Hur funkar bottenfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Hur funkar bottenfilter?

    Hämtade hem ett 525-liters akvarium idag. I det sitter ett bottenfilter, Aqua Clean 110 som ska klara 1000l/h. När jag kollar på konstruktionen, slår det mig att jag faktiskt inte har en aning om hur ett bottenfilter funkar. Det jag har här, består av två vita plastplattor med hål i, samt ett rör som går in i filterkammaren. Inne i filterkammaren sitter pumpen, ansluten till röret. Utblåset går bara rätt ut i filterkammaren och ett bräddavlopp ser till att vattnet hittar tillbaka ut i akvariet. Men ingenstans finns det ju något filtermedium... Är det meningen att gruset ska funka som filtermedium? Jag är ju ny på akvarier, så jag utgår ifrån att frågan är dum.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357413098726.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,2 KB
ID: 2183694
    Bottenfiltret

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357413128963.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,5 KB
ID: 2183695
    Pumpen i filterkammaren.

    Knax a.k.a. Mats

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Hur funkar bottenfilter?

    Ja gruset funkar som filter medium. Fast jag hade nog satsat på att få till ett bättre utblås

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Så är det, mulmen stannar i gruset som blir ett stort filter. Kollar man under ett bottenfilter som varit igång ett bra tag är det inte mycket skit där, det stannar innan.
      Ett par saker man ska tänka på, du bör slamsuga sanden med jämna mellanrum, och du bör heller inte ha sand under 2 mm kornstorlek.
      Jag har bottenfilter i alla mina kar, i de större karen kompletterar jag med ytterfilter.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13139

        #4
        Jag tycker bräddavlopp låter som en trevlig lösning av vattendistributionen, ett schysst litet vattenfall. Pumpen ligger ändå på 3700L/tim.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Sv: Hur funkar bottenfilter?

          Ursprungligen postat av ansjo
          Så är det, mulmen stannar i gruset som blir ett stort filter. Kollar man under ett bottenfilter som varit igång ett bra tag är det inte mycket skit där, det stannar innan.
          Ett par saker man ska tänka på, du bör slamsuga sanden med jämna mellanrum, och du bör heller inte ha sand under 2 mm kornstorlek.
          Jag har bottenfilter i alla mina kar, i de större karen kompletterar jag med ytterfilter.
          Smart. Jag kommer att först köra med ett Eheim 2252 innerfilter som komplement.

          Kommer mot Torbjörns (och Kjell F:s) råd att köra 2-3 mm rådasand. Hoppas att pansarmalarna och praktbotiorna trivs ändå...

          Knax

          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Hur funkar bottenfilter?

            Ursprungligen postat av ansjo
            Så är det, mulmen stannar i gruset som blir ett stort filter. Kollar man under ett bottenfilter som varit igång ett bra tag är det inte mycket skit där, det stannar innan.
            Ett par saker man ska tänka på, du bör slamsuga sanden med jämna mellanrum, och du bör heller inte ha sand under 2 mm kornstorlek.
            Jag har bottenfilter i alla mina kar, i de större karen kompletterar jag med ytterfilter.
            Slamsuga... Menar du hela botten? Eller bara vid filtret/överallt utom vid filtret?

            / Dum & dummare
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Ett bottenfilter kan användas på flera olika sätt. Den ursprungliga tanken är att suga ned vattnet i sanden. Slammet fastnar i sanden och bryts ned av bakterier. Vattnet blir alltså både mekaniskt och kemiskt renat. Även utan bottenfilter är bottensubstratet ett viktigt medium för den kemiska nedbrytningen (men HUR det egentligen går till har man tydligen fortfarande dålig koll på). Man kan även köra vattnet baklänges. Då hamnar slammet under sanden. Med en del både för och nackdelar. Själv experimenterar jag just med att istället använda bakgrunden av skumgummi som bottenfilter.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Knax
                Slamsuga... Menar du hela botten? Eller bara vid filtret/överallt utom vid filtret?

                / Dum & dummare
                Mest där bottenfiltret ligger, det blir ganska tätt där med tiden annars.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Hur funkar bottenfilter?

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Mest där bottenfiltret ligger, det blir ganska tätt där med tiden annars.
                  OK. Då kanske jag inte ska lägga akvariets största rot över filtret.

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Knax
                    OK. Då kanske jag inte ska lägga akvariets största rot över filtret.

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                    En ganska bra idé.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Hmm, det har jag.. Kanske får tänka på detta den dagen jag gör om karet
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Du har inte så hög fiskbelastning i dina kar Pia, så det räcker säkerligen att suga runtom.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Ok, vad bra då skall jag göra detta nån dag, glömmer detta hela tiden..
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...