Vettigt pris på Juwel Rio 300

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquabacke
    • January 2013
    • 72

    #16
    Hallå!!! Juwel designers????
    Hur tänker ni med en sån sak som att inte lösa en så simpel grej som flyttbart filter höger/vänster insugshål skulle väldigt enkelt kunna väljas med em simpel plastbit!

    knäpp design!!
    Nästan skäl häva köpet då det första man får är att mecka själv :-(
    då kunde man i stället meckat med ett större beganat kar om man nu endå måste mecka... Slippa strul är mitt skäl köpa nytt!!!

    detta måste jag kolla upp innan jag får hem karet :-/

    Kommentar

    • Aquabacke
      • January 2013
      • 72

      #17
      The Juwel Filter has been designed for installation in the right hand corner of the Aquarium.


      Puckon!

      Kommentar

      • Christer5

        #18
        Filterkassetten sitter fast med silikon men kan tas bort om man vill men det är lite pill att få bort den,lämpligen används fisklina som inte skadar glaset,så gjorde jag.

        Kommentar

        • Aquabacke
          • January 2013
          • 72

          #19
          Ursprungligen postat av Christer5
          Filterkassetten sitter fast med silikon men kan tas bort om man vill men det är lite pill att få bort den,lämpligen används fisklina som inte skadar glaset,så gjorde jag.
          Passade den att montera på vänster sida sedan då, förhoppningsvis så är den inte monterad när jag får karet för står i filterbruksanvisningen att det skickas med silikon och att man gör det själv, fast det kanske bara är om man köper filter löst.

          Fast tolkade det som att den inte passade på vänster sida, då det står uttryckligen att den är designad för höger sida!
          Fungerade ditt filter för både höger och vänster sida?

          Kommentar

          • Christer5

            #20
            Tyvärr så har jag inte kvar filterkassetten så jag vet inte,den var fastlimmad i akvariet vid köp.

            Jag tog bort den ur akvariet med en gång

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #21
              Står och håller i min filterkassett nu. Om man vrider den ett kvarts varv åt vänster så går den nog ha på vänstersidan också. Då äre bara att den blir med "långsidan" mot baksidan av karet istället för kortsidan så att säga.

              Kan ta bilder på alla sidor sen kasnke om jag hinner =) Det är ett Juwel 300-kar jag köpte bara någon månad sen så det borde ju vara samma.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #22
                Ursprungligen postat av Aquabacke
                The Juwel Filter has been designed for installation in the right hand corner of the Aquarium.


                Puckon!

                Easy tiger. tänk på hjärtat.

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #23
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Står och håller i min filterkassett nu. Om man vrider den ett kvarts varv åt vänster så går den nog ha på vänstersidan också. Då äre bara att den blir med "långsidan" mot baksidan av karet istället för kortsidan så att säga.Kan ta bilder på alla sidor sen kasnke om jag hinner =) Det är ett Juwel 300-kar jag köpte bara någon månad sen så det borde ju vara samma.
                  Se där, då löste det sig

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #24
                    Se här. På en bild där jag håller den ser du hur det är limmat, dvs med silikonpunktningar.

                    Men om du föreställer dig hörnet som högersidans hörn i karet så ser du att den tar upp mest plats ut mot framrutan, men sen kan du ju även tänka dig det hörnet som vänstersida av karet, då kommer kassetten ta upp lite mer plats in mot karets mitt och lite mindre mot framrutan. Det är ju bara att man vrider på den 90 grader.

                    EDIT: Jag kan då inte se något problem med att ha den till vänster. Det är bara att man får pilla bort dne och silikona fast den i andra änden. Det gör man rätt kvickt ändå.
                    Bifogade filer
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Aquabacke
                      • January 2013
                      • 72

                      #25
                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Se här. På en bild där jag håller den ser du hur det är limmat, dvs med silikonpunktningar.

                      Men om du föreställer dig hörnet som högersidans hörn i karet så ser du att den tar upp mest plats ut mot framrutan, men sen kan du ju även tänka dig det hörnet som vänstersida av karet, då kommer kassetten ta upp lite mer plats in mot karets mitt och lite mindre mot framrutan. Det är ju bara att man vrider på den 90 grader.

