Värmare helvete!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Värmare helvete!

    Jag har alltid lagt min värmare på en handduk eller papper på golvet när jag tömmer och fyller på mitt akvarie.

    Denna gången känner jag hur det luktar bränt och den är skit varm och har gjort ett brännmärke i golvet.

    SKA EN VÄRMARE KUNNA BLI SÅ VARM!?!?!??!? KÄNNS JU JÄVLIGT SÄKERT FÖR FISKARNA MENAR JAG!

  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Vatten transporterar bort värme ohyggligt mycket mer effektivt än luft. Därför kommer en pryl som är gjord för att värma vatten att bli rejält het i luft utan att det innebär att det är nåt fel på den. Innan alltså, att ha doppvärmare ovanför vattnet utan att dra ur sladden är ett av de bättre sätten att förstöra dem. Ta aldrig upp en doppvärmare ur vattnet utan att dra ur sladden!!! Är den kvar i akvariet och man sänker nivån så doppvärmaren delvis kommer ur vattnet skall också sladden dras ur, annars riskerar man då också att värmaren blir förstörd.

    Vissa nyare och dyrare doppvärmare är skyddade mot överhettning p g a att de tas upp ur vattnet. Det är en bra säkerhetsdetalj men man skall se det som just en säkerhetsdetalj, inte som nåt som skall utnyttjas. Det är bäst att dra ur sladden även på såna värmare när det helt eller delvis kommer ur vatten.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Jag har aldrig upplevt doppvärmare så varma när jag tagit upp dem EFTER att jag dragit ur sladden! Men varför ta ur doppvärmaren när man byter vatten i karet?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #4
        Ja, en värmare skall kunna bli så varm.
        Ja, det är säkert för fiskarna pga vattnets ohyggligt mycket bättre värmeavledningsförmåga än en isolerande handduk.

        Tips att ta för vana, dra ur värmarens kontakt minst en halvtimme innan du tar upp den ur vattnet. Då slipper den bli missfärgad och i förlängningen gå sönder.


        Styfv, karlstad

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ja just det. Varför plocka upp värmaren ur karet vid vattenbyte??
          Låt den sitta kvar på sin plats i karet men dra ur kontakten innan vattenbytet.

          Jag har pump och värmare sitter på samma, och drar du ur både och vid vattenbyte. Detta för att inte glömma något av dessa. Vill ju inte att varken pump eller doppvärmare ska gå sönder.
          Den här varianten är bra till detta.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Men varför ta ur doppvärmaren när man byter vatten i karet?
            Jag har läst råd i gamla böcker där det står att all teknik skall göras strömlös innan man börjar arbeta i karet. Det kanske är de råden han följer. Själv rycker jag bara ur värmaren och eventuellt pumpar som riskerar gå torra när vattennivån sjunker under vattenbytet. Tipset gällande värmare är annars att montera dem liggande utmed bottnen av karet om det går så slipper man tänka på dem vid vattenbyte.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13142

              #7
              Ursprungligen postat av hawkse
              Jag har läst råd i gamla böcker där det står att all teknik skall göras strömlös innan man börjar arbeta i karet. Det kanske är de råden han följer. Själv rycker jag bara ur värmaren och eventuellt pumpar som riskerar gå torra när vattennivån sjunker under vattenbytet. Tipset gällande värmare är annars att montera dem liggande utmed bottnen av karet om det går så slipper man tänka på dem vid vattenbyte.
              Du missförstod nog min formulering, jag menar att ta ur hela doppvärmaren ut ur akvariet, det var det som beerzon tydligen gjorde.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Skit happens men det är ju knappast värmarens fel, man lär så länge man lever.
                Jag kör med en för mig smidig lösning, alla pumpar och värmare ligger på samma fördelningskontakt med strömbrytare, då är det lätt att bara slå av den. Skulle jag glömma när jag börjar tömma av vattnet så stänker det rätt så bra när utblåsen kommer ovan vattenytan.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #9
                  Ja håller med, jättebra att ha allt på en första förgreningskontakt som bara är att rycka om något skulle hända. Vill man kan man dessutom köpa en jordfelsbrytare att sätta i vägguttaget innan grenkontakten, speciellt om man har en gammal elinstallation där man inte är säker på om jordfelsbrytare sitter monterad. I källaren har jag satt en egen jordfelsbrytare på sidan ovanför akvariet innan uttaget (fast installation). Kan användas som nödbrytare, jättesmidigt och det känns säkert att ha jordfelsbrytaren där när det är vatten med i bilden.

                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  Arbetssätt...