Juwel Rio 180 Mittstag/Bakrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Juwel Rio 180 Mittstag/Bakrund.

    Tjena alla akvarienördar

    Jag har ett problem jag tänkta att ni skulle få hjälpa mig med.
    Jag vill ha ner ne fullsize bakrund i mitt Juwel kar. Problemet är det där ..... mittstaget som inte går att ta bort.
    Jag har gått i tankarna att kapa av mittstaget och limma/Bulta ihop det igen när bakrunden är på plats.

    Vilket limm/doningar ska man isf köra med?

    jag vet att juwel har egna bakrunder som är delningsbara samt att det finns massa andra bakrunder som skulle passa. men jag har redan köpt en.

    MVH Rikard
  • Najjklas
    • August 2008
    • 77

    #2
    Sv: Juwel Rio 180 Mittstag/Bakrund.

    kan tyvärr inte hjälpa dig med vad du ska använda för lim eller hur du ska gå tillväga.. Men nåt jag hade forskat lite i, om ja ändå skulle ta bort mittstaget, är att ersätta det med ett stag i glas, akryl, plexi eller liknande för att slippa den fula skuggan som mittstaget ger..

    bara en tanke som jag hade forskat i

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      ok. Ja de va fan ingen dum ide. Jag har också tänkt på skuggan i mitten :P

      Tack så mycket.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Sv: Juwel Rio 180 Mittstag/Bakrund.

        Eller så kapar du bakgrunden lite snyggt genom några sprickor så du får två pusselbitar typ. Sen svart silikon i springan så kommer det se skitbra ut ändå sen

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • Rubberman
          • March 2012
          • 101

          #5
          Vore det inte enklare att dela på bakgrunden ? limma ihop den med glassilikon, Blir ju lite som att dela en bärande vägg om du ändrar på mittstaget....... Finns säkert mer rutinerade synpunkter här på forumet, men var försiktig när du ändrar på grundkonstruktionen......

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            +1 på hannesc
            Enkelt och det kommer aldrig att synas för gemene man
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Är du inte jäkligt duktig kommer delningen att synas med tiden, så personligen hade jag skurit bort staget och ersatt med glasstag istället som Najjklas föreslog.
              Se till att du fäster en glaslist på var sida av karet som du sedan fäster staget i, annars får du för liten yta för staget att fästas mot.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Ok tack för all bra respons. Dock så kapade jag mittenstaget. Jag tänkte såhär: Dedär plaststaget är ju grymt klent i sig, så att få ihop det till samma kvalite efter är inga problem alls. Sen så är bakrunden väldigt 3D, så det hade nog blivit grymmt svår att få till ett snyggt snitt.

                MVH Rikard

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ryskbompa
                  Ok tack för all bra respons. Dock så kapade jag mittenstaget. Jag tänkte såhär: Dedär plaststaget är ju grymt klent i sig, så att få ihop det till samma kvalite efter är inga problem alls. Sen så är bakrunden väldigt 3D, så det hade nog blivit grymmt svår att få till ett snyggt snitt.

                  MVH Rikard
                  Väcker en gammal tråd för att fråga hur detta har funkat för dig? Jag har kommit över en Orinoco 120x47 till mitt Rio 180 och den går banne mig inte dit utan att jag kapar något.

                  Just nu är jag inne på att kapa mittstaget...

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  Arbetssätt...