Hur mycket vatten är det faktiskt i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emster
    • April 2011
    • 3

    Hur mycket vatten är det faktiskt i akvariet?

    Jag har ett akvarium som är 100X40X40cm, vilket ska innebära 160 liter. Men sen har jag ca 7 cm bottensand, några större stenar, en snäcka, lite växter, pumpen, värmaren och ett gäng fiskar i det. Jag har inte heller fyllt det helt till brädden med vatten utan har några centimeter kvar till övre kanten, så jag har ju egentligen inte alls 160 liter vatten i det utan kanske… ja, hur mycket då? 140? 120? Hur räknar man ut det? Jag tänker inte tömma ut allt och räkna efter, men det verkar ju vara ganska viktigt när man t.ex. ska göra vattenbyten, beräkna medicin eller som nu senast köpa en ny pump.

    Hur ska man tänka? Räknar man på akvariets mått eller på hur mycket vatten det faktiskt är i?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Man räknar olika doser efter literantalet man får ut genom måtten på karet. Att det försvinner vattenvolym spelar inte så stor roll under stora hela.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      I praktiken så brukar man räkna med akvariets yttervolym, men i verkligheten är det ju betydligt mindre. Hur mycket vatten man har i beror ju på många faktorer som t.ex. hur tjockt glaset är, hur mycket inredning man har etc.

      Dock utgår i regel vattenpreparaten, medicinerna utfifrån det teoretiska värdet (även om akvariet i praktiken innehåller mindre med vatten) - så utgå från 160 liter om du inte har någon extrem inredning (typ en frigolitinredning som tar upp 1/3 av akvariet)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Vanligen är det helt ok att dosera efter den vanliga literangivelsen som går på yttermått, dels så räknar man med att det är så det blir när man ger doseringsråd och dels så är det sällan så noga med dosen att det spelar nån större roll om det blir lite mer eller mindre. Fast det finns undantag, salt i ett saltvattensakvarium t ex måste anpassas till verklig volym. Annat som råd om pumpar, fiskar osv kan man också utgå från att det räknas från yttermått. Det är alltså sällan man behöver bry sig om närmare bestämt hur mycket vatten det egentligen är.

        Vill man nu ändå veta hur mycket vatten det verkligen är i akvariet så kan ingen berätta det utan man får mäta själv. Det beror ju på sånt som hur hög nivå man har och hur akvariet är konstruerat, i ett ramakvarium t ex sitter rutorna längre in och det rymmer alltså mindre vatten. Det blir alltså till att ta ett måttband och mäta, innermått mellan rutorna och höjd från botten till vattenyta. Mäter man i dm och multiplicerar längd x djup x höjd så kommer svaret direkt i liter.

        Vill man sen dra bort för sand så kan man om man vet hur många kg man haft i grovt räkna med att ett kg sand ersätter 0.4 liter vatten. Har man haft i en 20 kg säck så blir det alltså 8 liter mindre med vatten i akvariet. Vet man inte vikten kan man i stället gå på volym, mät då på samma sätt som för vatten nyss men mät i stället för höjd på vatten hur tjockt sandlagret är som genomsnitt. Sen är det ju vatten i sanden så man får multiplicera med 0.6 innan man kan räkna bort volymen, har man alltså 20 liter sand i akvariet så räknar man bort 12 liter från vattenvolymen. (De där uträkningarna är rakt inte exakta men man hamnar i närheten åtminstone)

        Har man ett ytterfilter får man lägga till vattnet i det. Annars så doppvärmare, rötter och sånt jox, det struntar man antingen i eller också så höftar man till nåt.

        Så här kan man alltså få fram verklig volym vatten om man antingen nu vill veta eller om man skall ha i nåt speciellt där det är noga att doseringen blir precis.

        För vattenbyte är det nog få som verkligen mäter, man bara tittar på nivån och tänker typ, ok, en femtedel, det blir ungefär där det.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Fyll några hinkar med 10L så vet du hur fort 10L fylls på. Sen är det bara att kolla hur lång tid fyllningen tog. Om du fyller med slang.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Har du en vattenmätare så kan man använda den vid första påfyllnaden (= efter - före) om ingen hen går på wc eller tvättar händerna under tiden. Så tog jag reda på att min lilla damm från början innehöll 1000 liter...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...