Lysrör T5 24W, Vilken typ skall man välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wictor_88
    • March 2007
    • 210

    Lysrör T5 24W, Vilken typ skall man välja?

    Hej i mitt nuvarande akvarium sitter det två 18W T8 lysrör som är av sorten Philips Aquarelle, de är runt 2 år gamla.
    Eftersom jag alltid tyckt att rampens utformning har mer att önska och även styrkan i ljuset så har jag bestämt mig för att bygga en ny ramp.

    Det som skall sitta i nu blir två stycken 24W T5 rör som jag hoppas skall ge lite mer punch i ljustrycket. Men vilken sort skall man välja? Jag vill gärna ha ett så klart ljus som möjligt och inte för murrigt.


    Här är en bild på hur det ser ut nu.



    Mvh Victor
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    om du hittar så ta phillips aquarelle. ( de har slutat tillverkats men vissa har kvar på sina lager) annars är sylvania aquastar väldigt bra och jag slår gärna ett slag för Power-glo

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Finns undersökningar på rör som säger att efter mellan 1-2 år (beroende på märke) så har de förlorat så mycket i effekt att man bör byta ut dom.

      undantaget är då aquarellen som under 1.a året tappar ~ 20% av effekten, sedan
      tappar de inget mer förrän de slocknar....flera år senare.

      80% på aquarellen är klart bättre än genomsmsnittet på de flesta andra.

      har du kvar rampen, så behåll rören, och köp vettiga reflektorer som ger
      100% mer ljus ner i karet.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Wictor_88
        • March 2007
        • 210

        #4
        Hej blev en beställning på två sylvania aquastar 24W från Hornbach, 159:- styck (hoppas jag på är ett helt ok pris). Killen i butiken tipsade om så kallade "måsvinge reflektorer" för bästa effekt. De gamla Aquarelle rören sparas för framtida bruk :-) Tänkte lägga upp ett par bilder på bygget längre fram om ni är intresserade.

        Kommentar

        Arbetssätt...