Belysningsfrågor T8, HQL, MHL. Vill ändra till våra akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    • September 2012
    • 83

    Belysningsfrågor T8, HQL, MHL. Vill ändra till våra akvarium.

    God dag på er.


    Det var bara några månader sedan vi byggde akvariebänk och heltäckande belysningsramp i matchande färger. Vi blev väldigt nöjda med resultatet.
    Men nu börjar lite beskymmer som är beskymmer och inte problem ännu.

    Frugan vill ofta ha tillgång att ändra om i akvariet samt vi har en del snabbväxande växter och för att komma åt överallt så måste lysrörsarmaturen lyftas bort och den väger faktiskt en hel del (10mm MDF). Vi har en främre lucka men det går inte att göra så mycket via den.

    Så nu har JAG bestämt mig att ändra på belysningen pga att jag just nu har ont i ryggen och kan inte lyfta upp armaturen...
    Finns lite alternativ och vill ha eran insyn i saker å ting.
    Priset är en stor faktor att ta med i beräkningarna tyvärr.

    Akvarie 1, 300L. 120x50x50. Idag har den 4 x 30W T8 lysrör.

    1. Bygga om den befintliga armaturen. Dvs, göra den kortare på höjden osv och hänga upp den i krokar i taket som man lätt kan reglera. Kanske inte så jätte snyggt men färgerna matchar fortfarande med bänken iaf.
    Då kommer ett annat bekymmer antar jag. Får man mycket förlust på ljuset om man har T8 rör runt 1dm över täckglas? Skall man isåfall utöka till 5-6st 30W T8?

    2. Köpa 3st HQL lampor? Har ingen erfarenhet av dessa alls. Någon som kan berätta mer om dem? Vilken typ av ljus får man i akvariet? Hur blir spridningen på ljuset med dessa? Kostar ca 80€ st från Tyskland. (3 x 80W)
    Dem kan bli ganska så snygga.

    3. Köpa en armatur med MHL med 2 x 70W eller 1st 150W. Dessa armaturerna verkar inte vara längre än 60cm. Hur blir sprinden då på ljuset på ett akvarium som är 120cm? Kommer 140-150W räcka?
    Priset är ju tyvärr väldigt högt för detta anser jag.


    Akvarie 2, 540L, 150x60x60. Idag har den 4x36W T8 lysrör. Ljusmängden är på tok för lite och länge inte varit nöjda med det och vet inte exakt hur vi skall lösa detta.

    1. Bygga en egen armatur som hänger från taket precis som med Akvarie 1 med troligen 6x36W T8.

    2 och 3. Precis som för Akvarie 1. Antingen 3-4st 80W HQL eller en MHL på 2x150W. Dock så är priset för detta väldigt högt.


    Vad har ni för erfarenheter och vad tycker ni?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Du har ju upptäckt nackdelen med att ha bra lysrörsbelysning... Visst kan det bli bra ljus men skötselmässigt är det inte roligt. Det går att göra bättre, frågan är ju bara hur stort ingrepp i plånboken du tål. Några förslag:

    Kanske Bäst:
    Köp en bra LED belysning. Tyvärr är det nytt så det finns inte mycket begagnat och priserna är avskräckande om du skall ha bra grejor.

    Utmärkt:
    Köp metallhalogen. Utmärkt val på många sätt, är inte i vägen vid skötsel och ligger i många undersökningar bäst till i energieffektivitet sett till växters behov. Blir dock varm och kan vara mer eller mindre krånglig att mickla upp. Spridningen på bredd kan vara ett litet problem, jag har t ex en 150 W till ett 375 liters (1.5 m längd) och jag kan ju inte säga att det är riktigt bra ljus vid ytterkanterna. Å andra sidan får man ett snyggt ljus med glitterlinjer som man aldrig får med lysrör. Två st 70 W hade varit en bättre lösning.

    Priset är ett problem, det skall sägas. Fast du behöver inte nödvändigtvis köpa nytt, det finns begagnade att få tag på. Det går också utmärkt att använda industriarmaturer, de kanske inte tar några skönhetspriser men sätter man in en lämplig glödlampa så fungerar de utmärkt. Några saker att tänka på dock, bygglampor, halogen, är helt värdelöst. Det finns lampor som står nära metallhalogen men ger pissgult ljus, högtrycksnatrium, visserligen bra till växter men katastrofal fägåtergivning, kolla att du inte köper såna. Och ger du dig in på begagnatmarknaden, köp inte de lampor som säljs i baklucka med avklippta sladdar. Och tänk på att glödlampan kan kosta en förmögenhet bara den till MH, kolla priset på den innan du köper en begagnad armatur.

    Möjligt alternativ.
    River du ur inmätet i den ramp du har och i stället sätter i kit med T5 med externt drivdon så får du ner vikten ordentligt eftersom du kan ha drivdonet bredvid. Med bra reflektor som också finns att köpa så kan du hålla ner antalet rör och ändå få vettigt ljus. Problemet med att rampen skall skyfflas undan när man skall i burken och att man får dåligt ljus när man skall göra nåt har du fortfarande men vikten blir lägre åtminstone.

    Sämre alternativ
    Kvicksilver, HQL, var bra på sin tid men känns inte som nåt att satsa på idag, det finns bättre grejor nu. Möjligen om du hittar begagnat till rövarpris.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • timebandit
      • September 2012
      • 83

      #3
      Tack för ett väldigt bra svar.

      Då skrotar jag idéen med HQL och har T5, T5 och MHL kvar som alternativ.

      Idéen med att ha heltäckande ramp kommer helt att uteslutas då det bökar till det för mycket när inte kroppen orkar.
      Alternativet är att göra om den nuvarande rampen så att man kan hänga upp den i taket istället men kan tänka mig att man tappar mycket ljus i akvariet. Lysrör skall ju helst vara så nära som möjligt har jag lärt mig.
      Dock så förblir rampen väldigt tung och lär gunga ganska så häftigt (känns lite otryggt).

      MHL känns vara i tiden lite mer och känns ganska bra men priset... Får väl göra iordning 1 akvarium i taget med några månaders mellanrum för ekonomins skull.

      Du skrev att du hade 150W MHL till ditt 375L kar som är 150cm. Då bör det bli helt perfekt med 150W MHL till vårat 300L som är 120cm.

      Ser bland alla olika hemsidor att det finns MHL armaturer som även har lysrör, har du detta? Varför har man även lysrör på en sådan armatur, blir det verkligen bättre med tanke på att MHL måste vara en bit över akvariet?

      Begagnat kan fungera om det är väldigt bra skött och till ett väldigt bra pris, annars föredrar jag nytt så man har koll från början.


      Du har ingen bild på ditt akvarium med ljuset på så man kan se hur det ser ut?


      Edit:

      Hur blir det med att köra täckglas med MH armaturer? Måste verkligen ha täckglas då vi har 2 nyfikna katter

      Hittat denna som jag är intresserad av: http://fish.aquaristic.net/Giesemann...Q-70-W-mh.html

      2x70W. Om jag såg rätt när jag googlade på den så är den 1200mm lång och kommer troligen täcka akvariet ganska bra. Dessa färger finns att välja på. 2 färger kan man välja på 2x70W.
      Megachrome Marine 12500K
      Megachrome Tropic 5600K
      Megachrome Coral 14500K
      Megachrome Blue 21000K

      Vad hade ni valt?
      Senast redigerad av timebandit; 23 December 2012, 19:27.

      Kommentar

      Arbetssätt...