En liten fundering/ide.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    En liten fundering/ide.

    Först vill jag passa på att önska alla Zoopet medlemmar en riktigt God Jul (kanske i eftrerskott).

    ---->

    Suttit och funderat lite ang om bottenglaset skulle ge sig i ett akvarium på bänk.

    Jag jobbar som fogare, silikonar dagligen (badrum mm) och har en hyfsat bred kunskap ang material och olika slags produkter.

    Min tanke är, oftast när ett akvarium spricker så ger det sig i bottenglaset, om man silikonar fast akvariet i bänken och sedan lägger en snygg svart fog runt akvariet borde man inte vara lite mer garderad då?

    Fick denna idén eftersom polarens akvarium 375liter gav sig i bottenglaset efter 2 år vilket sipprade ut mellan bänk och ram, lägger man en tätning i mellan så borde ju detta ta mycketmycket längre tid och om man då är hemma kanske hinner åtgärda problemet innan katastrofen är framme??

    Rätta mig gärna om jag har fel, det finns fogmassor som tål bra med påfrestning =)
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Du kanske slipper forsandet av vattnet men jag är tveksam till om det kommer vara tätt, trots din lösning. Fast det kanske inte är det du är ute efter?

    Hur kommer det sig att bottenglaset spricker då? Vad jag förstått så är det 9 gånger av 10 pga att det legat i spänn, bänken har inte varit plan, i våg eller hållt för så stor anspänning att den börjat luta åt ett håll.
    Jag tror att det är mindre jobb att anstränga sig mer med att ha en bänk som uppfyller kraven än att silikona fast hela akvariet på bänkskivan.

    Hemma har vi alltid akvarium som är tjockare än rekommenderat. På så sätt tror jag att jag garderar mig till viss del mot sprickor som uppkommer pga spänningar.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Instämmer med Robin. Om bottenglaset spricker så har man gjort något fel så varför göra fel.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        #4
        Klart jag begriper att man skall göra rätt från början, men i hans fall så var de rätt från början, dock gav väl golvet vika på senare dagar.

        Tänkte mer att de skulle fungera som en gardering, ett alternativ om man är "nojjig" så att säga.... sen bilder på nätet då folk byggt någon slags balja under karet ifall olyckan skulle vara framme! =)

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Golvbrunn är aldrig fel. Fast i vardagsrummet kräver det en del planering. När jag insåg att jag hade ett antal akvarier på sammanlagt över 1000 liter och limmade för mer än 30 år sidan insåg jag att det fanns en risk. Hobbyn flyttade till tvättstugan. Inom ett halvår hade limmet släppt på de tre största! Den enda skadan blev lukten av fukt några dagar och jordfelsbrytaren (också ett måste) som löste ut.

          Kommentar

          Arbetssätt...