Co2 Fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westerö
    • February 2012
    • 41

    Co2 Fråga.

    Hej.

    Är nu stolt ägare till ett begagnat co2 inhandlat till mitt akvarieprojekt. Men har några frågor som jag önskar svar på...kanske dumma frågor men när jag inte kan måste jag ju fråga.Läser för fullt alla instruktioner men tre saker funderar jag på. Bifogar bild:

    Fråga ett: I tur och ordning ,på bilden ser man 1) bubbelräknare 2) Backventil 3)?Vad är detta? Någon sorts finjusterings sak?

    Fråga två: är backventilen vänd fel? Borde inte pilen visa motsatt?

    Fråga tre: Ska allt detta sitta utan på akvariet och endast reaktorn/diffusorn sitta inne?

    Mvh Tommy

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1020974.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,0 KB
ID: 2183923
    Senast redigerad av Westerö; 14 March 2013, 20:59.
  • Samfaran
    • March 2013
    • 44

    #2
    Fråga två - Blås i backventilen för att se åt vilket håll den ska vara vänd.
    Mvh
    Niklas

    En gång Eheim - Alltid Eheim.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2894

      #3
      Bubbelräknare och backventil är ju lämpligt att ha utanför akvariet. Den tredje grejen undrar man ju vad det kan vara? Sitter den närmast regulatorn, och hur ser regulatorn ut?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vilket håll är pilen vänd? om den pekar mot bubbelräknaren så sitter den rätt. dock skulle jag satt den efter bubbelräknaren o inte innan som den är satt nu.

        som det är kopplat nu på bilden går gasen från höger till vänster.

        den där saken skulle kunan vara en nålventil. för att finjustera flödet

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Backventilen sitter nog rätt, i alla fall när den fanns hos mig.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Westerö
            • February 2012
            • 41

            #6
            Hejsan Inger!

            Jo,jag försöker bara lista ut allting. Jag antog att den tjockare grå slangen kommit från flaskan och den transparanta varit i akvariet....men antagandet var fel. Så kan det gå. Det är väl bara plus med nålventilen,så att det går att riktigt finjustera. Nå,det blir spännande att provköra efter några veckor.

            Mvh Tommy

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Westerö
              Hejsan Inger!

              Jo,jag försöker bara lista ut allting. Jag antog att den tjockare grå slangen kommit från flaskan och den transparanta varit i akvariet....men antagandet var fel. Så kan det gå. Det är väl bara plus med nålventilen,så att det går att riktigt finjustera. Nå,det blir spännande att provköra efter några veckor.

              Mvh Tommy
              Hoppas verkligen att allt kommer att fungera Tommy.
              Du behöver absolut inte skämmas över frågor, många här på zoopet vet massor ang. Co2 - tro mig jag vet.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #8
                Hmm.. det är alltså en mäskvariant? Då verkar ju allt vara rätt monterat.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Hmm.. det är alltså en mäskvariant? Då verkar ju allt vara rätt monterat.
                  Nej, det är inte mäsk.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2894

                    #10
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Nej, det är inte mäsk.

                    //Inger
                    Blev lite förbryllad på grejen längst till höger, ifall det är till ett trycksatt system så sitter ju oftast nålventil på regulatorn. Ifall det nu är något sånt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...