger i timmen så kan du nog hålla liv i fiskarna i några dagar utan minsta problem.

              Men vid längre strömavbrott bör du göra rent filtren, finns risk för att bakterierna dör av syrebrist i filtret och sedan förgiftar du vattnet när strömmen återkommer.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Ursprungligen postat av simpson
                Även med välbefolkat kar går det ju att lösa på ett betydligt enklare sätt OM man nu råkar vara hemma.

                Ta tex en burk eller litermått, fyll med vatten i akvariet och lyft upp 30-40cm och häll ut ner i akvariet.

                voila så har du en primitiv men ändå fungerande cirkulation på vattnet. Gör så 5-10 gånger i timmen så kan du nog hålla liv i fiskarna i några dagar utan minsta problem.

                Men vid längre strömavbrott bör du göra rent filtren, finns risk för att bakterierna dör av syrebrist i filtret och sedan förgiftar du vattnet när strömmen återkommer.
                Borde man inte kunna göra likadant med filtermaterialet. Dvs ta ut det och lägga i en hink som man från hög höjd häller vatten på av och till.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2894

                  #9
                  Ursprungligen postat av HWH
                  Borde man inte kunna göra likadant med filtermaterialet. Dvs ta ut det och lägga i en hink som man från hög höjd häller vatten på av och till.
                  Räcker att lägga filtermaterialet i en öppen hink/balja med akvarievatten eller tempererat nytt vatten.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...