Juwel BioFlow 6.0, frågor.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquabacke
    • January 2013
    • 72

Juwel BioFlow 6.0, frågor.

Har införskaffat mig ett nytt Juwel Rio 300 och i det sitter det ett BioFlow 6.0 monterat.
    Har några frågor/funderingar:

1)
    filtret är indelat i två kammare, en för filtermediet och en där värmaren sitter, men i botten på den kammaren är det två runda hål utöver de på sidan med galler, kommer inte fiskarna simma in i dessa hål??? Och ta sig in i filtret, går sedan att simma vidare in i själva filtermediet via ett annat hål.
    Hur är det tänkt att fungera? Saknas det nått i mitt filter???

2)
    Som filtermediet följde det med olika skummplastbitar i olika färg/struktur.
    En i butiken varnade mig för den gröna och sa att den måste tas bort inom en månad annars skulle den utsöndra gift och döda fiskarna??? Lät knäppt, men vad kan han ha försökt säga?
    kolfiltermediet och vadden osv, hur ofta byter man och hur bör man göra, förr i tiden hade jag bara vadd och små porslinrör i mina filter. Hur hanterar man dessa moderna grejer?

3)
    insuget till filtret sitter i överkant in till filterkammaren men sedan finns det två hål in till pumpen (ser det ut som) ett längst ner och ett halvvägs. Är det inte tänkt att allt vatten skall pumpas genom hela filtermediet??? Eller hur funkar detta?

4)
    att vattenintaget sitter i överkant, jag hade nog tänkt mig att ha det nere vid botten, vad är vitsten att ha det i överkant på detta sätt, för någon vits måste det väl vara eftersom det är gjort så?
    Senast redigerad av Aquabacke; 27 January 2013, 12:06.
  • hampusr
    • December 2010
    • 134

Gällande nr 1 så finns det nog viss risk att saker tar sig in och fastnar, själv har jag flera bioflow 3 och i vart fall snäckbäbisar hamnar ju lite var stans där inne...

Den gröna "nitrax"-svampen är en svamp som är "förpackad" med bakterier och kommer efter ett tag att vara precis som vilken annan svamp i ditt system som helst. Att det skulle uppstå några gifter tror jag är en sammanblandning av att Juwel rekommenderar att man byter ut svampen då och då och hur kolfilter-svamparna funkar (de svarta, som inte är bra att ha i för länge). Du kan lugnt ha kvar din gröna svamp hur länge som helst, men jag skulle byta den mot en grovporig efter ett tag för att filtret inte skall sätta igen så lätt.

Juwels dokument kring nitrax-svampen: http://admin.juwel-aquarium.de/out/m...ger_Nitrax.pdf

Tittar man i deras dokument för själva filtret så ser man hur det är tänkt att fungera med flöden på ett ungefär: http://www.juwel-aquarium.de/out/med...,_6.0,_8.0.pdf

När det gäller nummer fyra så är nog tyvärr svaret att du får vad du har. Jag tycker bioflow-filtrena fungerar kanonbra, men det är inte direkt flexibla i hur man använder dem.

Kommentar

• hampusr
      • December 2010
      • 134

F.ö. hur jag kör i bioflow 3: Bara grova blå svampar med en vit på toppen. Byter den vita på toppen lite då och då. Rengör hälften av de grova vid behov, kanske en gång i halvåret.

Kommentar

• Aquabacke
        • January 2013
        • 72

Ursprungligen postat av hampusr
        Gällande nr 1 så finns det nog viss risk att saker tar sig in och fastnar, själv har jag flera bioflow 3 och i vart fall snäckbäbisar hamnar ju lite var stans där inne...

Den gröna "nitrax"-svampen är en svamp som är "förpackad" med bakterier och kommer efter ett tag att vara precis som vilken annan svamp i ditt system som helst. Att det skulle uppstå några gifter tror jag är en sammanblandning av att Juwel rekommenderar att man byter ut svampen då och då och hur kolfilter-svamparna funkar (de svarta, som inte är bra att ha i för länge). Du kan lugnt ha kvar din gröna svamp hur länge som helst, men jag skulle byta den mot en grovporig efter ett tag för att filtret inte skall sätta igen så lätt.

