Aqualifter 240V, hävertstart vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svennorberg
    • December 2012
    • 3

    Aqualifter 240V, hävertstart vattenbyte

    Hej,

    jag är ny här och skulle uppskatta lite hjälp. Jag skulle vilja ha en liten pump för att starta en hävert för att tappa ur karet vid vattenbyte. Aqualifter verkar ju kunna användas förutom att den bara verkar finans i USA med tillhörande 110V. Är det någon som har erfarenhet av den eller motsvarande, helst då 240V.

    med vänliga hälsningar
    Sven
    Senast redigerad av svennorberg; 05 December 2012, 18:50.
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    En pump för att starta hävert känns lite overkill, det räcker att sätta bytesslangen framför utblåset från pumpen så startar du häverteffekten. När jag gör mindre vattenbyten använder jag hink och vis större använder jag slang till golvbrunn och när jag fyller igen så ställer jag en hink under kranen i köket med en pump i botten och kör tillbaka vatten.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Hur stort är akvariet ?

      Kommentar

      • svennorberg
        • December 2012
        • 3

        #4
        Tack för snabba svar.

        Avsikten är att ha en fast monterad avloppslina till en golvbrunn i källaren, rör är förberett. Sedan kommer vattenbyte ske genom att pumpa in vatten och avrinning ske genom ett overflow, vilket alltså skall primas och säkras mot luftansamling. Vidare är pumpen tänkt att arrangeras så att vid pumpning tas vatten från akvariet och pumpas ner i avloppet. Mao kan nivån i karet finjusteras mha denna. Detta är en fördel eftersom jag försöker köra en DIY CO2 reaktor som tar in ytvatten i en upp och nervänd topp från en petflaska med lägre vattennivå än karet. I flaskhalsen sitter sedan ett filter och det hela ger en mycket ren vattenyta. Dock, för att avrinningen ner i flaskan skall funka krävs en väl kontrollerad vattennivå, om det inte blir ett vattenfall så verkar inte flytande partiklar fångas in ordentligt

        Akvariet är ett RIO 180.
        Senast redigerad av svennorberg; 05 December 2012, 16:11.

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Jag använder en cirkulationspump för vattenbyte. Den ligger permanent i karet med ansluten slang med snabbkoppling. En cirkulationspump med rätt flöde kanske kan vara lösningen på din fråga.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • ecco
            • November 2010
            • 500

            #6
            Du vill om jag förstår dej rätt pumpa in lika mycket vatten som du tar ut samt att detta ska ske på samma gång.
            Jag löste detta med att använda mej av två slangar.
            Startade hävert i ena slangen och sedan pumpade jag ner vatten med den andra inte svårare än så...

            Visst en pump kommer göra att du kan dra ur vattnet snabbare än med bara en slang.
            Men som jag förstår det så vill du inte stänga av co2 filtret medans du gör vattenbyte.
            Så det borde ju bara en bättre variant om det INTE går så fort med vattenbyten.
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

            Kommentar

            • svennorberg
              • December 2012
              • 3

              #7
              Min tanke är att ha en fast monterad hävert, konstruerad så att den inte tappar hävertverkan även om det inte rinner vatten i den. Pumpen är till för att säkerställa att det inte är luft i häverten, den skall inte pumpa vatten i någon väsentlig utsträckning vid vattenbyte. Däremot så är tanken att kunna använda pumpen för att sänka nivån marginellt lägre än vad häverten ger. Aqualiftern är en membran pump som kan pumpa både luft och vatten och har ett flöde på knappt 15 l/h. Jag har bara stött på den i amerikansk variant, alltså 110V. Min ursprungliga fråga var om någon har använt den eller ännu bättre känner till en motsvarighet som klarar svensk spänning. Jag skall försöka lägga upp en bild på systemet när jag lärt mig hur man gör.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13142

                #8
                Det jag kan finna som verkar funka som en svensk motsvarighet till aqualifter är doserpumpar http://www.pwss.se/home.php?cat=699! Men varför inte inte borra karet och sätta i ett överrinningsrör inuti, då är det bara att fylla på vatten och så rinner överskottet ut... om du nu vill ha ett vattenbytessytem.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...