PowerLED-ramp - belysningskunniga i panelen...ge ert omdöme och råd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

PowerLED-ramp - belysningskunniga i panelen...ge ert omdöme och råd

Har lite funderingar på att uppgradera/bygga ny LED-ramp, och hittade en Cree-diod:

Shop for Top Sellers, including cool gadgets, accessories and fun gear at great prices on DealeXtreme.

Vad säger ni "ljus"-huvuden om den här LED-dioden? Ska den serie-eller parallellkopplas?
    Vad för don krävs för exempelvis 5 sådana i ett bygge?

Fem styck lär ge runt 4000LM, och det känns som en rejäl ljusmängd fokuserad på växterna i tanken.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

mina elkunskaper sträcker sig till att jag vet att ur det där gristrynet
    som sitter på väggen, så kommer det ström.....oftast....

men jag kan säga så mycket att 4000 LM är ungefär lika med 55W normalt akvarierör i ljusstyrka

om det räcker eller inte kan bara du avgöra.

.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• perfetto
      • March 2008
      • 1593

Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      mina elkunskaper sträcker sig till att jag vet att ur det där gristrynet
      som sitter på väggen, så kommer det ström.....oftast....

men jag kan säga så mycket att 4000 LM är ungefär lika med 55W normalt akvarierör i ljusstyrka

om det räcker eller inte kan bara du avgöra.

.
      - Ja, jag tror det räcker. Så mycket har jag inte idag ens. Skillnaden jämfört med lysrör är att ett lysrör sprider sin effekt över mycket större yta, medan en diod skickar hela sin energi mot en ganska begränsad yta. I mitt fall direkt mot växterna alltså. Vill inte ha mer ljus än nödvändigt där det inte behövs.

Men åter till frågorna:

Vad säger ni "ljus"-huvuden om den här LED-dioden? Ska den serie-eller parallellkopplas?
      Vad för don krävs för exempelvis 5 sådana i ett bygge?

Kommentar

• mikoto
        • July 2011
        • 215

XM-L dioderna är kanon, men jag tycker de där är lite för vaga i sin information om vad det är för modell på dioden till exempel. Härifrån har jag köpt, det har fungerat bra: http://www.ledgroupbuy.com/cree-xm-l-white/ De är ju billigare med men har inte fri frakt.

Om dioderna ska parallell eller seriekopplas beror helt på vad du ska driva den med. Men då det är XM-L dioder så skulle jag rekommendera seriekoppling så du slipper ha ett så kraftigt nätagg att driva de med.

Du kommer behöva ett drivdon anpassat för LED till dessa. Jag skulle rekommendera att du inte kör de på högre ström är 1750 mA, då blir de mindre varma och verkningsgraden är fortfarande ganska så bra. Vill du bara ha fem dioder så drar de nog runt 3.3 V var, då behöver du något som kan spotta ut 16.5 V. Vilket är ganska lågt.

Men en Meanwell LPC-60-1750 skulle fungera, denna kan ej dimras men det kanske inte gör dig så mycket? Tänk på att montera dioderna på en bra kylfläns, de här blir lätt varma och brinner nog upp ganska lätt om de inte får ordentlig kylning.

Kommentar

• perfetto
          • March 2008
          • 1593

Tackar för svar.

Vad har du betalat i frakt när du beställt därifrån?

Kommentar

• mikoto
            • July 2011
            • 215

Kolla upp det precis, det blev ungefär 58 dollar för försäkrad frakt. Fast då köpte jag ett ganska stort paket med två ganska tunga diod drivare med. Det blev en dyr affär i slutändan... Men jag är riktigt nöjd! Det är ett otroligt ljus i det.

Kommentar

Arbetssätt...