Hur tillförlitlig är termometrar som man klistrar på karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    Hur tillförlitlig är termometrar som man klistrar på karet?

    Undrar jag.

    Verkar funka bra att köra utan doppvärmare än så länge i 250l-karet men det vore kul att veta hur tempen är närmare botten... Och inte ha 2-3 termometrar hängande inne i karet

    Kan de visa lite vad som helst eller är det inom +-1 grad i alla fall?
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1028

    #2
    Har du god vattencirkulation i karet så ska temperaturen inte skilja sig mellan ytan och botten.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är ofta mer än +- 1 grad, så en sådan termometer är absolut inget jag personligen skulle lita på...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13144

        #4
        Jag har 2 såna och de funkar korrekt och lätta att läsa av.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          För alla termometrar som inte gör avsevärd åverkan på plånboken kan man räkna med en onoggrannhet på minst plus minus en grad, dvs visar termometern 25 grader är termometern sannolikt mellan 24 och 26 grader. Termometern väl att märka, med lite rörigare mätningar som t ex lufttemperatur i ett uppvärmt rum så hamnar man utan vidare 5 grader fel och mer jämfört med det man vill mäta, luftens temperatur. Vatten är dock enklare, där hamnar man ofta i närheten av termometerns felvisning när det gäller osäkerheten.

          När det gäller påklistringstermometrar däremot är det en annan sak, till att börja med är de osäkrare än vanliga typer, säg att de kan ligga på +-2 grader. Vidare så ligger de ju utanpå glaset och kyls av luft, det innebär ytterligare osäkerhet. Som jag ser det, de kan möjligen ha en funktion för att snabbt kolla om temperaturen ändrat sig, t ex bör man se om en doppvärmare havererat. För att i egentlig mening mäta temperatur däremot ser inte jag att de där pryttlarna har nån som helst funktion, det är alldeles för osäkert.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13144

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            För alla termometrar som inte gör avsevärd åverkan på plånboken kan man räkna med en onoggrannhet på minst plus minus en grad, dvs visar termometern 25 grader är termometern sannolikt mellan 24 och 26 grader. Termometern väl att märka, med lite rörigare mätningar som t ex lufttemperatur i ett uppvärmt rum så hamnar man utan vidare 5 grader fel och mer jämfört med det man vill mäta, luftens temperatur. Vatten är dock enklare, där hamnar man ofta i närheten av termometerns felvisning när det gäller osäkerheten.

            När det gäller påklistringstermometrar däremot är det en annan sak, till att börja med är de osäkrare än vanliga typer, säg att de kan ligga på +-2 grader. Vidare så ligger de ju utanpå glaset och kyls av luft, det innebär ytterligare osäkerhet. Som jag ser det, de kan möjligen ha en funktion för att snabbt kolla om temperaturen ändrat sig, t ex bör man se om en doppvärmare havererat. För att i egentlig mening mäta temperatur däremot ser inte jag att de där pryttlarna har nån som helst funktion, det är alldeles för osäkert.
            Jag har flera ggr kontrollmätt dessa klistertermometrar och billiga i glas med digital sensor och de visar alla förvånandsvärt korrekt +- 0.2gr ungefär så jag tycker inte man ska dissa dem man klistrar på glaset, den är fullt tillräcklig och du kan ändå inte en reglera en doppvärmare mindre än 1gr!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Så, du har kontrollmätt med nåt digitalt och kommit till att de ligger på plus minus 0.2. Intressant, då vill jag ju veta vad du mätt med. Jag skulle vilja ha tag på en digital mätare med den precisionen men de som verkar vara nåt att ha ligger från 5000 och upp till hur mycket som helst. Lite surt att betala det för en termometer men vill man veta tiondelar säkert så hamnar man i de pengarna.

              Annars så det är just det som är problemet med billiga digitala mätare att de ofta ger någorlunda rimliga värden. Ofta ger de det alltså. Och så läser man siffror och tror att det betyder att det är säkrare än att läsa av mot en skala på en hederlig gammal kvicksilvertermometer. Problemet är att det inte finns några garantier för att mätningarna verkligen blir korrekta med billiga digitala termometrar, accepterar man att man kan vara åtminstone en grad fel så är de ok, annars så duger de rakt inte.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13144

                #8
                Ja men då ger mina digitala termometrar rimliga värden och eftersom klistertermometrarna visade lika så är slutsatsen att klistertermometrar är lika pålitliga som billiga digitala termometrar (149kr)! Billigt och bra med andra ord (jag bryr mig förresten bara om hela grader, skulle man börja bry sig om 0.3gr hit eller dit så behöver man nog få prata med någon livscoach eller nåt)
                Senast redigerad av åheim; 07 September 2012, 00:03.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Tycker nog dom billiga digitala brukar stämma ganska bra. Jag har jämfört diverse billiga termometrar mot en dyr kalibrerad och det skiljer väldigt sällan mer än 0,1 grad och har aldrig skiljt över 0,2.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Det som det möjligen finns fog för att säga i så fall är att olika billiga termometrar är lika opålitliga.

                    För akvarier är 0.3 grader hit eller dit ointressant. Så enkelt är det tyvärr inte när jag kläcker ägg, 0,3 grader kan vara skillnaden mellan succe och katastrof.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Tycker nog dom billiga digitala brukar stämma ganska bra. Jag har jämfört diverse billiga termometrar mot en dyr kalibrerad och det skiljer väldigt sällan mer än 0,1 grad och har aldrig skiljt över 0,2.
                      Jag har andra erfarenheter, jag har lite för ofta hamnat i situationen att det skiljer flera grader mellan olika tillgängliga termometrar och att jag inte vet vad jag skall tro.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • SCB
                        • November 2011
                        • 134

                        #12
                        Jag har kollat våra billiga akvarietermometrar mot min gamla hederliga lab-termometer med kvicksilver samt en kalibrerad digital lab-termometer och båda akvarietermometrarna visar 2 grader för mycket.
                        Dessa har jag:
                        http://www.pwss.nu/product.php?produ...9&cat=0&page=3 samt http://www.grizzlyzoo.se/akvarietill...ugkopp-proffs/

                        Fast för 19:- så ska man nog inte ha för stora förväntningar. Man får vad man betalar för.
                        Lite kul dock att den ena marknadsförs som "Proffs" och "Precision thermometer" Jojo.. Allt är ju relativt...
                        //Olof
                        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...