Vart hittar jag dubbla lysrör på nätet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skoda00
    • July 2012
    • 3

    Vart hittar jag dubbla lysrör på nätet?

    Jag har ett Clownhotel som jag använder som sötvatten. Det har dubbla lysrör *2. Behöver jag fyra lysrör igång dagtid, eller är det ena till för nattbelysning om det körs som saltvatten?
    Vart kan jag hitta dessa lysrör på nätet, hittar bara enkla. De är på 18w, behöver jag starkare? De är ca 21-22cm långa.

    Tacksam för hjälp, är helt lost när det kommer till lysrör
    Mvh Hanna
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    #2
    Det sitter kompakt lysrör i akvariet antar jag. Är det sådana här?



    Om båda behövs beror på hur mycket ljus du behöver. Den här typen av lysrörs form gör att man får inte ner riktigt allt ljus de gör i karet så de är inte så effektiva. Två stycken 18W rör behöver man nog ha åtminstone om man ska köra ordentligt med växter i karet. Ska du bara se fiskarna kanske det inte är lika viktigt. Men går det köra bara ett av rören? Det kan vara konstruerat så att man behöver köra båda rören.

    Du får köra den styrkan de gamla rören har, det går inte byta styrka bara sådär så köp nya 18W rör när det behöver bytas.

    Bra sådana rör för akvarium borde gå hitta på samma ställen som kan sälja de här karen. Kolla om din lokala zoo-affär kan ta hem åt dig.

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Du kan även leta efter power compact eller PC rör på nätet så hittar du dessa.
      Det finns 2 typer av fästen och du har troligtvis den Mikoto länkar till, men kolla efter(skillnaden är stor så du missar den inte).

      Tyska webbshoppar brukar ha dessa rör och då med lite olika effekter för att förbättra ljuset i karet.
      Det ena röret är då lite vitt och det andra är mer rosa/lila eller blåa och vita.

      Skall du prova saltvatten nån gång så skall du inte ha lysrören på på natten, det blir mindre lyckat.
      Man brukar tona av mot kvällen med lite blåare belysning då vissa koraller fluorecerar i detta ljus.

      //NiXoN

      Kommentar

      • skoda00
        • July 2012
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av mikoto
        Det sitter kompakt lysrör i akvariet antar jag. Är det sådana här?



        Om båda behövs beror på hur mycket ljus du behöver. Den här typen av lysrörs form gör att man får inte ner riktigt allt ljus de gör i karet så de är inte så effektiva. Två stycken 18W rör behöver man nog ha åtminstone om man ska köra ordentligt med växter i karet. Ska du bara se fiskarna kanske det inte är lika viktigt. Men går det köra bara ett av rören? Det kan vara konstruerat så att man behöver köra båda rören.

        Du får köra den styrkan de gamla rören har, det går inte byta styrka bara sådär så köp nya 18W rör när det behöver bytas.

        Bra sådana rör för akvarium borde gå hitta på samma ställen som kan sälja de här karen. Kolla om din lokala zoo-affär kan ta hem åt dig.
        Ja, det är sådana jag har. Jag hoppas att båda fungerar, bara det ena lysröret går i nuläget sen jag köpte akvariet. Men jag kommer alltså behöva ha båda igång för växterna..jag har nog tyckt att det har varit lite dålig fart på dem.
        Och att man inte kan byta styrka visste jag inte heller, supertack för hjälpen!

        Kommentar

        • skoda00
          • July 2012
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Du kan även leta efter power compact eller PC rör på nätet så hittar du dessa.
          Det finns 2 typer av fästen och du har troligtvis den Mikoto länkar till, men kolla efter(skillnaden är stor så du missar den inte).

          Tyska webbshoppar brukar ha dessa rör och då med lite olika effekter för att förbättra ljuset i karet.
          Det ena röret är då lite vitt och det andra är mer rosa/lila eller blåa och vita.

          Skall du prova saltvatten nån gång så skall du inte ha lysrören på på natten, det blir mindre lyckat.
          Man brukar tona av mot kvällen med lite blåare belysning då vissa koraller fluorecerar i detta ljus.

          //NiXoN
          Tack för tipsen, väldigt uppskattat! Men något saltvatten lär det aldrig bli, jättefint, men verkar väldigt komplicerat.

          Kommentar

          Arbetssätt...