                      EDIT: Jag kan då inte se något problem med att ha den till vänster. Det är bara att man får pilla bort dne och silikona fast den i andra änden. Det gör man rätt kvickt ändå.
                      Okey TACKAR!
                      Måste säga jag gillar detta forum skarpt!
                      snabba svar och folk som bryr sig och tar sig tid att knäppa kort på en filterlåda bara för att hjälpa :-)
                      som sagt Tack!

                      Får se hur jag gör, vill helt klart ha filter på höger sida!
                      och vet inte men borde väl inte vara nått problem få bort resterna av silikonduttarna på glaset, och att skära bort det och detta fast på andra sidan borde vara enkelt. ( "borde", men min erfarenhet är att allt inte är som det borde)

                      Men vist hamnar väl utblåser mot framrutan om jag sätter den i vänster hörn, eller tänker jag fel nu?

                      funderar i vilket fall på att sätta någon form av bakgrund i karet, bygga in filret och då kanske lika bra att flytta och montera någon form sv rör på utblåstet ev 90graders då för att inte få det mot framrutan... Fast insuget hamnar helt fel (om jag tänker rätt) om jag sätter det i vänster längst in i hörnet, för då får jag det in i sidan på bakgrunden mot bakvägen!

                      Ähhh får helt enkelt vänta och se hur det ser ut och fungerar när jag får hem grejerna eller så får jag kika IRL i butiken, enklast så.
                      kanske blir så att man får stå ut med att ha filtret på fel sida! :-/
                      men känns med min tänkta placering av karet ungefär som om filtret satt mot framrutan på karet :-(

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #26
                        Tror inte det kommer vara något problem alls att flytta det om du skulle vilja. Silikonet går lätt bort med lite aceton och rakblad tex. Utblåset går säkert rikta åt vilket håll du vill ändå bara att du kanske får köpa någon extra rörbit av något slag.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Pierre67
                          • November 2011
                          • 321

                          #27
                          5000 för ett splitternytt Rio 300 låter underbart i mina öron, var hittar man det? Jag har kollat lite på Rio 240, men bara sett dom för runt 4000 som bäst. Jo, jag har tankar på nytt större kar och här är också beg. marknaden värdelös...

                          Precis som andra säger åt dig, så är det ju bara att ta bort kasseten och sätta den på vänster sidan istället. Lämna en spalt till bakrutan eller vrid kassetten ett kvarts varv, så insug går fritt. När det gäller utblåset, så köp till rörbitar eller ett strilrör bara. Men jag hade skippat kasseten och byggt egen filterhörna av slimline och fyllt med grov matta!

                          Kommentar

                          • Aquabacke
                            • January 2013
                            • 72

                            #28
                            Ursprungligen postat av Pierre67
                            5000 för ett splitternytt Rio 300 låter underbart i mina öron, var hittar man det? Jag har kollat lite på Rio 240, men bara sett dom för runt 4000 som bäst. Jo, jag har tankar på nytt större kar och här är också beg. marknaden värdelös...

                            Precis som andra säger åt dig, så är det ju bara att ta bort kasseten och sätta den på vänster sidan istället. Lämna en spalt till bakrutan eller vrid kassetten ett kvarts varv, så insug går fritt. När det gäller utblåset, så köp till rörbitar eller ett strilrör bara. Men jag hade skippat kasseten och byggt egen filterhörna av slimline och fyllt med grov matta!
                            Källarrensning i zooaffär och fanns bara ett ex, och det är tingat redan ;-)
                            Men att slänga ut filtret gillar jag inte då jag betalar dyrt för ett färdigt paket, just för att slippa fixa själv med filter osv.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #29
                              Insuget blir ju fritt ändå, man sätter ju samma sidor mot rutor som var emot rutorna i andra hörnet.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Pierre67
                                • November 2011
                                • 321

                                #30
                                Ok, trodde det var nån rea/kampanj på nått ställe. Jag tyckte du sa att du inte ville ha filterkassetten på höger sida, då måste den ju bort (dvs du måste fixa med karet). Och ska du dit med bakgrund (slimline), så kan man ju lika gärna göra en egen filterhörna på en gång. Fördelen med detta är att du kan bestämma storleken på hörnet själv. Pumpen från filtret sätter du självklart i filterhörnan, så det enda som inte används från ditt nya, dyra paket är ju en ful plastbox!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...