Lite frågor om Lysrör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Lite frågor om Lysrör.

    Hej!

    Nu ska jag försöka lära mig lite om lysrör tänkte jag. Mina kunskaper i nuet är rätt låga. Så kanske kommer någon idiotfråga men det får ni överleva!

    Saken är som så att jag måste byta lysrören i mina kar, de är alldeles för gamla och ger nog inte växterna det som de vill ha. Så jag radar upp frågorna lite så får ni svara på det ni vill/kan. Jag är iaf tacksam för all hjälp!

    Det gäller 2 kar, ett 100l (80cm långt) och ett 450l (150cm långt). Den lilla har plats för ett lysrör, det stora två.
    När jag mätte kom jag fram till att rören är 60cm i lilla och 120cm i stora.
    Dessa lysrör sitter i nu -
    Lilla - OSRAML 18w/765.
    Stora - SYLVANIA Gro-lux F36w/Gro 78. + SYLVANIA Aqua star F36W/174 T8, 10 000K.



    1. Vad står 10 000K för? Stod på det ena lysröret. (Bara nyfiken.)

    2. Behöver jag samma Watt som står på lysrören? (För att fungera med armaturen. Det stod i instruktionerna för lilla att det ska vara 18W. Den stora fick jag inte med några instruktioner om det.)

    3. Vad är skillnad på T5 och T8?

    4. Vad har jag i lilla? T5 eller T8? Jag såg inget om det på röret...

    5. Passar alla lysrör i alla fästen eller är det olika "socklar"? (Som vanliga lampor.)

    6. Vad borde jag ha i stora karet, 2 lysrör för växterna eller 1 för växterna och 1 för vanligt ljus/fiskarnas färger?

    7. Ge mig tips på bra lysrör för växterna!

    8. Även tips på bra lysrör om jag ska ha 1+1 i stora.

    9. Något annat jag bör tänka på vid köp av nya lysrör?

    10. Vad är ungefärlig livslängd på lysrör innan de tappar sin grund funktion och inte bara lyser?
    (Jag läste någonstans att man bör byta lysrör en gång i halvåret eller året åtminstone.)


    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    1.Färgtemperatur, högt K tal rött/gult högt blått/vitt. ca 6000k är angivna temperaturen för solljus men när det kommer till lysrör/lampor så ser det oftast ut som dagsljus ända upp till 12000k. Vissa 6000k lampor kan vara rätt gula..


    2. Ja

    3. T5 är en nyare modell av rör, dom är betydligt smalare än T8 så man kan inte ta fel på dom.

    4. T8

    5. Nej T5/T8 går inte att blanda, det finns även andra rör med olika fästen.
    T5 kommer i olika typer HO och HE, där måste man veta vilken typ av rör man har för att längd/watt skall passa i armaturen man har.
    T8 Finns i olika längder, mest då akvarietillverkare försökte låsa folk till deras rör(juvel).

    6. Smaksak, finns rör som passar för båda...

    7.-

    8.-

    9. Du har börjat i rätt ända, vanligtvis kommer folk in i butiken och ber om ett nytt rör utan att veta hur många watt eller längd.
    Det bästa är att se rören i drift hos handlare eller privatperson, vilken färg man väljer gör stor skillnad på karet.
    Jag gillar rör med högre K, många har protesterar hejvillt och gnällt på att dom rör som satt i karet dom tittat på var ju snygga så varför skulle jag byta(då var det hög K rör i burken dom gillade).
    Men det är en smaksak

    10. Ett år så har dom flesta rören tappat effekt rätt drastiskt, blir rampen väldigt varm och är sluten så går detta fortare.

    Lycka till...

    //NiXoN

    Kommentar

    • mikoto
      • July 2011
      • 215

      #3
      10,000 K är färgtemperaturen. Lägre K ger ett varmare gulare ljus och ett högre ger ett kallare blåare ljus normalt sett.

      Watten är i direkt relation till längden på lysröret på standard rör så det måste vara samma W ja. Annars kommer rören inte passa :-)

      T5 rör är smalare och därför kan ljuset reflekteras ner bättre i akvariet och fler rör får plats i en lika stor armatur jämfört med T8. T5 finns även i en extra stark variant som har mer effekt än normala T8 rör och därmed kan man få mer ljus mer färre rör, och bättre penetration genom vattnet.

      Du har T8 rör, det ser jag på dina W antal. T5 rörens vanligaste storlekar är 14, 21 och 28W för HE rör och 24, 39 och 54W för HO rör.

      Då lysrören har olika fysiska storlekar så finns det olika socklar. Men alla T8 rör tex har samma socklar.

      edit ... Nixon är visst snabbast!
      Senast redigerad av mikoto; 06 December 2012, 10:44.

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Inte ofta det händer

        //NiXoN

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Tackar så hjärtligt för svaren! Genast blev jag faktiskt mycket klokare!

          Då ska jag bara lista ut vad röret i lilla karet har för storlek och så, så jag vet vad jag ska köpa. Det är ett väldigt smalt rör iaf.

          Förresten, kan man se någonstans vilken "tjocklek"/sockel röret har? Har det någon hemlig betäckning kanske?
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            T5 är bara 16mm, och som mikoto säger så stämmer watten inte överens med vad befintliga T5 rör vill ha.
            60cm 18w= T8
            120cm 36w= T8

            //NiXoN

            Kommentar

            Arbetssätt...