Vill ha färre lysrör igång i Juwel ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Vill ha färre lysrör igång i Juwel ramp

    Om jag skulle välja ett Juwel akvarium på +400L till mina kommande Diskus så är det 4 lysrör i rampen. De är ju monterade så att de skall vara fuktsäkrade och täta i ändarna. Diskus vill ju inte ha för ljust i burken. Hur gör man då om man vill ha färre lysrör igång? Gissar att 2 lysrör räcker. Finns det strömbrytare per 2 lysrör i de akvarierna? Om man skulle ta bort 2 lysrör finns ju ingen fuktsäkring i fästena längre. Någon som vet hur man gör?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    vet inte hur 400 litarskaren är konstruerade, men i mitt 240 så kan man inte rycka
    bort ett (av två) rör, då vägrar skiten att lysa.

    så när jag ville ha ett dunkelt kar, så bytte jag ut ett av rören till ett skitrör för 25
    pesos på biltema, sedan klädde jag in den i aluminium, vilket gjorde att den efter någon vecka förmodligen överhettades, och la av, och sedan var det OK.


    så....

    om det är samma konstruktion så kanske hitta ett eller två rör med samma
    längd som inte fungerar.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Hittade nyss att det blir enklare än så. Det är 2 separata ramper med 2 lysrör i bägge, så det var bara att ha den ena släckt. Då blir det 2 lysrör bara till 450 och vill jag ha dunklare finns ju flytväxter. Tack ändå Ken.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        #4
        Precis så gör vi i vårat 450 liters Juwel med diskus , vi kör med den bakre rampen tänd.
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        Arbetssätt...