Bygga Akvarieställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annelund
    • November 2010
    • 138

    Bygga Akvarieställning

    Tänkte jag skulle bygga en ställning i trä till mina 3 kar, det är 2 kar på 100 liter och ett kar på 63 liter. Är den någon här som har en guide hur man ska gå till väga?
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #2
    Hur vill du ha karen placerade??
    Har du kollat på dom hyllor som finns där hyllplanen klarar minst 100 kilo eller mera??
    Ge lite mått och tips så ritar jag upp något åt dej.
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • fragster
      • January 2013
      • 50

      #3

      Kommentar

      • Annelund
        • November 2010
        • 138

        #4
        Den hylla du länkar till är helt värdelös, hade köpt en sådan och satte på ett 100L kar och fyllde det till hälften och då började hyllan att svikta. Har nu köpt 45x95 mm reglar och ska bygga en egen

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ja reglar blir förstås det stabilaste och det hade gott och väl räckt med 2x3" men det klart det skadar inte med 2x4" om det skulle bli en jordbävning
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Vad är det bästa materialet för hyllplanen? Ikeas bänkskivor är väl bra? de är ju tjocka och vattentåliga.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • mikoto
              • July 2011
              • 215

              #7
              I de flesta bänkarna så kan hyllplanen bestå av papper i princip om man vill, det är stommen som bär upp akvariet. Dvs reglarna om man bygger bänken av sådana. Akvariet kan stå bra direkt placerat på två längsgående reglar. Skiva är mest praktiskt att ha då det är lättare att skjuta in akvariet utan att det ramlar mellan reglarna tex :-) Det hjälper ju även att fördela vikten lite såklart(vilket är bra men ej kritiskt på något vis) och har man en tjock bänkskiva så kan den även ha en bärande roll. Men det blir lite tårta på tårta.

              Ett akvarium är självbärande normalt sett, det behöver bara något att vila på så att vi kan ha det i den höjd vi vill :-)

              Bygger man en stor ställning så skulle jag säga att det är en onödig utgift att köpa väldigt starka och grova skivor. Spånskiva eller mdf räcker ganska bra i princip. Enda riktiga besväret med de är att de kan svälla vid kontakt med vatten. Men har man bara ett akvarium så skulle jag utgå ifrån att hitta något som kombinerar egenskapen att se snygg ut men någorlunda hållfasthet.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ja spånskivor fungerar bra. Visst vattenfasta skivor är förstås bättre men det är billigare med spånskivor som man vattensäkrar genom att klippa sönder en sopsäck som man "klär in" hyllplanet med.
                Hur tjock - ja det beror förstås lite på hur stora akvarierna är samt exakt var man placerar akvariet samt om den vilar på reglerna hela vägen runt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • fragster
                  • January 2013
                  • 50

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annelund
                  Den hylla du länkar till är helt värdelös, hade köpt en sådan och satte på ett 100L kar och fyllde det till hälften och då började hyllan att svikta. Har nu köpt 45x95 mm reglar och ska bygga en egen
                  Ok. Har haft tre st i min hylla, den understa 112 och de övre ~50. Ikea bänkskiva istf MDF-pappskivan som följde med då och fastbultat i väggen. Inga problem.

                  Kommentar

                  • Volny
                    • August 2012
                    • 22

                    #10
                    Än så länge fungerar jula hyllan bra för mig. Det var dock mycket meck att bygga ihop den. Jag lade MDF skivorna i stora sopsäckar för att slippa vattenskador.

                    Kommentar

                    • squamata
                      • September 2006
                      • 144

                      #11
                      Hej !
                      Ska flytta och får nu eget akvarierum
                      Tänkte köpa Harald Nyborgs lagerhylla
                      Lagerhylla med 5 hyllor i galvaniserat stål med 4 mm tjocka MDF hyllor med stålkant. Lagerhyllan är justerbar och hyllorna kan därför placeras som man önskar. MDF-hyllorna är obehandlade och tåler därför ej mycket fukt. • Material: stål och MDF • Maxbelastning per hyllplan: 175 kg, vid jämn fördelning på hyllan • Maxbelastning, hela hyllan: 875 kg • Storlek, monterad: H 180 x B 90 x D 40 cm • Tjocklek, MDF-hylla: 4 mm

                      Vad tror ni om det om man sågar till tjockare hyllplan och lackar !?

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #12
                        Kolla hur Malawijanne gjorde sin hylla. Tycker det är smart att tyngden går neråt på ett bra sätt

                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...