Extreme makeover av kar, värt de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Extreme makeover av kar, värt de?

    Hej,

    Jag skaffade som sagt ytterligare ett kar i maj i år, ett juwel 240 med btn slimline röd gnejs med julas blästersand som bottensubstrat! Ny några månader senare tycker jag de ser väldigt dunkelt och taffligt ut och är sugen på att göra om till något fräschare, gillar inte den röda nyansen när karet är vattenfyllt!

    Är det värt att ens lägga energi på att starta om när man är missnöjd?

    Det jag hade tänkt att göra isf är att ta ur slimlinen och sanden och måla bakgrunden svart och sätta i 2-3st lite ljusare moduler och byta ut sanden mot någon trevligare! Och köra med ett stort gäng tjockbladiga växter och plocka sten från naturen i form av granit!

    Fiskarna jag har i är
    Praktbotior
    Silverhajmalar
    Silverhajar
    Blåciklider

    Jag vet att dom trivs i miljön dom har idag så skulle de vara teoretiskt möjligt att göra som jag tänker?

    Kan dessa gå i ett 112liters med extra cirkulation en vecka? Vattnet tar jag från karet som är igång!

    Skriv gärna vad ni tycker!
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Om du inte är nöjd som det är nu skall du givetvis göra om!
    Det är ju dessutom kul att inreda ett akvarium, så nu har du ju möjligheten att ändra inredningen precis så som du egentligen vill ha det
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      ska inte hajmalar ha typ 1500l akvarium?
      Men klart att det är värt att göra om akvariet om du inte är nöjd. Jag har gjort om mitt många gånger

      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        #4
        Ursprungligen postat av david87
        ska inte hajmalar ha typ 1500l akvarium?
        Men klart att det är värt att göra om akvariet om du inte är nöjd. Jag har gjort om mitt många gånger
        Du tänker nog på vanliga hajmalar dom behöver såpass med vätska!

        Silverhajmalarna behöver ca 700 litet enligt zoopet fast inte när dom är små, dvs när de växt lite så är det inget som kommer simma i mitt kar, dessa behöver även bräckvatten som vuxna! Så du kan vara alldeles lugn
        Senast redigerad av freddan_gbg; 06 September 2012, 13:05.

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #5
          Frågan är hur jobbigt blir de att plocka ur BTNen med tanke på att den sitter med hyfsade silikonklickar! :S

          Å andra sidan så bryr jag mig inte så mycket om den går i papperskorgen men hade ju vart kul att spara ifall

          Kommentar

          • freddan_gbg
            • December 2011
            • 297

            #6
            Ursprungligen postat av Neptun
            Om du inte är nöjd som det är nu skall du givetvis göra om!
            Det är ju dessutom kul att inreda ett akvarium, så nu har du ju möjligheten att ändra inredningen precis så som du egentligen vill ha det
            Frågan är bara om de blir för jobbigt att få ur bakgrunden och förvara fiskarna i de där lilla men de kanske dom kan stå ut med :P

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja du får nog förvara fiskarna i 112an sätt i filtret där med så behåller du alla goa bakterier. de kan ju stå o snurra. har ett filter som står o snurrar nere på DM här i jkpg då jag har flyttat för en månad sen. har inte kommit igång med det karet än så det står där nere fortfarande :P

              kolla om du får ner en filé-kniv eller en kartongkniv för att skära loss bakgrunden.

              Kommentar

              • freddan_gbg
                • December 2011
                • 297

                #8
                lite svårt att plocka ur filtret då de sitter fast i juwels kar, hmm men jag har iofs ett separat 700l/h filter som jag kan köra ett tag så de gottar till sig va tror du om det?

                Kommentar

                Arbetssätt...