Streampumpen, något för sötvattensakvariet!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Streampumpen, något för sötvattensakvariet!?

Cirkulation är en förutsättning för ett välmående akvarium och streampumpen, som länge har varit ovärdelig inom den marina hobbyn, börjar allt mer leta sig in bland sötvattensakvarierna, som ett komplement till den huvudsakliga filtreringen.

Fördelen är att de är små och energieffektiva med ett brett flöde som möjliggör effektiv vattenrörelse utan att störa växter och fiskar med för mycket turbulens! Jag har under senare tid själv kommit till insikt om deras nytta och vilket utmärkt jobb de gör att syresätta hela vattenkolumnen i mina sötvattenskar, det uppstår ju annars lätt områden där cirkulationen avstannar en del. När man planerar att sätta in en streampump i sitt sötvatten så bör man tänka på att ta en mindre modell än vad som är anpassat för ett marint akvarium!

Det finns en hel del tillverkare att välja på när man letar efter en streampump och därför tänker jag ge tips om hydor koralia evolution som är en ny axellös modell med ett speciellt teflonmaterial (dock ej nano 900, 1600) som är mycket bra enligt mina erfarenheter! Dels för att den drar ca. 50% mindre ström (Dock ej nano 900 och 1600 pga att de har axelkonstruktionen kvar) än andra ledande tillverkare men också för att den är tyst och att vibrationer inte fortplantas i akvariet och känns väldigt kvalitativ i sin helhet.

ex,
    Nano 900 4,5w
    nano 1600 4,5w

evolution 2800 4w
    evolution 4000 4,5w
    evolution 5200 5w
    (De ger antal liter/timme som nummerbeteckningen de har.)

Jag vill påminna om att det är mina åsikter och erfarenheter och att jag ger ingen garanti för att dem tekniska uppgifterna stämmer, man kan googla för bekräftelse
    Senast redigerad av åheim; 23 September 2012, 10:48.
    Viva Leo Buscaglia
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

Skulle man i teorin kunna använda den här typen av pump sim filterpump om man har filtret i bakgrunden?
    Enda nackdelen som jag ser är att man skulle få ta upp ett lite större hål än normalt och om vatten nivån skulle sjunka bakombakgrunden pga för högt flöde (går ju att lösa genom att sätta den lite längre ner och rikta mot ytan). Tänker jag rätt då?
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• Bygert
      • March 2010
      • 2169

I princip skulle det väl fungera med en streamer att driva ett bakgrundsfilter men jag tvivlar på att det är en bra lösning. Streamern är gjord för att ösa vatten utan nåt motstånd, börjar det täta igen det minsta så nivån i filterfacket sjunker kommer säkert streamern att sacka ordentligt.

Annars så håller jag med om att streamern kan ha sin poäng i sötvatten, vissa fiskar som vi håller lever ju naturligt i strömmande vatten och streamern är en möjlighet att sätta skjuts på vattnet till rimliga pengar, både när det gäller inköp och el. Med förnuft naturligtvis, vissa fiskar skulle närmast blåsa bort och vantrivs, allt skall ske med urskiljning.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Jag har sedan flera år ett Tunze Nanostream i mitt 160-liters. Mycket, mycket, nöjd. Drar knappt nån ström (5 watt!), ger mycket god vattenrörelse och är fullständigt ljudlös. Eftersom Streamers är en liten inkapslad propeller, inte en impeller som i vanliga innerfilter, och det inte finns något filter, så var jag orolig att fisk och räkor skulle ta sig in och bli fiskmos, men det har inte hänt.

Det finns skillnader mot vanliga impeller-innerfilter: streamers jobbar med lågt tryck (så de orkar inte att driva filter), och vattenstrålen från pumpen är bred och mjuk istället för smal och hård.

Streamern ger bra vattenrörelse i hela karet, sen kompletterar man med ett bra inner- eller ytter-filter för filtrering.

EDIT: Man behöver nästan aldrig oroa sig för att fisk ska tycka det blir för "blåsigt", det är väldigt svårt att få tillräckligt mycket vattenrörelse för att fisk ska få det jobbigt. Mitt 160 liters har en streamer och två vanliga pumpar med en sammanlagd vattenomsättning på ungefär 30 gånger volymen i timmen. Jag har fortfarande aldrig stött på nåt djur som haft problem med det, t.ex. neontetror och körsbärsräkor hanterar det bara bra.
        Fast det är klart, har man fisk som verkligen inte gillar vattenrörelse, som slöjstjärtar, skalarer eller discus, då ska man nog inte ha streamer.

