Blanda Juwels lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Blanda Juwels lysrör?

    Det är dags att byta ut lysrör i mitt Juwel Lido 120. Det finns ju lite olika att välja på och på Juwels hemsida kan man t ex läsa att det är bra att kombinera "Day" med "Nature" och "Colour" med Day" http://www.juwel-aquarium.de/en/Prod...0m5t1sbc45qdf3

    Är det bra att kombinera olika färger på det här sättet? Jag vill framförallt att mina växter ska må så bra som möjligt även om det är trevligt om fiskarnas färger framhävs men det är andrahandsprioritering för mig.

    Min handlare säger att "Coluor" är det bästa alternativet både för växter och fiskar men det står inget på Juwels hemsida om att "Colour" främjar fotosyntesen.

    Vad säger ni som kör med Juwelramper?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag blandar ofta rör.

    fast jag skulle nog hålla med din handlare om att coluor är det bästa röret. det ger bäst färger på fiskarna o funkar mycket bra till växter med. möjligen blanda med Day. Nature-röret är aldeles för gult.

    jag kör ju inte med juwelramper så jag blandar lite andra rör. power-glo o aqua-glo samt sylvania aquastar o philips aquarelle. beroende på kar och tema

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Vilket lysrör har du nu ?

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Ursprungligen postat av Christer5
        Vilket lysrör har du nu ?
        Nu har jag de två som följde med när jag köpte karet och det var två st Juwel highlite Day.

        Var på precis på Tropakvariefiskimport i Gbg och mannen där tyckte att det räckte att byta ut ett av dem. Han menade att jag borde ha fått två olika när jag köpte karet och att jag skulle slänga ut det gulvita och byta mot ett Colour. När jag kom hem och kollade visade det sig att rören var likadana. Inget gulvitt, förmodligen Nature han tänkte på.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          hur gamla är rören?

          jag skulle bytt båda samtidigt. så vet du att du har nya fräscha rör. de tappar ju effekt rätt fort.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Blanda Juwels lysrör?

            Det är ju egentligen rätt praktiskt att byta med en månads mellanrum typ. Det blir en ganska stor förändring på en gång. Byter du båda så är det bra att dra ner belysningstiden lite..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              hur gamla är rören?

              jag skulle bytt båda samtidigt. så vet du att du har nya fräscha rör. de tappar ju effekt rätt fort.
              De är ett år gamla så jag tyckte det var dags att byta, efter att ha läst runt lite. Dock menade han på Trop. att det räckte att byta vartannat år, varje år var överdrivet.

              Kommentar

              • johnsson_82
                • March 2012
                • 289

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Det är ju egentligen rätt praktiskt att byta med en månads mellanrum typ. Det blir en ganska stor förändring på en gång. Byter du båda så är det bra att dra ner belysningstiden lite..
                Byta varje månad?! Måste ju gå åt en himla massa lysrör, eller missuppfattar jag dig?

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Blanda Juwels lysrör?

                  Inte byta rören, byter du ut båda rören så byt dem med en månads mellanrum. Det främre röret först, sen väntar du en månad och då byter du det bakre.

                  När båda är bytta går de ett år igen, eller mer.

                  Byter man båda direkt blir det en stor förändring, stora förändringar är sällan bra
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • johnsson_82
                    • March 2012
                    • 289

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Inte byta rören, byter du ut båda rören så byt dem med en månads mellanrum. Det främre röret först, sen väntar du en månad och då byter du det bakre.

                    När båda är bytta går de ett år igen, eller mer.

                    Byter man båda direkt blir det en stor förändring, stora förändringar är sällan bra
                    Låter mer vettigt, missförstod dig! Tack för tipset!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...