Juwels dokument kring nitrax-svampen: http://admin.juwel-aquarium.de/out/m...ger_Nitrax.pdf

Tittar man i deras dokument för själva filtret så ser man hur det är tänkt att fungera med flöden på ett ungefär: http://www.juwel-aquarium.de/out/med...,_6.0,_8.0.pdf

När det gäller nummer fyra så är nog tyvärr svaret att du får vad du har. Jag tycker bioflow-filtrena fungerar kanonbra, men det är inte direkt flexibla i hur man använder dem.
        Tack, kanske skulle letat fram manualen från nätet och läst i själv...
        men min erfarenhet är att det oftast ger mer rent praktiskt att få tips av erfaret folk ;-)

men angående hålen under filtret??
        De två runda hålen där är ju typ 3cm diameter utan någon form av galler?
        borde var mycket mer än snäckbäbisar som simmar in där?

för övrigt så sitter filtret mot baksidan av akvariet och går ner till c:a 5 cm från botten, och det kommer ju att täckas upp av grus, i alla fall för mig som inte har bakgrund som går ända ner, så om jag fyller upp med grus runt nederkanten av filterlådan då lär inget kunna åka in i dessa två hål, men kan det ha någon inverkan på filtret, kanske dessa hål är det huvudsakliga insuget, men dessa hamnar ju under gruset för mig???

kan man kanske koppla på två slangar som går till bottenfilterplattor, skulle det vara vettigt?

jag vill försöka undvika att mina fiskar bosätter sig i filtret och tror det är en grotta ;-)

Kommentar

• hampusr
          • December 2010
          • 134

Jag menade inte att du skulle kolla själv istället för att fråga när jag inkluderade manualerna, de var bara där som extra info .

Nej, du skall inte vara oroliga för hålen i botten, låt dem bara vara. De är nog snarare av produktionsteknisk karaktär än något annat. Mina är under sand och det funkar finemang.

Kommentar

• Aquabacke
            • January 2013
            • 72

Jag menade inte att du skulle kolla själv istället för att fråga när jag inkluderade manualerna, de var bara där som extra info .

Nej, du skall inte vara oroliga för hålen i botten, låt dem bara vara. De är nog snarare av produktionsteknisk karaktär än något annat. Mina är under sand och det funkar finemang.
            Ingen fara, var inte så jag tog det heller... (Fick någon blankett med akvariet där man kunde beställa manualer, fast finns väl på deras sida med kan jagvtro då)

mina hål kommer definitivt hamna under sand om jag inte gör nått, så problemet med att fisk simmar in löses ju av det...

men man skulle kunna leda ut slangar för att få två extra insugshål, kan det vara behövligt tro?

alternativt koppla dessa insug till bottenfilterplattor, sånna körde jag med för 30 år sedan, var poppis då, men kanske är ute nu med bottenfilter?
            skulle väl iofs nog bli för dåligt drag i dem ändå iom att pumpen inte är kopplad till dem?
            Eller vad kan dessa hål vara bra för?

Kommentar

• hampusr
              • December 2010
              • 134

Nej, göra inga hitte-på-lösningar. Mina Bioflow-filter fungerar utmärkt som de är utan några specialare. Hålen på sidan och toppen är det som skall användas.

Som sagt, jag tror det är av produktionsteknisk art, t.ex. för att en robot skall kunna lyfta den, att den skall släppa lättare ur gjutformen eller liknande. Men jag vet inte, det jag vet är att det inte står något om dem i deras manual och därför går de lugnt att ignorera

Kommentar

• Aquabacke
                • January 2013
                • 72

Nej, göra inga hitte-på-lösningar. Mina Bioflow-filter fungerar utmärkt som de är utan några specialare. Hålen på sidan och toppen är det som skall användas.

Som sagt, jag tror det är av produktionsteknisk art, t.ex. för att en robot skall kunna lyfta den, att den skall släppa lättare ur gjutformen eller liknande. Men jag vet inte, det jag vet är att det inte står något om dem i deras manual och därför går de lugnt att ignorera
                Då fyller jag upp med grus runt filtret så de hamnar under, lär ju fungera som dräneringshål för filterbehållaren om inte annat, så vattnet kan rinna ut, kom även på att om jag skulle vilja ha ner luftslang i akvariet så kan man ju gå den vägen genom filtet... Kanske någon mening med dem ;-)
                Att hålen skulle komma sig av produktionstekniska skäl tror jag inte riktigt på, tror att de är där för att någon har bestämt att de skall vara där, men frågan är varför???

Fast vem vet, konstruktionen av filtret är lite dålig på nära sätt.
                Tittar man på själva ytterlådan av filter så finns det ett runt hål och en insugs hål på varje sida, varav ena sida sitter direkt mot glaset.
                så lådan är som jag kan se det konstruerad för att både kunna sitta mot höger och vänster sida av akvariet.
                man behöver då bra vrida pumpen så utblåstet blir genom det andra hålet.
                men nä det går inte för då sitter doppvärmaren i vägen, och de har konstruerat plastskivan som värmaren och pumpen hänger på, så de inte går att byta plats på!
                Klantigt, då ytterlådan tydligen är gjord för att fungera både på höger och vänster sida!

