Hur bred silikonfog får det vara ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hur bred silikonfog får det vara ?

    Hubba !

    Har nys på ett gammalt ramkar som skulle passa mer eller
    mindre perfekt i köket. Kostnad = 2 liter diesel.


    Det fungerar som så, men rent krasst, glaset är repigt som fasen.

    Så dom får man byta ut.

    Dvs, springa ner med diverse mått till glasmästaren och få fram
    iaf 3 rutor (baksidan kan jag skita i)

    Sofar, så good.


    Men.......

    Om man då mäter någon mm lite fel, så kan glasen ligga dikt an på
    varandra, det är ju inte bra.

    Så, man kanske ska ta till i underkant, och då finns det en liten risk
    att det blir ett "fett glapp" mellan rutorna.


    Så, i ett ramkar, spelar det någon roll om fogen blir 2 tändstickor tjock istället för kanske 1 tändsticka som skulle vara "optimalt".

    Bred fet fog inne i hörnan på ett ramkar spelar ingen som helst roll ur ett estetiskt perspektiv.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ta isär karet först så har du ju måtten där.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      ta isär karet först så har du ju måtten där.

      förra gången jag demonterade ett ramkar, så sprack rutorna.

      inte helt enkelt att mäta längd och bredd på små glasbitar.........




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        det ska ju inte spela någon större roll om det är en ram runt om, då kan ju inte glaset åka någonstans.
        annars brukar det ju stå att ju mindre fog desto starkare blir det, för då finns de mindre silikon som kan röra på sig.
        nu vet ja inte hurvida de stämmer men har allafall läst det på flera ställen.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Varför lägga ner tid, svett och pengar på gammalt mög, och inte köpa ett bättre beg. kar för de pengarna diesel, glas och silikon kostar?
          Ramkar är heller inte de lättaste att limma om, men det vet du ju redan.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            ramen kostar då cirka 30 kr i diesel

            glas har jag

            silikon har jag

            och den har lite udda mått som faktiskt passar den tänkta möbeln.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Varför då inte limma ett rent glaskar med svart silikon?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                eller med transparant eftersom det är snyggare!

                *högst personlig åsikt*

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  eller med transparant eftersom det är snyggare!

                  *högst personlig åsikt*
                  +1 på det, helt klart. Så lite synligt som möjligt.

                  Sen kan jag tillägga att jag lade ca 15 mm bred silikonfog runtom i mitt helglas-720. Förmodligen hade det räckt med hälften eftersom alla fästytor givetvis rengörs med ex. T-röd eller liknande.
                  Endast bottenfogen jag ställde ena sidan på, höll glasskivan stenhårt. Det var alltså en skiva på 200x50 cm som var fästad i enbart nedre silikonfog innan jag limmat färdigt alla sidorna. Den stod i 90 grader och kunde inte bändas ner utan kraft, på bara en 10 mm bred kant alltså.
                  Senast redigerad av perfetto; 12 September 2012, 12:49.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Tur att smaken är som baken...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Som sagt var.....

                      125 liter rakt ut på golvet när det limmades kar här sist........kub 50 x 50 x 50

                      Tur att det var i uterummet under test......

                      Mina händer fixar inte "finmekaniskt arbete".....

                      Små medfödda defekter.....

                      Vågar helt enkelt inte ge mig på det fler gånger....

                      Sedan tycker jag att ramkar är snyggare.....

                      Min röv är delad på det hålllet....



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Det brukar oftast bli dyrare att fixa till ett ramakvarium än att köpa ett nytt. Glas i lösvikt är inte billigt och man bör räkna med att krascha alla rutor när man börjar riva i det. Fast ibland kan det ju vara en ide ändå, det kan ju vara nåt speciellt med karet som gör att man gärna vill fixa till det.

                        Jag håller rakt inte med om att ju mindre fog, ju bättre. Det blir kanske starkt men det finns ingen som helst flexibilitet i en tunn fog, börjar nåt i underlaget röra på sig så kan inte fogen fjädra alls utan det blir i stället nåt som måste ge vika. Därmed inte sagt att det är bra med hur tjock fog som helst, ett par millimeter räcker gott. Det lämnar visst utrymme för rörelser utan att bli ostadigt. Större akvarier som bara är i princip klistrade utan nån tjocklek på fogen alls har jag mycket dåliga erfarenheter av, det är inget för den som vill undvika sjö på golvet.

                        Det finns ju lite olika varinter på ramar men normalt skall det gå att ha lite större fog än för ett hellimmat utan att det blir några problem. Det kan rent av vara en viss poäng att ha lite större fog, det är ju bra om det går att få ner silikon i skarven och inte bara ovanpå, det går lättare om det är några mm spel.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Det brukar oftast bli dyrare att fixa till ett ramakvarium än att köpa ett nytt. Glas i lösvikt är inte billigt och man bör räkna med att krascha alla rutor när man börjar riva i det. Fast ibland kan det ju vara en ide ändå, det kan ju vara nåt speciellt med karet som gör att man gärna vill fixa till det.

                          Jag håller rakt inte med om att ju mindre fog, ju bättre. Det blir kanske starkt men det finns ingen som helst flexibilitet i en tunn fog, börjar nåt i underlaget röra på sig så kan inte fogen fjädra alls utan det blir i stället nåt som måste ge vika. Därmed inte sagt att det är bra med hur tjock fog som helst, ett par millimeter räcker gott. Det lämnar visst utrymme för rörelser utan att bli ostadigt. Större akvarier som bara är i princip klistrade utan nån tjocklek på fogen alls har jag mycket dåliga erfarenheter av, det är inget för den som vill undvika sjö på golvet.

                          Det finns ju lite olika varinter på ramar men normalt skall det gå att ha lite större fog än för ett hellimmat utan att det blir några problem. Det kan rent av vara en viss poäng att ha lite större fog, det är ju bra om det går att få ner silikon i skarven och inte bara ovanpå, det går lättare om det är några mm spel.
                          - Helt sant att man inte ska snåla på silikonfogen MELLAN glasytorna. Det jag menade med 15 mm´s fog var alltså fogbredden totalt. Mellan glasytorna kan det vara lagom att lägga exempelvis en tandpetare eller annat avstånd för att få den flexibilitet du nämner.

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Det där om fogen var väl mer till MrH. När det gäller fogen som inte är mellan rutorna utan fyller upp i vinkeln mellan dem så blir det knappast nån större fördel med att ta till den ordentligt, om inte annat så blir det fult.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              samtidigt så måste man ju fråga sig....

                              i ett ramkar.....är det silikonet som håller ihop allt, eller är det ramen ?

                              om det är ramen, så fungerar ju silikonet "enbart" som vattentätare.

                              och teoriskt sätt isf, så skulle man ju kunna skita i silikonet och enbart
                              ha gummilister.....om det skulle kunna säkras att vattnet inte "sipprar ut"....



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...