En liten fundering/ide.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    En liten fundering/ide.

    Först vill jag passa på att önska alla Zoopet medlemmar en riktigt God Jul (kanske i eftrerskott).

    ---->

    Suttit och funderat lite ang om bottenglaset skulle ge sig i ett akvarium på bänk.

    Jag jobbar som fogare, silikonar dagligen (badrum mm) och har en hyfsat bred kunskap ang material och olika slags produkter.

    Min tanke är, oftast när ett akvarium spricker så ger det sig i bottenglaset, om man silikonar fast akvariet i bänken och sedan lägger en snygg svart fog runt akvariet borde man inte vara lite mer garderad då?

    Fick denna idén eftersom polarens akvarium 375liter gav sig i bottenglaset efter 2 år vilket sipprade ut mellan bänk och ram, lägger man en tätning i mellan så borde ju detta ta mycketmycket längre tid och om man då är hemma kanske hinner åtgärda problemet innan katastrofen är framme??

    Rätta mig gärna om jag har fel, det finns fogmassor som tål bra med påfrestning =)
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Du kanske slipper forsandet av vattnet men jag är tveksam till om det kommer vara tätt, trots din lösning. Fast det kanske inte är det du är ute efter?

    Hur kommer det sig att bottenglaset spricker då? Vad jag förstått så är det 9 gånger av 10 pga att det legat i spänn, bänken har inte varit plan, i våg eller hållt för så stor anspänning att den börjat luta åt ett håll.
    Jag tror att det är mindre jobb att anstränga sig mer med att ha en bänk som uppfyller kraven än att silikona fast hela akvariet på bänkskivan.

    Hemma har vi alltid akvarium som är tjockare än rekommenderat. På så sätt tror jag att jag garderar mig till viss del mot sprickor som uppkommer pga spänningar.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3