Kommentar

• p_martinsson
                  • January 2013
                  • 18

Hej!

Har själv ett BioFlow filter så det var intressant att läsa denna tråd.

Har funderat lite över hur man hanterar respektive del i filtermediat, om det går att skölja av och återanvända, eller om det bör bytas ut efter leverantörens anvisningar, dvs filtervadd=1gång/vecka, kolsvamp=1gång/månad, Nitraxsvamp=1gång/2 månader, blå svamp =1gång/3 månader. I varje fall borde man väl kunna återanvända den blå svampen..

Någon ovan skrev att det inte var bra att ha i den svarta kolsvampen för länge.
                  Stämmer det och i så fall varför då? Och hur lång tid är för länge?

En annan sak..
                  Har märkt att jag har fått lite tendens till nitrat, när jag testar mitt vatten.
                  Kan det hänga ihop med att det börjar bli dags att byta ut den gröna Nitrax svampen?
                  Det är visserligen så lågt det kan vara och det finns ingen nitrit, så det är kanske inget att bry sig om..

En hel massa osammanhängande funderingar från en glad amatör.. :-)
                  Hälsningar
                  Pär Martinsson

Kommentar

• Bluewing
                    • August 2012
                    • 10522

Har kört Bioflow själv ett tag och kolsvampen använder jag bara om jag har nåt giftigt i vattnet så att det måste bort. Men den måste slängas efter en månad annars släpper den tillbaka skiten i burken igen.

Nitrax är ett feltänk från Juwel men kan fungera vid uppstart. Den låter du bara sitta kvar så att den, när den blir inaktiv, fungerar som en vanlig grov svamp.

Så i min burk idag har jag i stort sett bara grova svampar och behöver inte längre vadden. Då avfallet bryts ner i de grovporiga delarna. Så det blir allt mer lättskött eftersom.

Behöver du göra rent det ofta så är det för mycket matning eller något annat fel som gör att burken producerar för mycket avfall.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                      • August 2012
                      • 10522

Svamparna räcker i stort sett "för evigt" och behöver normalt sett inte bytas. Ken har kört sitt Bioflow ett par år nu utan rengöring och bara med grova svampar .

Edit. Hur mycket är en tendens till Nitrat exakt?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

Kommentar

• p_martinsson
                        • January 2013
                        • 18

Nu skall vi se..
                        Testen jag har gjort är med Easy-Life 5in1 Test Strips
                        Easy-Life 6in1 Test Strips,8718347330095,Easy-Life,001,,exact water values in secondsdetermines the 6 most important water valuesquick and easy to use,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop

Har inte så jag kan se graderingen just nu, men hade det varit mindre så hade det varit noll.

Där ser man..
                        Akvariet har varit igång i två månader, så då kanske man skall använda upp det jag har, sen bara köra på blå svampar.
                        Har haft problem (och har lite fortfarande) med att den översta vadden sätter igen väldigt snabbt.
                        Det som sätter sig är en brun "gegga" som jag misstänker kommer från en ganska stor trädrot i akvariet.
                        Om denna inte sköljs av efter runt 3-4 dagar så märker tydligt att flödet blir mycket sämre..detta trots uppgraderad impeller..
                        Förutom detta verkar inte övriga svampar direkt nersmutsade.

Tittar jag i akvariet så ser det superbra ut.
                        Rent och fint och i princip inga synliga algproblem alls.
                        Byter 20-25% vatten varje vecka.
                        Matar en gång per dag, granulat eller mygglarver.
                        Hälsningar
                        Pär Martinsson

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Ok. Har du mycket växter. Någon bild på ditt akvarium?
                          Vet att flera här använder stickor. Men de mäter så grovt. Testa istället att skaffa dropptest för Nitrit och Nitrat så får du ett något bättre hum om hur det är i burken. Har du växter så behöver ju de en viss mängd Nitrat t.ex.
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• p_martinsson
                            • January 2013
                            • 18

Det är knappast frågan om Amazons djungel, men ändå ganska mycket grönt.
                            Mycket mer än vad jag haft i något tidigare akvarium..
                            Göder med Easycarbo och ProFito enl dosering.
                            Har inget färskt foto, men jag kan fixa det.. :-)

Känner till att dropptest är tillförlitligare..men jag kände att jag var tvungen att dra gränsen någonstans. :-)
                            Hälsningar
                            Pär Martinsson

Kommentar

• Bluewing
                              • August 2012
                              • 10522

Ok. Men testa på prov bara att vara utan vadd ett tag. Du kanske klarar dig bra även du utan vadden.
                              Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...