Byta ballast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david87
    • June 2005
    • 710

    Byta ballast?

    Hej, har en gammal ljusramp med 2st 18w t8 lysrör i. Nu är de så att de har slutat funka och pillig som jag är så tar jag ju såklart och öppnar upp rampen och ser att ballasten är helt sönder korrugerat både Plasten och några metalldelar är helt trasiga. Resten av rampen är i bra skick.

    Så undrar då var får jag tag på ny ballast och vad kostar den?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kolla med elajo eller nån annan elinstalltör. ligger nog på ett par hundralappar

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Låter ju som en hyfsad investering. Är ju något dyrare med ny ramp

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Men det måste inte vara nån speciell sort eller?

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Du lär ju givetvis har rätt belastning på den. Tips är ju att ta med den gamla till grossisten

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Jag bytte till T5 när jag ändå gjorde samma grej i en juwelramp. 2 rör blev det på 28w(juwelmått).

            T5 sockel i sköljtätt utförande - snap-in fäste (sock/2) á 100,00 på tritonakvarium

            drivdon till dessa två på elfa.se (
            Drivdon QTi 2x14/24/21/39) kostade 500kr ungefär.

            edit: jag vet inget om hur man lagar en t8-setup dock. :<

            edit: sen tog jag en vanlig strömsladd ifrån en dator(stationär) som är jordad och kopplade i. Och köpte installations-el-kabel på clasohlson som innehåller 3 mindre kablar och rev ut de små kablarna ur den tjocka och kopplade med, för jag ville ha sladdar som var ren koppar och inte massa små små små koppartrådar. Dvs en tråd med lite mer styvhet så att man lätt kunde peta i den i drivdonet så dne låser fast.
            Senast redigerad av Einarsson; 02 January 2013, 20:46.
            350L Diskus

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag har kopplat ihop T8 . inte så svårt.

              prata med el-firman. de vet vilken du ska ha.

              här ser du bilder på hur jag kopplade ihop det

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Själva kopplandet är jag inte så orolig för. Har ju sett hur det ser ut i gamla så det är ju rätt så rätt fram så att säga

                Kommentar

                • david87
                  • June 2005
                  • 710

                  #9
                  Går det inte bara att slakta en sån här då?
                  Är ju samma styrka och längd på rören som jag har?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja det går. jag slaktade två gamla lysramper när jag lagade min till mitt 110l som jag länkade till

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Det är nog en jäkligt bra lösning david.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • david87
                        • June 2005
                        • 710

                        #12
                        Sv: Byta ballast?

                        Blir nog att åka in till stan imorgon då och se om de har den inne och sen börja koppla om. Så då kanske det får bli 4 rör till mitt kar istället för 2 med reflektorer som jag annars tänkte köpa för samma peng

                        /David

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Att gå till en elektriker med en trasig ramp är en dålig ide, det tar inte lång tid av micklande innan det är dyrare än en ny.

                          Att mickla själv kan gå bra men man bör ha vissa kunskaper. I princip är det lite åt det hållet att behöver man fråga så kanske man skulle ha låtit bli överhuvudtaget. Att få till det så det lyser, det är väl inte allt för svårt men att få till det så det också är säkert, det kan vara nåt helt annat. Vatten och fukt i kombination med el är något som skall tas på stort allvar, gör man fel så kan det gå illa.

                          Det kan noteras att den ramp som det länkas till för slaktning har skyddsklass ip 40. Fyran betyder att skyddet mot damm och föremål är mycket måttligt och nollan betyder att skyddet mot vatten är just noll, det finns inget skydd överhuvudtaget. Stänker man vatten mot rampen så har det alltså fri passage rätt in till strömförande delar. Kanske inte riktigt vad man önskar sig över ett akvarium.

                          Det finns färdigkopplade satser för akvarieramper, t ex den här:



                          Det blir ju då något dyrare än hemmamickel men man får en bra och säker lösning som det bara är att hänga upp i rampen.

                          När det gäller reflektorer, fyra rör i stället för två med reflektor är ett rejält nedköp. Ljuset från fyra rör utan reflektor blir detsamma som för två med reflektor men driftskostnaden blir den dubbla. På lite sikt så blir driftskostnaden för en akvariebelysning med lysrör den största kostnaden, elen kommer att bli dyrare än vad rampen och rören kostar. Det blir alltså frågan om samma ljus till större kostnad. Reflektorer finns att köpa och kostar inte allt för mycket, t ex denna:

                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Pumpe
                            • May 2012
                            • 2

                            #14
                            Hej, efter lite sökande på nätet hittade jag denna tråden.
                            Jag har samma problem, jag har en JUWEL ramp som har slocknat. 2x18W

                            Verkar vara väldigt svårt att hitta en ersättare och en ny ramp är för dyrt.

                            Någon som vet var jag kan hitta en ny ballast/drivdon?

                            Jag har kapat upp den gamla rampen och plockat ur ballasten. Att koppla in en ny och sedan limma ihop rampen är inget bekymmer men att hitta en ny ballast för 2x18W verkar vara väldigt svårt.

                            Kommentar

                            • Pumpe
                              • May 2012
                              • 2

                              #15
                              Ingen som vet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...