Eftersom mitt kar var avsett som ett forsakvarium och det inte är så mycket blås i det, så planerar jag byta till en större streamer (vattenkvaliteten är bra så ytter- och innerfilter behöver inte uppgraderas).
        Senast redigerad av Azur; 23 September 2012, 10:02.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

Ursprungligen postat av åheim
          Cirkulation är en förutsättning för ett välmående akvarium och streampumpen, som länge har varit ovärdelig inom den marina hobbyn, börjar allt mer leta sig in bland sötvattensakvarierna, som ett komplement till den huvudsakliga filtreringen.

Fördelen är att de är små och energieffektiva med ett brett flöde som möjliggör effektiv vattenrörelse utan att störa växter och fiskar med för mycket turbulens! Jag har under senare tid själv kommit till insikt om deras nytta och vilket utmärkt jobb de gör att syresätta hela vattenkolumnen i mina sötvattenskar, det uppstår ju annars lätt områden där cirkulationen avstannar en del. När man planerar att sätta in en streampump i sitt sötvatten så bör man tänka på att ta en mindre modell än vad som är anpassat för ett marint akvarium!

Det finns en hel del tillverkare att välja på när man letar efter en streampump och därför tänker jag ge tips om hydor koralia evolution som är en ny axellös modell med ett speciellt teflonmaterial (dock ej nano 900, 1600) som är mycket bra enligt mina erfarenheter! Dels för att den drar ca. 50% mindre ström (Dock ej nano 900 och 1600 pga att de har axelkonstruktionen kvar) än andra ledande tillverkare men också för att den är tyst och att vibrationer inte fortplantas i akvariet och känns väldigt kvalitativ i sin helhet.

ex,
          Nano 900 4,5w
          nano 1600 4,5w

evolution 2800 4w
          evolution 4000 4,5w
          evolution 5200 5,5w
          (De ger antal liter/timme som nummerbeteckningen de har.)

Jag vill påminna om att det är mina åsikter och erfarenheter och att jag ger ingen garanti för att dem tekniska uppgifterna stämmer, man kan googla för bekräftelse

Fint att du för det på tal. Jag har dessa pumpar i de flesta av mina burkar och det fungerar klockrent!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av KristianE
            Skulle man i teorin kunna använda den här typen av pump sim filterpump om man har filtret i bakgrunden?
            Enda nackdelen som jag ser är att man skulle få ta upp ett lite större hål än normalt och om vatten nivån skulle sjunka bakombakgrunden pga för högt flöde (går ju att lösa genom att sätta den lite längre ner och rikta mot ytan). Tänker jag rätt då?
            Streamern kan ju placeras i en sk. wavebox och det är ju en behållare som pumpen skjuter ut vatten från botten ur, Jag vet inte om det är kompatibelt med en bakgrund med filtermaterial... Du får tänka ut nån smart lösning kristian
            Senast redigerad av åheim; 23 September 2012, 11:29.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• NiXoN
              • December 2003
              • 2068

Det finns lösningar som använder streampumpar som drivande för filter, men som sagt så får det inte bli så mycket motstånd.
              Det kan få magneten o vobbla varpå pumpen börjar låta o ta skada.
              Om man skall bygga nåt sånt så skulle jag rekommendera Tunze streamers, dom har ett utlopp som passar ihop med PVC muffar.
              Då kan man enkelt bygga ett fäste i bakgrunden.
              En sak man bör beakta är att inloppen till filterdelen behöver vara rätt ordentliga så att dom klarar flödet och inte sätter igen.

//NiXoN

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Ursprungligen postat av NiXoN
                Det finns lösningar som använder streampumpar som drivande för filter, men som sagt så får det inte bli så mycket motstånd.
                Ska man ha filter ska man ha impellerpump, enligt min mening. Steamers är fel typ av pump för jobbet, som att försöka pumpa cykeldäck med en bordsfläkt.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

Ja det är helt klart det enklaste, men det är inte omöjligt att göra en streamerlösning.

Det finns dock ett antal saltvattensbyggen med falskväggar där man driver flödet genom filterdelen med just streampumpar.
                  Att använda sig av partikelfilter+streamer är dock helt kört, biobollar etc som inte skapar så stort motstånd funkar.

//NiXoN

Kommentar

• KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

Tanken är ju att det inte blir något motstånd öht när man kör med filter bakom bakgrunden, förusatt att man har tillräckligt stort inlopp så bör det inte ens bli någon nivåskillnad mellan akvarium och filterutrymme.

Det tåls ju absolut att funderas på med den förbrukningen, inköpspriset och flöde.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

Arbetssätt...